Dynamiczny rozwój mediów społecznościowych w Polsce spowodował, że wybory przenoszą się do sieci. Dane dotyczące roli mediów społecznościowych w codziennym życiu Polaków są następujące:

14 Milionów – liczba osób korzystających z Facebooka w Polsce
10 Milionów – liczba Polaków codziennie korzysta z Facebooka.

Odsetek gospodarstw domowych z dostępem do internetu w Polsce to 76,4%.

Profil użytkowników internetu ze względu na wielkość miejscowości, w której zamieszkują


Mając na uwagę powyższe dane wybory samorządowe 2018 w większości powiatów i miast odbędą się w sieci.
Wybory lokalne mają swoje ograniczenia związane z finansami, dotarciem do wyborców, konkurencją polityczną. Dlatego ważne jest sporządzenie kompleksowego rozwiązania dotyczącego walki politycznej w internecie dla każdego kandydata. Każda kampania internetowa powinna składać z trzech głównych filarów, które odpowiednio zarządzane skutecznie doprowadzą kandydata do wygrania kampanii w sieci.

Media Społecznościowe

Media społecznościowe to instrument dzięki, któremu osobiście można dotrzeć do każdego potencjalnego wyborcy. Pomagają nie tylko promować kandydata, ale skutecznie, ekonomicznie zarzadzać przekazem w czasie kampanii. Odpowiednio zarządzany przekaz w sieci pozwala na szybkie i tanie pozyskanie wyborców oraz dotarcie do mediów.
Na rynku istnieje wiele platform komunikacyjnych. W lokalnych wyborach kandydat powinien skupić się na 3 podstawowych:

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube

Bez względu na to jakich kanałów będzie używał kandydat, musi on dbać, by konta były prowadzone aktywnie
i angażowały wyborców. Jeżeli kanały już powstały i są nieaktywne od jakiegoś czasu, dla kandydata jest to wizerunkowa klapa.
Strona www

Własna strona internetowa w trakcie kampanii to klucz do sukcesu. Dziś praktycznie wszyscy wyborcy oczekują od kandydata posiadania prostej strony internetowej. Brak strony automatycznie skazuje kandydata na ograniczenia wynikające z dotarcia do wyborców. Warto wprowadzić imię, nazwisko oraz miejscowość, w której kandydat startuje, daje nam to podstawowy obraz kandydata w sieci. Strona internetowa musi być pierwszym miejscem w sieci gdzie wyborcy pozyskają informacje o kandydacie. Bez własnej witryny trudno będzie trafić do wyborców.

 

Strona powinna zawierać podstawowe informacje dotyczące kandydata, jego osiągnięcia oraz program lub cele do zrealizowania. Warto zadbać też o dziennikarzy, którzy będą mogli pobrać ze strony informacje prasowe
o kandydacie.

Reklama On-line

Bez skutecznej reklamy w sieci nie ma wygranych wyborów. W sieci istnieją 3 główne formy promocji:

– Reklama Zasięgowa – w porównaniu do ulotek czy radia jest bardzo tania, a umożliwia skuteczną budowę rozpoznawalności wśród wyborców poprzez sieć. W wypadku tej reklamy płacimy za liczbę wyświetleń danym użytkownikom z danej lokalizacji.
– Reklama PPC (pay per click) – (płać za kliknięcie) – sposób rozliczenia za tzw. kliknięcie. Czyli ponosimy koszty, jeśli wyborca kliknie w link, który przeniesie go na naszą stronę www lub miejsce w sieci, w którym wystepuje promocja kadydata.
– Retargetowanie – dzięki tej formie osoba, która odwiedziła naszą stronę będzie o nas pamietać przez dłuższy czas. Reklama wyświetla się wszystkim osobom, które odwiedziły stronę kandydata.

Źródło:
https://www.onlinecandidate.com/articles/4-online-pillars-political-campaigns

Dane Statystyczne:

http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-strategiczny-internet-2015-2016/