W ramach naszego nowego projektu, którego głównym celem jest efektywne połączenie analizy mediów społecznościowych z badaniami opinii publicznej przez ostanie 3 miesiące wraz z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) od maja 2018, co miesiąc badaliśmy preferencje wyborcze warszawiaków. Głównym celem badania było oczywiście z jednej strony poznanie faktycznych trendów i preferencji wyborców, z drugiej strony odpowiedź na pytanie: jak bardzo media społecznościowe maja wpływ na budowanie trendów i preferencji wyborczych.

Zestawienie sondaży

Wbrew potocznym opiniom, analiza trendów pokazuje, że zarówno Trzaskowski i Jaki zyskują poparcie wśród mieszkańców Warszawy.  Obaj od maja zyskali średnio 3,1% poparcia.

Obaj są tez liderami w pozyskiwaniu nowych fanów w kanale Facebook.

Kiedy dołożymy do zestawienia „peleton” reszty kandydatów możemy znaleść odpowiedź skąd biorą się wzrosty poparcia.

Trzaskowski hakuje lewicę i Wojciechowicza

Analiza danych dot. zaangażowania oraz przepływu poparcia wskazuje, że sztab Trzaskowskiego przez ostanie miesiące skupił się głównie na zabezpieczeniu lewej flanki. Natomiast wydarzenia polityczne na arenie krajowej m.in spór o Sąd Najwyższy w sposób naturalny powodują polaryzację na PiS vs. anty-PiS i odpływ poparcia i fanów od kandydatów pośrednich, takich jak były wiceprezydent Warszawy Wojciechowicz. Sztab Rafała Trzaskowskiego zyskuje, bo nawet słaba frekwencja protestujących przed Sądem Najwyższym jest dziesięciokrotnie większa, niż maksymalna liczba sympatyków na spotkaniach kandydata Zjednoczonej Prawicy.

Jaki hakuje poparcie Śpiewaka i Kukiz’15

Nie jest tajemnicą, że Patryk Jaki juz raz ograł politycznie Jana Śpiewaka ws. Komisji wersyfikacyjnej. Analizy danych dot. poparcia, oraz danych płynących z sieci są jednoznaczne, aktywna prekampania kandydata Zjednoczonej Prawicy pozbawia poparcia kandydata Partii Razem.  Warto mieć na uwadze, że jeszcze w maju gdyby Wiceminister Jaki i Jan Śpiewak, gdyby spotkali się w II turze wynik byłby następujący:

ale taki wynik  w lipcu 2018, to juz nierealny scenariusz.

Absencja kandydata Kuzki’15, też wpływa na wzrosty popracia Wiceministra Jakiego. W każdym miesiącu badaliśmy potencjalnego kandydata Kukiz’15. Ani wicemarszałek Tyszka, ani poseł Jakubiak nie zdobyli więcej niż 3%. Patryk Jaki maksymalnie wykorzystał okres prekampanii, dzięki temu udało mu się pozbawić tlenu politycznego swoich potencjalnych konkurentów po prawej stronie sceny politycznej.

Komentarz

Jeszcze w kwietniu br. można było zaryzykować tezę stawianą przez część komentatorów i analityków sceny politycznej, że wybory w Warszawie mogą być powtórką ze zwycięskiej kampanii Prezydenta Kaczyńskiego z 2002. Dziś mając na uwadze ogromną polaryzację ten scenariusz jest niemożliwy do spełnienia.

Analiza trendów poparcia społecznego oraz trendów w social media wskazują że:
– obaj kandydaci zyskują na tym samym poziomie poparcie w Warszawie,
– dane dot. zaangażowania social mediów pokazują, żę w wypadku kandydata Zjednoczonej Prawicy jak i koalicji Obywatelskiej, większe zaangażowanie fanów i polaryzacja komunikatów przekłada się na wzrost popracia,
– prekampania ma większe znaczenie dla Patryka Jakiego dzięki temu pozyskuje głosy Kuzki’15 i Jana Śpiewak,– polityczne wydarzenia ogólnokrajowe mają większy wpływ na poparcie dla Rafała Trzaskowskiego kandydata koalicji Obywatelskiej 
– partia RAZEM i jej kandydat Jan Śpiewak póki co nie ma pomysłu na rozbicie duetu POPiS w Warszawie. Analiza jakościowa wypowiedzi kandydata RAZEM może sugerować, że poprzez ataki na Trzaskowskiego chce pozyskać jego wyborców, ale wszystkie dane pokazują, że potencjalni wyborcy przeszli do obozu Zjednoczonej Prawicy.
– wojna PO vs. PiS póki co wypycha wszystkich innych kandydatów z walki o fotel Prezydenta Warszawy.

DANE:
www.google.com
www.brand24.pl
www.sentione.com
www.sotrneder.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here