polityka w sieci

wszystko o polityce w Social media

piątek

21

Lipiec 2017

24

KOMENTARZE

ANALIZA: 5 rzeczy które wiemy po protestach dot. #SN w #socialmedia

Autor , Kategoria Analizy

Pro­pagan­da jest matką wydarzeń. Albert Schweitzer

#1 Wcześniej tak nie było.

Analiza danych z mediów społecznościowych dot. protestów wskazują na całkowicie 3 nowe zjawiska których wcześniej na taką masową skalę w polskim internecie nie było widać:
Instagram – faktyczny barometr nastrojów młodych wyborców z dużych i średnich ośrodków miejskich. Krótka analiza ilościowa i jakościowa takich #hasztagów jak #wolność #demokracja #protest wskazuje jednoznacznie:

  1. Duża aktywność młodych ludzi nie widziana od czasów #czarnegoprotestu
  2. Możemy mówić że w sieci rodzi się moda na protestowanie przeciw rządowi w grupie wiekowej 16-30
  3. Protestowanie przez rządowi #PiS nie jest juz „obciachem”

Z wyjątkiem #czarnego protestu takich zachowań od 2015r wymierzonych w #PiS nie było widać w mediach społecznościowych.

Przykładowe #
https://www.instagram.com/explore/tags/demokracja/

https://www.instagram.com/explore/tags/wolno%C5%9B%C4%87/

NO LOGO protest

To co jest bardzo widoczne z poziomu analizy sentymentu opinii zamieszczanych w mediach społecznościowych to brak wyraźnych identyfikacji politycznych. Zdecydowana większość osób odżegnuje się od związków z partiami opozycyjnymi. Dane jednoznacznie wskazują że protestujący boja się wykluczenia #PL z #UE. Powoli możemy mówić o szybkim nawrocie #27do1. NO LOGO nie oznacza że partie w sieci nie zyskują nowych fanów dzięki protestom:

To brak szyldów powoduje że protesty dla większości uczestników są bardzo atrakcyjne (nie wymaga tzw. identyfikacji/określenia politycznego).

W różnorodności siła

Z perspektywy zarządzania kryzysowego najgorszym możliwym scenariuszem w sieci dla partii rządzącej jest brak instutucji identyfikującej protestujących. Protestujący ewidentnie nie powtarzaj błędów #KOD z przełomu 2015/2016. W trakcie protestów każda partia prowadzi w sieci własne akcje której maja różną dynamikę i estetykę.

#3xWETO – zasięg w sieci 5,4MLN osób/ 8015 wzmianek

#Obrońmydemokracje zasięg 3,3MLN osób / 4416 wzmianek

#protestPolska zasięg 4,4MLN osób / 831 wzmianek

#ChcemyWETA zasięg 1MLN osób / 1214 wzmianek

#Łańcuchświatła zasięg 840K osób / 2086 wzmianek

Różnorodność daje siłę protestującym akcja #ŁańsuchŚwiatła kilka dni temu zrobiła bardzo duże wrażenie i wywołała duże emocje. Wczoraj większą siłę przekazu miała demonstracja #3xWeto. Z jednej siły rożnorodność jest siłą ale paradoksalanie może prowadzić do coraz większych konfliktów miedzy liderami. Wzrost temperatury konfliktów będzie prowadził do erozji protestu.

Komunikacja rządu / #PiS nie istnieje

Pierwsze dane spływające jeszcze przed protestem wskazywały że #PiS będzie miał duży problem w sieci. Dwa posty opublikowane na FB dot. Reformy sądów zyskały mniejszą oglądalność niż posty o tej samej tematyce publikowane przez #PO i #N

To co faktycznie może zaskakiwać to agresywny jeżyk polityków #PiS w stronę protestujących bardzo sprytnie wykorzystywany do mobilizowania użytkowników sieci. Post #PO z filmem dot. Wypowiedzi #Kaczyńskiego uzyskał ponad pół milion wyświetleń,

https://www.facebook.com/PlatformaObywatelska/?fref=ts&locale=pl_PL

Tweet wiceministra dot. wczorjaszych demonstracji juz przeszedł do historii marketingu politycznego która uczy że takie komunikaty zawsze działaj na niekorzyść rządzących.

https://twitter.com/search?src=typd&q=jaros%C5%82aw%20zielinski

Wizerunkowe osłabianie pozycji #PBS nie przyniosło dużych zysków. Orędzie #PBS obejrzało w sieci niecałe 39K osób. Wizerunkowa broń atomowa #PiS straciła moc.

https://www.facebook.com/kancelaria.premiera/?fref=ts

#PiS ma cztery możliwe scenariusze działania:

  • Może czekać aż protesty same się rozpadną ale mając na uwadze że własne mobilizuje się elektorat do wyborów samorządowych to bardzo ryzykowny wybór.
  • Może atakować – ale bez wsparcia #Kukiz’15 #PiS jest za słaby na tak duże operacje w sieci.
  • Może nawiązać dialog – ale sieć pokazuje że nie wiadomo z kim rozmawiać.
  • Zrzucić winę na #PAD – który mam bardzo silną pozycję w sieci a jego elekcja jest z 3 lata.

Będzie jeszcze więcej demonstrujących

Liczba prowadzonych akcji w sieci m.in #3xweto #wolność #chcemyWeta itd, liczba interkakcji, dane dot. zasięgów, zainteresowanie w sieci samymi protestami wskazują jednoznacznie ze w sieci nic naprawdę masowego jeszcze się nie zaczęło. Dane dot. Protestów nie przekroczył 50% danych z okresu #czarnyprotest. Teraz zadziała poniższy mechanizm:
Średnio każda z osób która była obecna na proteście ma w kanale FB około 150 znajomych. Większość z tych znajomych wczoraj widziała protesty a dokładnie „fajne foty” z protestów i brak „dziadków” oraz „obciachu”, następnym razem inni znajomi też będą chcieli mieć takie zdjęcia.

24 komentarze

  1. barteckibreslau
  2. Marcin
  3. ogarnijcie się
  4. Adam
  5. Hochwander
  6. xXx
  7. Paweł Fiett
  8. olo
    • noTV
  9. Jędrzej
  10. Karol
  11. Kustoda
  12. antyruski
  13. Gtd
  14. Mariola
  15. Aga
  16. Liroy
  17. Artur
  18. Piotr