polityka w sieci

wszystko o polityce w Social media

poniedziałek

30

Październik 2017

2

KOMENTARZE

ANALIZA: #StałemPodBlokiem czyli jak pozyskiwać nowych wyborców w social media?

Autor , Kategoria Analizy

28.10.17 w sieci wybuchła akcja #StałemPodBlokiem, która jest odpowiedzią na publikacje dot. Wiceminister Sprawiedliwości Patryk Jaki. Rozmiar tej akcji oraz jej skutki mogą mieć kluczowe znaczenie przy zbliżających się wyborach samorządowych. Chichot historii za sprawą podwórka wraca do polskiej polityki jak bumerang. Blisko 10 lat temu Premier Jarosław Kaczyński wypowiedział słynne zdanie o wychowaniu i podwórkach –

„Nie wychowałem się jednak na podwórku, jak on sam przyznaje, ale w trochę lepszych miejscach”

co kosztowało PiS przegrane wybory. Dziś podwórka i bloki PiS wydaje się odzyskiwać (źródło https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/wychowalem-sie-w-lepszych-miejscach-niz-tusk,39609.html).

 

Zasięg w sieci

Max zasięg w sieci – 29.10.2017 – 3,5MLN osób

Interakcje

Polubienia 69.293
Udostępnienia – 1.654.625
Komentarzy 2.485

TOP profile budujące zasięg

TOP aktywne profile w dystrybucji #

Geolokalizacja aktywności

Liczba nowych fanów – Profil Facebook – Patryk Jaki

Liczba pozyskanych nowych fanów – profil Patryk Jaki – największa od 3 miesięcy.

Komentarz

Po wyborach w USA i case studies kampanii Donalda Trump’a wydawać się mogło, że tzw. fenomen robienia polityki poprzez media społecznościowe jest ogólnie znany. W dużym uproszczeniu polega na budowaniu popularności polityków na bazie ich stygmatyzacji przez duże koncerny medialne. Proces stygmatyzacji był skuteczny w erze przed Facebookiem gdy możliwość weryfikacji informacji oraz poczucie wspólnoty (możliwość faktycznego połączenia się danej grupy) były mniejsze. W erze „samotnego użytkownika” autorytety miały siłę kształtować preferencje wyborców. W erze grup Facebooka ten wpływ jest bardzo ograniczony, wręcz minimalny. Dane pokazują jednoznacznie, że liczy się bardziej masowa niż pojedyncza opinia innych internautów. W wypadku akcji #StałemPodBlokiem liczba 14 tyś. wzmianek i 1,6MLN (!!!) zasięgu sprawia, że przeciętny użytkownik sieci dostaje prostą informację, co ma myśleć w danej sprawie.

Akcja #StałemPodBlokiem pokazuje, że przeciwnicy partii rządzącej w dalszym ciągu nie rozumieją jak media społecznościowe funkcjonują w polityce (pomijając fakt społecznego i kulturowego znaczenia tzw. blokowisk w świadomości użytkowników sieci). Poprzez próbę stygmatyzacji uwolnili Dżina, który dodał potencjalnemu kandydatowi na Prezydenta Warszawy kilka punktów procentowych. Zebrane dane przy różnych wydarzeniach jednoznacznie pokazują, że dopóki przeciwnicy partii rządzącej będą atakowali personalnie (pochodzenie, wykształcenie, ułomności) swoich adwersarzy w social media to skutki będą odwrotnie proporcjonalne do oczekiwań. Dotyczy to obu strona sporu politycznego.

Na miejscu Pana Patryka Jakiego przesłalibyśmy kwiaty do redaktorów artykułu. Akcja #StałemPodBlokiem w ekwiwalencie reklamowym wyniosła 240K USD (około 870K PLN),

a przy zbliżającej się kampanii na fotel Prezydenta Warszawy jest to miły i ważny prezent od redakcji portalu.

DANE
www.brand24.pl
www.monitori.com
www.fanpagekarma.com
www.followthehastag.com

 

2 komentarze

  1. mocarz