„Otoczony, obmyślaj plany. Zagrożony śmiercią, walcz.” Sun Tzu

Prowadzony przez nasz serwis we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) pomiar poparcia dla kandydatów na Prezydenta Warszawy oraz analiza social media wskazuje na stagnacje lub niewielkie spadki i coraz większą brutalizację prekampanii.

Najnowszy sondaż preferencji wyborczych na urząd Prezydenta Warszawy.

Zestawienie miesięczne

Główny czynnik wpływający na ww. sytuacje to:
– Okres wakacyjny i dużo mniejsze zainteresowanie polityką.
– Maksymalna polaryzacja życia politycznego i kandydatów.
– Ograniczony dostęp kandydatów do wyborców.
– Strategia komunikacyjna w social mediach kandydatów.

Zainteresowanie

Dane dotyczące zainteresowania wskazują, że żaden kandydat nie wzbudził większego zainteresowania wśród mieszkańców Warszawy. Pre-kampanię samorządową przykrył m.in mundial czy reforma Sądu Najwyższego, dlatego tylko ostrzejsza forma przekazu ma szanse zdobyć atencje.

Dane dotyczące zaangażowania fanów wskazują jednoznacznie, że w kampanii w Warszawie najchętniej konsumowane są posty stricte polityczne i uderzające w przeciwnika. Tematy ważne z perspektywy zarządzania miastem są mało popularne i nie budzą żadnych emocji.

Wyścig do fotela Prezydenta Warszawy jako jedyne miasto w Polsce całkowicie przeniósł się do kanału komunikacyjnego Twitter. Ten kanał z jednej strony jest medialnym wodopojem dla wszystkich dziennikarzy i mediów co sprawia, że w sposób łatwy można forsować i narzucać tematy politycznospołeczne, z drugiej strony jest to najmniejsze medium społecznościowe w Polsce co sprawia, że ma bardzo ograniczony zasięg dotarcia do wyborców.

Z perspektywy aktywnych użytkowników Twittera, stagnacja w sondażach może być dużym zaskoczeniem. Przecież kandydat Zjednoczonej Opozycji Rafał Trzaskowski miał tak wiele wpadek przez ostatni miesiąc. Problem z kanałem Twitter polega na tym, że 80-90% użytkowników social mediów „nie widzi” na swoich time-linach tych problemów. Dostępne autorskie narzędzia na rynku do monitoringu na żywo popularnych postów na ternie całego kraju lub w danej społeczności jednoznacznie wskazują na duży rozjazd popularnych tematów pomiędzy Twitterem, a resztą mediów społecznościowych.

Przykład wczorajszego wydarzenia związanego ze spotem stworzonym przez sztab Trzaskowskiego. Na kandydata Zjednoczonej Opozycji spadł niespotykany od 2015 hejt. Zasięg tematu w sieci wyniósł ponad 6,5MLN i 9K wzmianek. Według naszych danych takiego „lania” w serwisie Twitter nie doświadczył ani były Prezydent Komorowski ani żaden inny polityk.

Tylko, że 93% całej dyskusji odbyło się w serwisie Twitter i bardzo mało informacji przedostało się do innych, większych i szerszych baniek informacyjnych.

Tylko, że 93% całej dyskusji odbyło się w serwisie Twitter i bardzo mało informacji przedostało się do innych, większych i szerszych baniek informacyjnych.

Temat spotu wywołał organiczne zainteresowanie w sieci tylko wśród 5K osób. Obecnie

Trzaskowski jest obecnie najbardziej hejtowanym politykiem w Polsce od czasu Bronisława Komorowskiego.

Badania i dane z social media pokazują, że kandydaci prowadzą dwie różne strategie komunikacyjne.

#PatrykJaki

Ofensywna strategia kandydata Zjednoczonej Prawicy w social mediach od kwietnia do czerwca faktycznie przyniosła duży wzrost – 5%, ale już w lipcu (jak pokazują badania) napotkała na rafę. Według danych dot. dotarcia do wyborców sztab Patryka Jakiego, aby wygrać w zależności od frekwencji potrzebuje ok. 300K/350K wyborców. Na podstawie danych z kanału Facebook szacujemy, że stan faktyczny wynosi max ok. 200K.

Kandydat Zjednoczonej Prawicy musi dotrzeć i stworzyć całkowicie nowych wyborców. Akcja #100imypodBlokiem oraz profrekwencyjna to najlepsze rozwiązanie do wygrania wyborów. Największą minę jaką może spotkać na blokowiskach kandydat Zjednoczonej Prawicy to sprawa skazanego na podstawie zeznań innego świadka koronnego i tekstach swoich piosnek rapera Bonusa RPK.

Temat bardziej angażujący użytkowników sieci niż reforma Sądu Najwyższego. Trudno będzie wiceministrowi sprawiedliwości obronić tą sprawę, a może być jedną z kluczowych do wygrania wyborów w Warszawie.

#RafałTrzaskowski

Kandydat zjednoczonej opozycji Rafał Trzaskowski stosuje bardziej defensywna strategie i granie z tzw. „kontry”. Dane dotyczące zaangażowania pokazują jednoznacznie, że wyborcy Trzaskowskiego oczekują głównie antypisu i „obrony Warszawy”.

Głównym problemem sztabu #RT jest szybkość w reagowaniu na ataki sztabu #PJ. Dane jakościowe i ilościowe pokazują, że samego kandydata hejt się zbytnio nie tyka, ale oceniana jest reakcja jego sztabu na takie działania. Przypominamy, że w 2015 roku sztab Prezydenta Komorowskiego praktycznie nie reagował na ataki hejtu i fejk newsy, co wpłynęło na demobilizację elektoratu. Na korzyść Trzaskowskiego przemawia chaos po lewej stronie sceny politycznej. Wyzwaniem dla sztabu Trzaskowskiego jest minimalizowanie ewentualnych wpadek i pełna kontrola nad przekazem.

#JanŚpiewak

Kandydat części ruchów miejskich i partii Razem w lipcu ku zaskoczeniu większości komentatorów politycznych zastosował ciekawą strategię bezpośredniego ataku na kandydata Zjednoczonej Prawicy głownie w temacie reprywatyzacji. Warto zaznaczyć, że zainteresowanie tematem Komisji Reprywatyzacyjnej z miesiąca na miesiąc systematycznie spada. Część danych ilościowych pokazuje, że zarówno poparcie sondażowe (największe w naszych badaniach od maja bieżącego roku) jak i przepływ fanów i ich zaangażowanie dzięki takiej strategii miały sens.

Problem #JŚ pobieranego także przez partię Razem to właśnie sama partia RAZEM. Od tygodni w sieci, która jest naturalnym środowiskiem dla młodej lewicy widzimy odpływy fanów (głownie Warszawa), a także odpływy fanów od lidera partii Zandberga. Spadek interakcji może być intepretowany jako okres wakacyjny, ale można zaryzykować tezę, że wsparcie kandydata nie jest wystarczające.

KOMENTARZ

Pomimo, że wielu komentatorów i analityków życia politycznego porównuje starcie w Warszawie z wyborami prezydenckimi w 2015 roku to zebrane dane wskazują, że może być to mylna teoria. W 2015 lider sondaży permanentnie tracił z miesiąca na miesiąc poparcie i nie działa w Internecie.

W Warszawie zarówno lider sondaży Trzaskowski jak i jego kontrkandydat Jaki zyskują poparcie i obaj, choć na różnych polach dość sprawnie używają social mediów. Dodatkowo w odróżnieniu od 2015 ogólna sytuacja polityczna polaryzuje tak mocno scenę polityczną, że bardzo trudno zaistnieć trzeciemu kandydatowi.

Hejt polityczny w 2015 roku, który działał bardzo skutecznie i demobilizował wyborców PO w 2018 działa całkowicie odwrotnie. Im bardziej kandydat PO jest hejtowany, tym lepsze są jego wyniki poparcia i zaangażowanie fanów.

Na prawie 3 miesiące przed wyborami i dość intensywnej prekampanii wiemy jedno najbardziej totalna kampania w sieci właśnie się rozpoczęła.

DANE:
www.fanpagekarma.com
www.brand24.com
www.google.com
www.unamo.com
www.sentione.com
www.sotrender.com

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here