Pierwsze 48h godzin w social media pokazały dynamikę i praktycznie „rozdały” polityczne role dwóm kandydatom z największą (w chwili obecnej) szansą na wygraną. Warszawa ma to szczęcie (lub nieszczęście), że jesienią 2018 dojdzie do największego pojedynku politycznego od dwóch lat, który może zmienić lub zabetonować obecną sytuację polityczną na lata.
Analiza wzmianek zasięgów i interakcji dowodzi jednego, że w samorządowej bitwie o Warszawę w sieci, uczestnicy cała Polska. Mało kto zdaje sobie sprawę, że o przyszłości systemu politycznego według historycznych średnich sondażowych będzie decydować raptem 300-400 tyś mieszkańców stolicy (faktyczna liczba głosów do zdobycia urzędu)

Faworytów na 6 miesięcy przed wyborami jest dwóch:
Patryk Jaki – kandydat Zjednoczonej Prawicy (#PiS, #SP, #Porozumienie)
Rafał Trzaskowski – kandydat Koalicji Obywatelskiej (#PO, #Nowoczesna)

Dane z sieci wskazują jednoznacznie, że w kampanii w social media (ale pewnie też w realu) dojdzie do zderzenia dwóch sposobów uprawiania komunikacji politycznej.

Trump, czyli Patryk Jaki – masowa, mocna, totalna kampania w sieci oparta na 4 filarach:

  • prostu skuteczny totalny atak na przeciwników
  • masowy ruch poparcia w sieci z terenu całego kraju
  • brak spójnej politycznie linii programowej
  • skuteczna gra na podziale „my” vs. „Elity”

Macron czyli Rafał Trzaskowski, mocno targetowana do różnych grup społecznych kampania w sieci z pozytywnym przekazem, oparta na 4 filarach:

  • brak strachu przed przeciwnikiem w sieci
  • wykorzystanie obaw liberalnego elektoratu przed „populistami”
  • pozytywny program społeczny
  • skierowanie różnego przekazu do wybranych grup społecznych (konserwatyści, liberałowie, lewica)

Warto przypomnieć, że Trump jak i Maron stosując swoje zasoby i rozwiązania komunikacyjne w sieci pokonali znacząco swoje oponentki polityczne. Obaj mieli doskonałe, skuteczne kampanie w sieci, które konwertowały masę wyborców.

Co wiemy z sieci po pierwszych 48h starcia ?

#PJ „obudził” kampanię #RT czyli 1 bez 2 nie istnieje.
Analiza danych pokazuje, że kampania RT poza ogłoszeniem startu w listopadzie 2017 ( +3k nowych fanów) do momentu ogłoszenia starów przez #PJ przebiegała sielankowo. Dopiero oficjalne ogłoszenie startu przez #PJ „obudziło” fanów #RT i dało jego przekazowi dużego kopa.

RT zyskuje w Warszawie #PJ zyskuje w Polsce
Analiza profili FB (niestety ręczna, brak możliwości automatycznego poboru danych) i TT (automat) wspierający obu kandydatów pokazuje jednoznacznie, że ponad 70% osób wspierających #PJ za lokalizacje podaje inne miejsce niż Warszawa. W wypadku RT cała komunikacja skierowana jest do mieszkańców stolicy.

PJ ma przewagę w kanale Twitter nad #RT 3 do 1
Twarde dane są bez dyskusyjne fani #PJ królują w kanale Twitter.

RT całkowicie dominuje w warszawskim Facebooku
W odróżnieniu od Twittera #RT ma ogromną przewagę na warszawskim facebooku

Na pytanie Facebook czy Twitter? dane są następujące Facebook 14MLN użytkowników w PL, Twitter 4MLN użytkowników w PL (ale na TT są dziennikarze)

RT nie boi się „sieciowych pyskówek” z #PJ
Panowie nie szczędzą siebie uszczypliwości co jest ogólnie doceniane

Kandydat #lewicy w social media , póki co został wypchnięty z bitwy o Warszawę.

Najgorsze scenariusze w sieci:

#RT tłumaczy się przed #PJ – horror Clinton w kampanii w 2016 to tłumaczenie się (bezsensowne)z pytań Trumpa za pośrednictwem Twittera o maile i inne często „fejkowe” oskarżania. Macron miał w nosie pytania Le Pen

#PJ wspiera „faszystów” – horror Le Pen z kampanii w 2017, Sztab Macron’a ostrzeliwał w sieci 24/7 kandydatkę Frontu Nagrodowego informacjami, że wspiera lubi/i ma poglądy narodowo faszystowskie. Trump miał w nosie oskarżenia Clinton oficjalne poparł „białych suprematystów”

Komentarz
Zebrane dane po pierwszych 48h wskazują, że obaj kandydaci nie będą mieli łatwo. Po dwóch dniach walki widać, że:
RT musi się tłumaczyć z „dzielenia warszawiaków”
PJ musi się tłumaczyć z „poparcia programu in vitro”
Kto wygra w wyborach? Jak zawsze Warszawa.

DANE
www.brand24.pl
www.unamo.com
www.google.com
www.sentione.com
www.sotrender.com

 

 

2 KOMENTARZE

  1. Realnie na przebieg kampanii i wynik wyborów, mają wpływ tylko osoby mające prawo wyborcze (moga głosować) w Stolicy. To już zmienia zancząco ocenę skuteczności komunikacji w social mediach kandydatów.
    Warto by przyjąć to kryterium, inaczej cała analiza tego co w sieci ma się nijak do rzeczywistości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here