Według źródeł zaznajomionych z tematem, w okresie poprzedzającym wybory do włoskiego parlamentu, które odbyły się 4 marca, Facebook zintensyfikował swoje wysiłki zmierzające do wykorzenienia różnego rodzaju przejawów ingerencji w proces wyborczy.

Dużą część zasobów poświęcono rozwiązaniom mającym zapewnić stosowanie się do wytycznych serwisu przez użytkowników – przykładowo Facebook może cofnąć publikację strony, jeżeli narusza ona zasady portalu (lub prawo w ogóle).

Według Laury Bonochini, szefowej włoskiego oddziału Facebooka ds. publicznych, nad całym problemem pracował liczny, wyspecjalizowany zespół, który miał zapewnić partiom politycznym i innym autorytetom kontakt z korporacją i możliwość zgłaszania wpisów, które łamią regulamin serwisu oraz włoskie prawo.

Główny faworyt wyborów (który okazał się także ich zwycięzcą), antysystemowy ruch Movimento 5 Stelle, pozyskał wiele głosów niezadowolonych z dotychczasowej polityki ich państwa. Można powiedzieć, że głosowanie przebiegało w cieniu obaw o wpływ social mediów na nastroje społeczne oraz demokratyczne procesy… Jak się okazało, nie bezpodstawnie (o zakłóceniu ciszy wyborczej przez boty piszemy tutaj).

W ubiegłym roku Facebook ujawnił rosyjskie próby rozprzestrzeniania dezinformujących i manipulujących komunikatów, które często pochodziły ze zautomatyzowanych kont. Ich głównym zadaniem było rozgrzanie atmosfery przez wyborami prezydenckimi w 2016
roku w Stanach Zjednoczonych. Wówczas także Kongresu zainteresował się nadzorowaniem pracy portalu. Trudno się dziwić – według analiz fałszywe komunikaty dotarły do około 150 milionów odbiorców. Obiecano uczynić wszystko, aby nie dopuścić do tego rodzaju wypaczeń
w przyszłości, w skali światowej… Jednak jak pokazuje praktyka, z realizacją tego założenia bywa różnie.

Innym przykładem mogą być próby wzmocnienia ruchów separatystycznych w Hiszpanii przez rosyjskich hakerów, które wykrył hiszpański rząd. Facebook dołożył również starań, aby zapewnić „czystość” swojej przestrzeni medialnej podczas wyborów we Francji i w Niemczech.
W związku z powyższym, w okresie niemieckiej kampanii wyborczej, portal usunął około 30000 fanpage’y.

Pojawienie się i wzrastająca popularność Movimento 5 Stelle we Włoszech są częściowo efektem wyspecjalizowanych kampanii realizowanych w sieci, których założeniem było pozyskanie elektoratu „opuszczonego” przez inne partie. Jak się okazało, działania te przyniosły wymierny skutek i przyczyniły się do sukcesu Ruchu 5 Gwiazd.

W ostatnim czasie Facebook poinformował o rozszerzeniu śledztwa w sprawie rosyjskich wpływów na kampanie poprzedzającą decyzję o tzw. Brexicie w referendum w Wielkiej Brytanii. Debata nad podatnością social mediów na wszelkiego rodzaju naruszenia, szczególnie w ich politycznym i wyborczym aspekcie, pozostaje otwarta. Jak pokazuje rzeczywistość, jak najbardziej jest o czym rozmawiać.

 

Źródło:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-01-19/facebook-is-said-to-increase-fake-news-safeguards-for-italy-vote

Jak boty zakłóciły ciszę wyborczą we Włoszech?
http://politykawsieci.pl/boty-zaklocily-cisze-wyborcza-we-wloszech/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here