20.03 przyniósł wydarzenia medialne, które generowały znaczny ruch w sieci. Największe zainteresowanie przyciągał hashtag #TweetupKPRM związany ze spotkaniem z mediami w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Widoczną popularność uzyskały także hashtagi #CzarnyPiątek (związany z krytyką projektu „Zatrzymaj aborcję”) oraz #CambridgeAnalytica (ze względu na skandal wokół udostępnienia danych i profilowania wyborców).

#TweetupKPRM

Wczoraj odbyło się trzecie spotkanie z dziennikarzami i internetowymi liderami opinii. Na wydarzeniu obecny był premier Mateusz Morawiecki, a także m.in. minister środowiska Henryk Kowalczyk, szefowa MRPiPS Elżbieta Rafalska, minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel, a także szef Kancelarii Premiera Michał Dworczyk i szef gabinetu politycznego Marek Suski.

Największe zasięgi w tym temacie osiągały profile medialne oraz rządowe, a także te należące do dziennikarzy.

W obrębie tego tematu dominowały komunikaty informacyjne i relacje z przebiegu wydarzenia.

#CzarnyPiątek

Ze względu na pozytywne zaopiniowanie projektu „Zatrzymaj aborcję” przez sejmową Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka, zapowiadane są protesty kobiet pod szyldem #CzarnyPiątek.

Największe zasięgi w temacie osiągały organizacje związane z walką o prawa kobiet, źródła krytyczne wobec strony rządzącej, a także profile ugrupowań lewicowych.

W obrębie tego hashtaga dominowały komunikaty związane z organizacją akcji i głosy poparcia, ale pojawiały się także wypowiedzi krytyczne względem protestów.

#CambridgeAnalytica

Firma, która współpracowała z Facebookiem pozyskała dane z około 50 milionów profili na tym portalu. Na ich podstawie sporządzono profile psychologiczne, które zostały wykorzystane w czasie kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych. Dane miały początkowo służyć tylko do analiz akademickich, ale uczelnia podzieliła się nimi z firmą Strategic Communication Laboratories, która dała początek Cambridge Analytica. Według Facebooka dane zostały zebrane na podstawie quizu, w którym użytkownicy brali udział dobrowolnie. W sprawie prowadzone jest dochodzenie i wciąż pojawiają się nowe wątki.

Największe zasięgi w tym temacie odnotowały profile medialne, dziennikarskie oraz te związane z branżą informacyjną. Widoczny był także głos Radosława Sikorskiego.

Poza komunikatami informacyjnymi, większość wypowiedzi w temacie wyraża obawy o bezpieczeństwo danych w sieci, a także podatność na manipulację.

Komentarz

Hasło „Tweetup” uzyskało krótkotrwały wzrost zainteresowania. Popularność tematu „Cambridge Analytica” utrzymuje się na stabilnym, umiarkowanie wysokim poziomie i prawdopodobnie będzie jeszcze wzrastać. W skali kraju dominowało hasło „Czarny piątek”, które osiągnęło najwyższy poziom uwagi społeczności internetowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here