polityka w sieci

wszystko o polityce w sieci

wtorek

4

Lipiec 2017

0

KOMENTARZE

Polski „Macron” urodzi się w #socialmedia

Autor , Kategoria Analizy

Od kilkunastu tygodni część uczestników i komentatorów polskiej sceny politycznej poprzez swoje analizy
i wypowiedzi stara się wskazać i przewidzieć „narodziny” polskiego odpowiednika nowego Prezydenta Francji Emmanuela Macrona.
Od ponad dwóch lat analizujemy od strony social media większość wydarzeń politycznych. Dzięki dostępnym narzędziom udało nam się przewidzieć większość wyników wyborów w Polsce i na świecie. Mając na uwadze powyższe, pokusiliśmy się o krótką analizę czy „polski Macron” ma szansę zaistnieć/pojawić się w Polsce?

Czas

Analiza danych z wyborców w latach 2015-2017 wskazuje, że nowi kandydaci (partie) nie mogą istnieć w sieci od momentu startu do momentu wyborów dłużej niż 6 miesięcy. Czyli ich obecność stricte polityczna w oczach wyborców musi być „krótka”.
2015 – #PAD vs. #PBK

2016 – #Trump vs. #Clinton

2017- #Macron vs. #Lepne

Armia

Między bajki można włożyć opowieści o spontanicznych ruchach w sieci. Wszystkie dane i badania wskazują, że za wygranymi stoją ogromne zdyscyplinowane, dobrze kierowane armie zwolenników. Każdy dzień w sieci to mniejsza lub większa bitwa. W chwili obecnej w polskim internecie istnieją tyko dwie liczące się armie
#PiS vs #PO, które w sposób skuteczny potrafią walczyć w sieci.

Przykład ostatniej bitwy #Polskajestjedna vs. #Polskawolności

 

 

#PO po porażce w 2015 od prawie 2 lata buduje armie w sieci, inne partie m.in #Nowoczesna nie są w stanie utrzymać takich zasobów. #PiS posiada mega armie zwolenników, którzy dowodzeni przez doskonałych liderów w 24h są w stanie rozwalić każde działanie konkurencji. Analiza danych wskazuje, że od 2015 tylko #PO  (nie uwzględniono tutaj #Kukiz’15 który nigdy otwarcie w sieci nie zmierzył sie z #PiS) udało się zremisować w liczbie wzmianek z #PiS, żadna inna partia (z wyjątkiem zjednoczenia wszystkich sił opozycji #czarnyprotest oraz #27do1) nigdy nie wygrała ani zremisowała z #PiS w sieci.

Algorytm

Liczebność armii to jedno, a utrzymywanie morale i zdolności bojowej to drugie. Przykład #KOD pokazuje, że zarządzanie armią wspierającą idee/kandydata wymaga m.in wiedzy. Dodatkowo czas działa na niekorzyść. Dane profili FB #KOD w zestawieniu z #PO pokazują, że masowy ruch trzeba utrzymać i nim skutecznie zarządzać.

 

Przeciwnik

Jedyny „jasny” punkt po stronie zwolenników i poszukiwaczy „polskiego Macrona”. Wszystkie dane wskazują, że im silniejszy przeciwnik w sondażach tym łatwiej go pokonać używając #socialmedia. Kampanie m.in 2015
w Polsce, 2016 w USA, UK oraz 2017 Holandia, są doskonałym przykładem na to, że sondaże to tylko obraz teraźniejszości bez wpływu na przyszłość.

Komentarz

Mając na uwadze m.in dynamikę komunikacji politycznej w sieci,
czas do wyborów, brak zasobów – obecna sytuacja wyklucza pojawienie się „polskiego Macrona” bez wsparcia ze strony starych partii lub ruchów wolnościowych na 2/3 lata przed wyborami. Jeżeli „kiedyś” pojawi się „polski Macron” to #socialmedia będą jego miejscem narodzin.