Przed marcowymi wyborami do włoskiego parlamentu, jedna z partii podjęła kreatywne kroki w rozprzestrzenianiu swoich komunikatów – spośród swoich zwolenników zaczęła werbować kandydatów na boty.

Czym są boty w social media i jak je rozpoznawać, można przeczytać tutaj:
Jak rozpoznać bota na Twitterze?
i tutaj:
Fabryka lajków – boty w social media

W opisywanym przypadku z Włoch, niektóre konta zostały zautomatyzowane przez ich oryginalnych posiadaczy. Nie jest to pierwszy tego rodzaju zabieg w historii (uczyniła to już kiedyś np. rosyjska ambasada w Wielkiej Brytanii) i doskonale obrazuje, jak polityczni aktorzy wykorzystują wszystkie dostępne środki w celu uzyskania przewagi w sieci.

Automatyzacja publikacji

Sytuacja wypłynęła na światło dzienne 23 stycznia, po występie Matteo Salviniego, lidera nacjonalistycznej partii Lega, w państwowej telewizji. David Puente, włoski bloger, projektant stron internetowych i komentator, zauważył podejrzanie wysoką liczbę kont publikujących ten sam wpis dotyczący występu Salviniego, właściwie w tym samym momencie.

Ostatecznie udało się potwierdzić, że post ten został opublikowany przez 154 konta, w zaledwie 74 sekundy. Jest to przesłanka jednoznacznie wskazująca na zaangażowanie w sprawę oprogramowania automatyzującego publikację treści. Po szczegółowym zbadaniu sprawy, okazało się, że za czynność tą odpowiedzialny był automat o nazwie „LegaIllustrator” powiązany z oficjalnym kontem partii na Twitterze oraz stroną SalviniPremier.it.

Boty, ale nie boty

Zachowanie wspomnianych kont jednoznacznie wskazywało na ich automatyzację. Analiza wykazała istnienie identycznego schematu jednoczesnego publikowania treści pochodzących z tych samych kont.

Część z nich była w jakiś sposób powiązana z partią, ale widoczne były również konta zwykłych użytkowników, które zachowywały się jak automaty – wspólnie publikowały ten sam przekaz. W tym ujęciu można je określić jako sieć botów, ale oprócz tego rodzaju sytuacji, ich aktywność była zróżnicowana… Niektóre z nich brały nawet aktywny udział w dyskusjach.

Jak zostać botem?

Omawiane konta zachowywały się jak boty w przypadków komunikatów związanych z Salvinim, ale nie musiało to dotyczyć innych tematów. Aplikacja ujawniona przez Davida Punete była dobrowolnie wykorzystana przez użytkowników, którzy udostępnili dane swoich kont (loginy, hasła) w celu wzmocnienia przekazów Legi.

Udało się ustalić, że aplikacja ta najprawdopodobniej posiadała listę użytkowników. Odstępstwa od normy przy okazji publikacji postów związanych z Salvinim, właściwie nie istniały.

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy wykorzystano strategię tego rodzaju. Na stronie matteosalvini.com znaleźć można było grafikę promocyjną namawiającą jego zwolenników do udziału w kampanii na Facebooku i Twitterze.

Według doniesień Puente, tego rodzaju kampania została uruchomiona także przed wyborami europejskimi w 2014 roku. Lega zapraszała swoich zwolenników do subskrypcji w aplikacji, dzięki której mogli się oni stać jednym z „rzeczników” Salviniego. Zaznaczono także, że po rejestracji profil użytkownika automatycznie będzie wzmacniał komunikację lidera Legi.

Innym przykładem wykorzystania tego oprogramowania jest referendum, jakie w 2016 roku ogłosił Matteo Renzi. Dzień przed głosowaniem, 156 kont w bardzo krótkim przedziale czasowym udostępniło jedną grafikę namawiającą do zagłosowania na „nie”.

Podsumowanie

Tego rodzaju sieć użytkowników, którzy zdecydowali się zostać botami w imię swoich przekonań, stanowi wariację doskonale znanego już zjawiska. Podręcznikowe wręcz, w wymienionych przypadkach, zachowanie stosunkowo niewielkiego grona (około 150) kont sprawiło, że ujawnione zostały działania Legi, które niekoniecznie stanowią coś, czym partia chciałaby się pochwalić.

Należy jednak zwrócić uwagę na podatność dyskursu w sieci na różnego rodzaju działania zakłócające go. Rozmycie widocznej granicy między kontami realnych użytkowników, a odgórnie sterowanymi automatami otwiera drogę do poważnych nadużyć, szczególnie w czasach, gdy twórcy tego typu oprogramowania starają się jak najbardziej urzeczywistnić wytworzony przez siebie produkt.

 

Źródła:
https://medium.com/dfrlab/electionwatch-italys-self-made-bots-200e2e268d0e
https://www.davidpuente.it/blog/2018/01/24/tweet-automatici-della-lega-nord-su-twitter-un-matteo-salvini-strepitoso-su-la7-siete-daccordo/

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here