polityka w sieci

wszystko o polityce w Social media

poniedziałek

5

Czerwiec 2017

0

KOMENTARZE

#WYBORYUK: Jak #socialmedia mogą pozbawić Konserwatystów władzy? Ważna lekcja dla #PO i #PiS

Autor , Kategoria Facebook, UK, Wybory

18.04.2017 Premier UK T.May ogłosiła przedterminowe wybory do Izby Gmin. Według sondaży i predykcji wyborczych przewaga Konserwatystów nad Partią Pracy wynosiła około 15%.

Dane: www.telegraph.co.uk/news/0/general-election-polls-2017-latest-odds-tracker-maps/
Dokładając krytykowanego i nie lubianego lidera laburzystów Jeremy Corbyn, premier T. May i Konserwatyści według wszystkich predykcji mogli liczyć na bardzo dużą wygraną. Estymowane wyniki wyborów z 19.05.2017 – Konserwatyści 390 miejsc / 326 większość bezwględna.

Dane: http://www.independent.co.uk/
4 dni przed wyborami różnic miedzy obiema partiami spadał do 7%, a coraz większą liczba komentatorów uważa że Konserwatyści nie mają szans na samodzielną większość.

Dane: www.telegraph.co.uk/news/0/general-election-polls-2017-latest-odds-tracker-maps/
Jak to możliwe że w przeciągu 7 tygodni zdecydowany lider sondaży popadł w tak duże tarapaty? Oczywiście odpowiedź nie jest jednowymiarowa. W poniższej analizie zaprezentujemy jak jak aktywność sympatyków (lube jej brak) w mediach społecznościowych spowodowała tak dynamiczną zmianę preferencji wyborczych.

Dane ogólne

Liczba nowych fanów profili FB. Od momentu ogłoszenia wyborów do 04.06.2017 profile pozyskał następującą liczbę nowych fanów:
Partia Pracy +350 tyś
Konserwatyści +39 tyś
LibDem +25 tyś
UKIP +11 tyś

Zebrane dane pokazują reakcję użytkowników sieci na ogłoszenie wyborów. Nowi fani przyrost dzienny od 01.01.0217 – do 04.06.2017

Analiza danych dot. publikowanych treści wskazuje że tak dynamiczny wzrost popularności opozycji w sieci nie miał źródeł w publikowanych treściach. Partia Pracy w dniu ogłoszeniu wyborów nie przedstawiła żadnego nowego programu, reakcja użytkowników sieci była masowa i spontaniczna.

Analiza zaangażowania wskazuję trzy razy większe zaangażowanie fanów Partii Pracy w dystrybucji treści niż w wypadku Konserwatystów.

Sumaryczne zaangażowanie fanów

Łączna liczba interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia)

Warto zaznaczyć że tylko raz w czasie kampanii zaangażowanie fanów Konserwatystów było większe od konkurencji. Publikacja spotu krytykującego Jeremego Cobyr. Film ma 6,2MLN wyświetleń i prawie 72 tyś udostępnień co robi niesamowite wrażenie.

http://www.facebook.com/8807334278/posts/10155027173824279

Partia Pracy – dane szczegółowe

Analiza publikowanego contentu w sieci pokazuje że sztab laburzystów skupił się głównie na promocji treści wideo.

Najbardziej udostępniane treści profilu FB Partii Pracy od 18.04.2017 – 04.06.2017

TOP 3 popularne posty
#1 https://www.facebook.com/25749647410/posts/10154513870102411

#2 https://www.facebook.com/25749647410/posts/10154526090612411

#3 https://www.facebook.com/25749647410/posts/10154493807462411

Najczęściej używane i najbardziej angażujące słowa używane w postach.

Konserwatyści – dane szczegółowe

Analiza publikacji treści przez profil partii Konserwatywnej pokazuje brak dominującego rodzaju treści (wideo, zdjęcie, link)

Najbardziej udostępniane treści profilu FB Konserwatystów od 18.04.2017 – 04.06.2017

TOP 3 popularne posty
#1 https://www.facebook.com/8807334278/posts/10155027173824279

#2 https://www.facebook.com/8807334278/posts/10155032929929279

#3 http://www.facebook.com/8807334278/posts/10154992268539279

Najczęściej używane i najbardziej angażujące słowa używane w postach.

Komentarz

Zebrane dane wskazują że kilka bardzo ważnych kwestii:

  • Dalej kłamiemy w sondażach a mówimy prawdę w sieci.
  • Partia opozycyjna nie musi mieć super pomysłów i fajnego lidera wystarczy że partia rządząca odpowiednio mocno zdenerwuje/wystraszy część sowich zwolenników.
  • Analiza treści postów i komentarzy wskazuje że Konserwatyści skupili swoją komunikację na krytyce oponentów, odwrotnie niż ich konkurencja która promuje nowe propozycje programowe.
  • Sondaże to tylko cena akcji partii politycznych w dniu notowania. Dynamika kampanii wskazuję że w erze mediów społecznościowych nie da się łatwo przewidzieć końcowego wyniku wyborów.
  • Brak zaangażowania fanów to game over w kampanii 

Kampania w UK powinna być dużą lekcja dla sztabowców polskich partii politycznych głównie z jednego powodu – przy Facebook’u nic nie jest tak oczywiste.

Dane: www.karmafanpage.com