Rocznica stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę była wydarzeniem generującym kolosalne wyniki w social media. Nie sposób pominąć uroczystości i akcji upamiętniających tę rocznicę. Podobnie jak w minionych latach, także w tym roku bardzo głośno było o Marszu Niepodległości (dosłownie w ostatniej chwili połączonym z marszem “Dla Ciebie, Polsko” organizowanym przez partię rządzącą).

W dniu rocznicy, a także w dniu ją poprzedzającym największa liczba komunikatów ukazała się na Twitterze, choć 10.11.2018 widoczne były też rezultaty Facebooka. 12.11.2018 natomiast już wyraźna większość dyskusji toczyła się w obrębie portalu Marka Zuckerberga.

Poniższe wykresy obrazują sentyment dyskusji w sieci. Wysoka liczba komunikatów neutralnych powiązana może być z wysokim natężeniem wpisów o charakterze informacyjnym. Warto zauważyć też, że zarówno przed, jak i po obchodach Święta Niepodległości, w sieci widoczne były raczej negatywne komentarze na jego temat, natomiast 11.11.2018 przeważały posty pozytywne.

Właściwie przez cały badany okres aktywniejszymi uczestnikami dyskusji byli mężczyźni. Wśród wysokiej liczby profili neutralnych znajduje się wiele źródeł informacyjnych.

Poniższe zestawienia obrazują o ile wyższe zainteresowanie święto 11 listopada wygenerowało w tym roku.

Wysoka liczba dyskusji zapoczątkowana została przez prywatny profil dziennikarza TVN Mateusza Dolatowskiego. Pozostałe znaczące skupiska dyskusji to źródła konserwatywne i/lub narodowe.

Poniższy wykres obrazuje znaczną przewagę komunikatów publikowanych przez konserwatystów.

Najwyższe wyniki generowały profile partii politycznych, a także te należące do polityków i działaczy.

Największe zainteresowanie wydarzeniami mającymi miejsce 11.11.2018 widoczne było w województwie mazowieckim. Wysoką liczbę wzmianek publikowali też użytkownicy logujący się w powiatach znajdujących się w Wielkopolsce i na Pomorzu.

Poniższy wykres pokazuje, że w Wikipedii największą liczbę odsłon odnotowały artykuły dotyczące Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. W tym roku widoczny jest także wyraźny skok zainteresowania każdym z ojców niepodległości.

W poniższej analizie tematycznej zbadano najpopularniejsze konteksty wypowiedzi dot. Marszu Niepodległości. Pod względem wyników sumarycznych, prowadził “faszyzm”. Zaraz za nim znalazł się “patriotyzm”. Nieco mniejsze, choć wciąż wysokie wyniki uzyskał też temat “narodowcy”. Pozostałe konteksty odnotowały wyraźnie niższe rezultaty. Kontekst “ONR” uplasował się na 10 z 15 miejsc, a “Forza Nuova” obecna jest w końcówce stawki.

Warto odnotować, że trzy czołowe hasła największe wyniki uzyskiwały kilka dni przed 11.11.2018. Tego dnia natomiast widoczny był wyraźny skok zainteresowania Romanem Dmowskim, racami, stacją TVN oraz ONR i Forza Nuova. Natomiast o Józefie Piłsudskim najwięcej pisało się dopiero 12.11.2018.

Poniższy wykres pokazuje, że Facebook był dominującym kanałem dyskusji we wszystkich przedstawionych kontekstach.

Mężczyźni byli najaktywniejszymi uczestnikami dyskusji we wszystkich badanych kontekstach. Największą przewagę uzyskali w temacie “fake news” i “Antifa”. Kobiety natomiast odnotowały najwyższy udział procentowy wypowiedzi w temacie “Forza Nuova”. Pozostałe profile wykazały ponadprzeciętną aktywność w tematach “bezpieczeństwo”, “Piłsudski” i “rasizm”.

Najpopularniejszym kontekstem był “patriotyzm”, natomiast największy zasięg przypadł w udziale tematowi “narodowcy”. Wysoko znalazł się również kontekst “faszyzm”. Oprócz tego widoczne były komunikaty związane z organizacją obchodów w kontekstach “bezpieczeństwo”, “policja” i “Roman Dmowski” (wśród wzmianek znalazły się też wpisy dotyczące ronda Dmowskiego w Warszawie). Pozostałe tematy notowały wyraźnie niższe wyniki.

Słowem podsumowania – setna rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę zapisze się w historii rekordową frekwencją na marszu. Zainteresowanie tym wydarzeniem w sieci także było bardzo wysokie.

W social media dominowały głównie komunikaty publikowane przez źródła i użytkowników o konserwatywnych i patriotycznych sympatiach. Należy także zwrócić uwagę na znaczny udział organizacji politycznych i polityków w kreowaniu przekazów związanych z tą rocznicą.

11.11.2018 widoczna była bardzo wysoka liczba wpisów pozytywnych – poza tym dniem aktywność dyskusji była znacznie niższa i delikatnie przeważały wówczas treści negatywne.

W kontekście omawianych wydarzeń, wiele mówiło się o patriotyzmie, ale nie sposób nie zauważyć też komunikacji związanej z kwestiami takimi jak ugrupowania narodowe, czy w końcu “faszyzm”. Popularne były także treści dotyczące organizacji i zabezpieczenia Marszu Niepodległości. Warto zauważyć natomiast, że obecność haseł “ONR” i “Forza Nuova” w dyskusjach była raczej niska.

 

DANE