Pro­pagan­da jest matką wydarzeń. Albert Schweitzer

#1 Wcześniej tak nie było.

Analiza danych z mediów społecznościowych dot. protestów wskazują na całkowicie 3 nowe zjawiska których wcześniej na taką masową skalę w polskim internecie nie było widać:
Instagram – faktyczny barometr nastrojów młodych wyborców z dużych i średnich ośrodków miejskich. Krótka analiza ilościowa i jakościowa takich #hasztagów jak #wolność #demokracja #protest wskazuje jednoznacznie:

  1. Duża aktywność młodych ludzi nie widziana od czasów #czarnegoprotestu
  2. Możemy mówić że w sieci rodzi się moda na protestowanie przeciw rządowi w grupie wiekowej 16-30
  3. Protestowanie przez rządowi #PiS nie jest juz “obciachem”

Z wyjątkiem #czarnego protestu takich zachowań od 2015r wymierzonych w #PiS nie było widać w mediach społecznościowych.

Przykładowe #
https://www.instagram.com/explore/tags/demokracja/

https://www.instagram.com/explore/tags/wolno%C5%9B%C4%87/

NO LOGO protest

To co jest bardzo widoczne z poziomu analizy sentymentu opinii zamieszczanych w mediach społecznościowych to brak wyraźnych identyfikacji politycznych. Zdecydowana większość osób odżegnuje się od związków z partiami opozycyjnymi. Dane jednoznacznie wskazują że protestujący boja się wykluczenia #PL z #UE. Powoli możemy mówić o szybkim nawrocie #27do1. NO LOGO nie oznacza że partie w sieci nie zyskują nowych fanów dzięki protestom:

To brak szyldów powoduje że protesty dla większości uczestników są bardzo atrakcyjne (nie wymaga tzw. identyfikacji/określenia politycznego).

W różnorodności siła

Z perspektywy zarządzania kryzysowego najgorszym możliwym scenariuszem w sieci dla partii rządzącej jest brak instutucji identyfikującej protestujących. Protestujący ewidentnie nie powtarzaj błędów #KOD z przełomu 2015/2016. W trakcie protestów każda partia prowadzi w sieci własne akcje której maja różną dynamikę i estetykę.

#3xWETO – zasięg w sieci 5,4MLN osób/ 8015 wzmianek

#Obrońmydemokracje zasięg 3,3MLN osób / 4416 wzmianek

#protestPolska zasięg 4,4MLN osób / 831 wzmianek

#ChcemyWETA zasięg 1MLN osób / 1214 wzmianek

#Łańcuchświatła zasięg 840K osób / 2086 wzmianek

Różnorodność daje siłę protestującym akcja #ŁańsuchŚwiatła kilka dni temu zrobiła bardzo duże wrażenie i wywołała duże emocje. Wczoraj większą siłę przekazu miała demonstracja #3xWeto. Z jednej siły rożnorodność jest siłą ale paradoksalanie może prowadzić do coraz większych konfliktów miedzy liderami. Wzrost temperatury konfliktów będzie prowadził do erozji protestu.

Komunikacja rządu / #PiS nie istnieje

Pierwsze dane spływające jeszcze przed protestem wskazywały że #PiS będzie miał duży problem w sieci. Dwa posty opublikowane na FB dot. Reformy sądów zyskały mniejszą oglądalność niż posty o tej samej tematyce publikowane przez #PO i #N

To co faktycznie może zaskakiwać to agresywny jeżyk polityków #PiS w stronę protestujących bardzo sprytnie wykorzystywany do mobilizowania użytkowników sieci. Post #PO z filmem dot. Wypowiedzi #Kaczyńskiego uzyskał ponad pół milion wyświetleń,

https://www.facebook.com/PlatformaObywatelska/?fref=ts&locale=pl_PL

Tweet wiceministra dot. wczorjaszych demonstracji juz przeszedł do historii marketingu politycznego która uczy że takie komunikaty zawsze działaj na niekorzyść rządzących.

https://twitter.com/search?src=typd&q=jaros%C5%82aw%20zielinski

Wizerunkowe osłabianie pozycji #PBS nie przyniosło dużych zysków. Orędzie #PBS obejrzało w sieci niecałe 39K osób. Wizerunkowa broń atomowa #PiS straciła moc.

https://www.facebook.com/kancelaria.premiera/?fref=ts

#PiS ma cztery możliwe scenariusze działania:

  • Może czekać aż protesty same się rozpadną ale mając na uwadze że własne mobilizuje się elektorat do wyborów samorządowych to bardzo ryzykowny wybór.
  • Może atakować – ale bez wsparcia #Kukiz’15 #PiS jest za słaby na tak duże operacje w sieci.
  • Może nawiązać dialog – ale sieć pokazuje że nie wiadomo z kim rozmawiać.
  • Zrzucić winę na #PAD – który mam bardzo silną pozycję w sieci a jego elekcja jest z 3 lata.

Będzie jeszcze więcej demonstrujących

Liczba prowadzonych akcji w sieci m.in #3xweto #wolność #chcemyWeta itd, liczba interkakcji, dane dot. zasięgów, zainteresowanie w sieci samymi protestami wskazują jednoznacznie ze w sieci nic naprawdę masowego jeszcze się nie zaczęło. Dane dot. Protestów nie przekroczył 50% danych z okresu #czarnyprotest. Teraz zadziała poniższy mechanizm:
Średnio każda z osób która była obecna na proteście ma w kanale FB około 150 znajomych. Większość z tych znajomych wczoraj widziała protesty a dokładnie “fajne foty” z protestów i brak “dziadków” oraz “obciachu”, następnym razem inni znajomi też będą chcieli mieć takie zdjęcia.

24 KOMENTARZE

  1. Ciamajdan2 wygaśnie jak ciamajdan1. W perspektywie wojna między Schetyną a Petru o lidera. Ilości protestujących może i fajnie wyglądają w tefałenie ale to i tak kropla w ilości wyborców którzy głosowali na PO, Nowoczesną i część PSL./ Część, bo to że Kosiniak lansuje sie na scenie obok Schetyny, Mazguły,Cimoszewicza i reszty nie oznacza że elektorat PSL popiera ciamajdan.

  2. Sa wakacje. Czy jesteście pewni, ze ludziom bedzie sie chciało codziennie w tej samej sprawie wychodzić na ulice? Nie wierze

  3. Takie językowe literówki pokazują ,byle jakość wykonanania zamówienia analizy.Mają ludzi za durni.Ale się przeliczą a zwłaszcza ci co za to zapłacili.

  4. A gdzie analiza agresywnego języka przemysłu pogardy PO N i koterii z nimi powiązanymi. To wygląda jakby młodzi mieli zamiast mózgów wodę. Tak nie jest młodzież ma idee i wartości. Bynajmniej nie lewackie.

  5. Hmm… Analiza dyskusyjna, ale język bezdyskusyjnie skandalicznie niepoprawny: “agresywny jeżyk polityków PiS” moim faworytem w tym potoku błędów, literówek i nonszalancji wobec języka rodzimego, czyli – przypominam – polskiego!

  6. Analiza ciekawa. Dzięki! Błędy nie utrudniają odbioru. Wręcz dodają smaku. Tym sie rozni komunikacja miedzy “nauczycielami” a nowymi pokoleniami

  7. Ciekawym, czy to przypadek, chochlik czy cokolwiek innego bo oglądalność orędzia Beaty Szydło na jej profilu to 171k a nie tylko 39k z Kancelarii Premiera

  8. Pomysł może i dobry, ale wykonanie pozostawia wątpliwości. Nie jestem przekonany czy porównanie filmiku z JK i orędzia PBS jest miarodajne. Raczej nie. Wiele osób widziało je w TV. Po co więc oglądać jeszcze raz w necie? Filmik z JK raczej w TV nie nadawano…
    Porównując mierzmy te same kategorie. Można porównywać słonia i mrówkę – ilościowo wyjdzie to samo, ale jakby to na kotlety przeliczyć…

    • Wiele osób w ogóle nie ma TV (nikt z moich znajomych), to gdzie mieli obejrzeć? Szkoda byłoby mi prądu na oglądanie takich bzdur w TV.

  9. Ciekawa analiza!

    Jedna obserwacja z mojej strony – spora część wyborców Kukiza się ogarnia, zorientowali się, że trochę się jednak zagalopowali. Ciekaw jestem ruchów w ich środowiskach, może to pomysł na kolejną analizę?
    Pozdrawiam

  10. “….następnym razem inni znajomi też będą chcieli mieć takie zdjęcia” – i (w domyśle) pójdą na protest – ha,ha ,ha – myślcie tak dalej (tzn wg tej swoistej logiki) a na pewno wygracie najbliższe wybory. To żenujące, poziom przedszkola, analiza gimbazy, wnioski jeszcze durniejsze.
    Opozycja jest w narożniku, w zasadzie po liczeniu (kilkakrotnym). Posłowie opozycji to dzieci, jakieś selfie, jakieś wypowiedzi na “poziomie ogólnym”, zero poziomu merytorycznego, zero propozycji (bo żeby “było jak było” – to se ne wrati), zachowania z podwórka sprowadzające politykę do przepychanki pod blokiem. Oglądając to, słuchając język i styl wypowiedzi człowiek jest zażenowany i myśli sobie – skąd on/ona tam się wziął- co on bierze – albo jak ten człwowiek funkcjonował do tej pory w normalnym świecie.

  11. Jak to jest, kurde, napisane? “Agresywny jeżyk polityków Pis”? “39K”? Pała za niechlujstwo, ortografię i nowomowę. Jeśli analiza była zrobiona równie starannie, jak używanie języka, to kompletnie traci wiarygodność.

  12. Gratulacje świetnej analizy…..
    Czy autor zestawił te dane z innym analogicznym okresem, gdy trwały protesty?
    Bo z całym szacunkiem podawanie danych ilościowych bez punktu odniesienia
    świadczy tak samo o merytoryczności badacza jak moc błędów ortograficznych.

  13. cześć, bardzo ciekawe i szybkie analizy, ale poprawcie literówki na miłość Boską! Dobry komunikat to nie tylko dokładne wykresy i cyferki, ale staranność wykonania. Dzięki!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here