Jednym z czynników, który miał kluczowy wpływ na słaby wynik lewicy w ostatnich wyborach samorządowych jest działalność nowego gracza na scenie politycznej Roberta Biedronia. Dane ilościowe i jakościowe z ostatnich 3 miesięcy wskazują, że działalność #Biedronia całkowicie wywróciła zachowanie elektoratu lewicowego w social media. Język, podejście, kontakt z wyborcą oraz cała strategia komunikacyjna, która skupia się maksymalnie na „wrażeniu i emocjach” odbiera tlen polityczny SLD oraz zniszczyła partię RAZEM.

Zainteresowanie w sieci

Dane ilościowe dotyczące zainteresowania w sieci wskazują jednoznacznie, że #Biedroń budzi duże większe zamiłowanie wśród użytkowników sieci niż SLD czy RAZEM. To, co warte jest uwagi to fakt, że jego „partia” (której jeszcze nie ma) była tak samo wyszukiwana jak inne partie lewicowe.

Geolokalizacji wyszukiwani wskazuje, że #Biedroń praktycznie na ternie całego kraju budzi większe emocje niż SLD lub RAZEM.

Zasięg w sieci

Analiza danych dot. zdobywanego zasięgu w Internecie wskazuje, że #RB codziennie dociera do ok. 750K użytkowników.

Głównym źródłem dyskusji na temat #RB pozostaje Facebook – ponad 61% wszystkich wypowiedzi.

Dane demograficznie wskazują, że o #RB pisze 43% mężczyzn i 36% kobiet.

Sentyment opinii

Automatyczny sentyment opinii wskazuje, że #Biedroń ma duży problem z pozytywnym odbiorem. Główny powód negatywnych opinii w analizie czasowej i jakościowej to ataki na opozycje.

Tak duża ilość negatywnych opinii i błędna początkowa strategia atakowania opozycji zamiast przejmowania elektoratu lewicy, póki co stanowią silny firewall, aby Biedroń zaczął pozyskiwać elektorat PO/N/PSL.

Dane z kanału Facebook pokazują miażdżącą przewagę #Biedronia na lewicy.

Liczba zdobytych nowych fanów w przeciągu ostatnich 3 miesięcy Biedronia to + 28,417, #RAZEM +2,725, a #SLD +2,230. Zaangażowanie fanów #Biedronia w sieci jest ogromne i należy do jednych z większych na tle innych partii politycznych.

Komentarz

Robert Biedroń maksymalnie skutecznie wykorzystał w Internecie pierwsze 3 miesiące od momentu ogłoszenia startu swojego nowego projektu politycznego. W chwili obecnej według dostępnych danych sukces #RB odbywa się kosztem SLD i RAZEM. Wybory w Warszawie i innych dużych miastach pokazały, jak sieć może skutecznie wpłynąć na wynik wyborców, dlatego #Biedroń zabierając elektorat SLD zapewnia sobie bardzo dobrą pozycję wyjściową przed euro wyborami. W średniej i dłuższej perspektywie w wypadku braku koalicji lewicowej, SLD będzie mieć coraz większy problem z dotarciem do elektoratu.

DANE