03.02.2019 roku odbyła się konwencja nowo powstałej partii Roberta Biedronia – #Wiosna. Bezdyskusyjnie cała scena polityczna z zaciekawieniem przyglądała się operacji wodowania nowej partii. Tak jak zauważyła większość komentatorów i analityków cały proces przebiegł dość sprawnie, efektownie i skutecznie, zarówno w mediach tradycyjnych jak i w social media. Analiza danych ilościowych i jakościowych z ostatnich godzin pozyskanych z social media pozwala na wstępną ocenę siły uderzenia i pola rażenia nowej partii #Wiosna.

Dane ilościowe

Konwencja #Biedronia była z perspektywy ostatnich 12 miesięcy dla niego samego wydarzeniem o największym zasięgu i liczbie wzmianek w sieci.

#Biedroń zasięg w Internecie – 17,5MLN / 73K wzmianek

Interakcje
Polubienia – 103K
Komentarze – 63K
Udostępnienia – 11K

TOP profile budujące zasięg konwencji

Zainteresowanie w sieci 

Temat był numer 1 w sieci wyszukiwania.

Szczegółowa analiza danych ilościowych wskazują:

  • Biedroń jednoznacznie angażuje bardzo młodych użytkowników (którzy wcześniej nie interesowali się polityką lub byli w granicach zainteresowania RAZEM/Nowoczesna).
  • Grupa wiekowa zaangażowanych osób wskazuje na tzw. „first time voters” czyli osoby, które mogą pierwszy raz pójść do urn.
  • Duża aktywność zwolenników #RB na forach antyklerykalnych.

Profile w kanale Facebook:

  • Robert Biedroń – 8,776 nowych fanów.
  • Wiosna – 11,372 nowych fanów (głównie konwersja z profilu Biedronia).

Geolokalizacja aktywności w czasie konwencji

Dane jakościowe (sentyment komentarzy analizowany manualnie próba 1K-5K) wskazują, że póki co konwencja Biedronia nie wpłynęła zauważalnie na fanów #PO. Dane potwierdzają, że ataki #RB na #PO raczej wzmacniają #PO niż osłabiają. Warto zwrócić uwagę, że dotychczas profil FB należący do #RB stracił więcej niż zyskał jednorazowo w dniu konwencji #PO pt. #SprawaPolek.

Postulaty #RB bardzo atrakcyjne dla elektoratu #RAZEM i #Nowoczesna praktycznie nie budzą żadnego entuzjazmu. Powód tego stanu rzeczy jest bardzo prosty – fanów #PO (co pokazuje aktywność w poszczególnych postach) interesuje tylko i wyłącznie odsunięcie #PiS, a nie emerytury, edukacja seksualna czy rozdział Państwo-Kościół.

To, co jest kluczowe z perspektywy komunikacji to fakt, że #Wiosna i Robert Biedroń budzą do interakcji nowych wyborców, którzy nie głosowali w 2015 i 2018 roku. Aktywność tych osób w sieci będzie przekładała się głównie na „sianie” i „dystrybucje” informacji niekorzystnych dla partii rządzącej. W 2015r to bardzo aktywna prawa strona m.in narodowcy, narzucali tematy głównie atakujące partię rządzącą w sieci, teraz zwolennicy #RB dozbrojeni w narzędzia będą robić to samo. Od dziś #PiS będzie atakowany w sieci nie tylko ze strony Platformy Obywatelskiej, ale też ze strony bardzo dobrze zorganizowanych nowych sił Roberta Biedronia.

Komentarz

  • Bezdyskusyjnie ruch Biedronia skutecznie wykorzystał konwencję w social media do obrabowania #RAZEM i #Nowoczesnej z resztek elektoratu.
  • Prawo i Sprawiedliwość ma w sieci kolejnego przeciwnika, który będzie sprawnie atakował nowymi środkami i narzędziami.
  • Fani #PO sceptycznie zareagowali głównie na antyklerykalne hasła #RB.
  • Krytyka ze strony Biedronia w kierunku #PO nie powoduje konwersji (przechodzenia) fanów największej partii opozycyjnych do Wiosny.
  • Nowy ruch Roberta Biedronia rozpoczął od bardzo dobrej i skutecznej konwencji w social media.
  • #Wiosna utwierdziła swoich fanów w przekonaniu, że jest godna zaufania.
  • Propozycje socjalne #Biedronia będą wyzwaniem komunikacyjnym głównie dla partii rządzącej.

Przed #Wiosna ciężka praca i wiele nowych rafa które skutecznie musi przetrwać.

Nasz wewnętrzny algorytm budowany w oparciu o średnią sondażową i zaangażowanie w sieci wskazuje że pierwszy raz od 8 miesięcy szansa na wygraną PiS w 2019 spadła poniżej 50%, do 47,3%

PiS 36,91%
PO 30,74%
Wiosna 7,13%
SLD 6,79%
PSL 6,69%
Kukiz’15 6,49%
KORWiN 2,66%
Nowoczesna 2,57%
RAZEM 2,56%
TERAZ 1,79%

DANE

www.brand24.pl
www.google.com
www.fanpagekarma.com
www.sentione.com
www.unamo.com
www.followethehasatg.com
www.sotrender.com