W ostani poniedziałek 03.10 przez polskie media społecznościowe „przeszły” dwa protesty związane ze zmianą ustawy antyaborcyjnej. Przeciwników zmian reprezentował hasztag #czarnyprotest, zwolenników zmian #białyprotest. Dane z 05.10.2016 g.10:00. Prezentowane dane mogą ulec zmianie (na plus). Poniżej podsumowanie obu wydarzeń.

#CZARNYPROTEST Dane ilościowe 03.10.2016

Zasięg w sieci – 44,5MLN osób.

 

Liczba wzmianek w mediach społ.

Facebook – 10,299
Twitter – 54,047
Instagram – 16,946

Liczba interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia)

Polubień – 4,318,900
Komentarzy – 185,124
Udostępnień – 120,932

W okresie od 20.09.2016 do 03.10.2016 #czarnyprotest wygenerował:

Liczba wzmizanek: 287,549

 

Liczba Interakcji: 2,607,545

Warto porównać ww. dane z danymi dot. Trybunału Konstytucyjnego.
Dane dot. #TK z ostatnich 12 miesiecy:

Liczba wzmianek: 410,091

Liczba Interakcji: 3,125,287

Hasztagi wspierające #czarnyprotest – dane z 03.10:

#STRAJKKOBIET
Zasięg w sieci: 2,465,094
Liczba wzmianek: 5,140

#CZARNYPONIEDZIAŁEK
Zasięg w sieci: 14,594,936
Liczba wzmianek: 34,147

#BLACKMONDAY
Zasięg w sieci: 2,982,271
Liczba wzmianek: 11,208

Hasztagi skupiające zwolenników zmian w ustawie.

#BIAŁYPROTEST Dane ilościowe 03.10.2016
Zasięg w sieci: 786,125
Liczba wzmianek: 3,154

Liczba wzmianek w mediach społ.

Facebook – 376
Twitter – 2,362
Instagram – 389

Liczba interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia)

Polubień – 40,396
Komentarzy – 6,318
Udostępnień – 3,111

Hasztagi wspierające #białyprotest – dane z 03.10

#bialyprotest
Zasięg w sieci: 280,008
Liczba wzmianek: 821

#kolorowyprotest
Zasięg w sieci: 124,430
Liczba wzmianek: 625

#kobietyzazyciem
Zasięg w sieci: 88,486
Liczba wzmianek: 382

 

#stopaborcji
Zasięg w sieci: 333,492
Liczba wzmianek: 104

Komentarz

#Czarnyprotest uzyskał status hasztaga z najwiekszym zasięgiem w sieci w 2016. W stosunku do innych hasztagów sytuacja wyglada następująco:

TOP # hasztagi w 2016 (dane: brand24)
#Czarnyprotest 44MLN
#audyt27MLN
#PracaRzadu 21MLN
#CzarnyPoniedziałek 14MLN
#raPOrt 12,5MLN
#TK 9,7MLN
#Marsz7maja 8,9MLN

Fenomen akcji #czarnyprotest opiera się o w dużej mierze o tzw. „social proof” czyli w luźnym tłumaczeniu „dowód społeczny”. Jest to sytuacja w której ogromna liczba interakcji (polubień, komentarzy i udostępnień) dostarcza użytkownikom mediów społecznościowych prostą informację – większość nie może się mylić. Jest to najbardziej pożądana sytuacja w mediach społecznościowych ale bardzo trudna do wywołania. W wypadku akcji #czarnyprotest główną falę „uderzeniową” wywołały dwa typy profili:

Profile satyryczne – m.in sokzburaka których komunikaty dot. akcji via. Facebook uzyskały największą ilośc udostępnień w sieci.

Profile lifestyle – obserwowane przez setki tysięcy osób w Polsce m.in profile popularnych blogerek, blogerek modowych, modelek.

 

Zebrane dane ewidentnie wskazują że #czarnyprotest to największa akcja społeczno polityczna w polskim internecie od czasów ACTA. Główny bezpośrednim beneficjentem protestu w sieci jest partia Razem, ale wbrew pozorom 03.10 straciła nad samym protestem w sieci kontrolę.

Najważniejszą kwestią dla opozycjijest że #czarnyprotest otworzył po sprawie #TK nowy masowy front w sieci którego głównym celem jest osłabienie wizerunku partii rządzącej. Dla PiS ten protest ma znaczenie z jednego powodu: duża grupa osób w sieci opowiadających się za #czarnyprotest to osoby młode które w 2019 będą uczestniczyły w swoich pierwszych wyborach a ich głos może mieć kluczowe znaczenie. Najgorszym rozwiązaniem dla PiS w obecnej sytuacji jest organizowanie/promocja masowego #białegoprotestu ponieważ w sieci może dokonać się ostateczna nowa polaryzacja która nie koniecznie będzie korzystna dla partii rządzącej w średnim i dłuższym okresie. Pytaniem otwartym pozostaje kwestia jak efekt #czarnegoprotestu będzie konwertował na słupki poparcia w sondażach poparcia partii politycznych.

Dane: www.brand24.pl / www.monitori.pl / www.fanpagekarma.com

2 KOMENTARZE

Comments are closed.