Ostatni marsza KOD pod hasłem #jednaPolska nie był sukcesem w sieci. Gdyby nie aktywność profili polityków Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej oraz kilku oponentów KOD użytkownicy sieci nie zauważyli by tego wydarzenia. Jedocześnie w ostatnim tygodniu wyrósł nowy dużo silniejszy w sieci ruch przeciwników zmian w ustawie aborcyjnej, skupiający się pod hasłem #czarnyprotest. Zebrane dane wskazują że końcówka września br. jest symbolicznym zakończeniem w sieci sporu o Trybunał Konstytucyjny (co jest dobrą informacją dla partii rządzącej a złą dla opozycji) i rozpoczęciem nowego o wiele większego sporu o zmiany w ustawie aborcyjnej (jest to fatalna wiadomość dla partii rządzącej i zła dla części opozycji).

Analiza marszu KOD w sieci #JednaPolska

Zasięg hasła #JednaPolska w sieci

Najbardziej wpływowe profile w budowaniu zasięgu #JednaPolska

Zasięg innych haseł z marszu KOD:

#KODdlaPolski zasięg w sieci 24.09 – 65K

#onePoland zasięg w sieci 24.09 – 31K

#KOD4PL zasięg w sieci 24.09 – 35K

Warto zwrócić uwagę że najbardziej interakcyjne posty dot. marszu KOD należały raczej do przeciwników i osób wspierających KOD niż do samej organizacji.

Jak widać w wypadku absencji polityków PO i .N użytkownicy sieci całkowicie zignorowali ten polityczny event.

#CzarnyProtest

Aby uzmysłowić skalę zainteresowania użytkowników sieci sprawą zmiany prawa prezentujemy naszą listę hasztagów który zyskały największy zasięg w 2016 roku.

Dodatkowo prezentujemy zestawienie liczby wzmianek w sieci dot. #TK vs. #CzarnyProtest.

Liczba wzmianek z ostanich 12mc #TK – 407,552

Liczba wzmianek z ostatnich 12mc #czarnyprotest 112,007.

Liczba ponad 100 tyś. wzmianek w przeciągu kilku dni świadczy że nigdy w polskim internecie żadna sprawa nie wywołała takiego zainteresowania. Warto zauważyć że temat hasztag jest używanym przez przeciwników zmian co eliminuje ewentualną kwestię „szerokiego pojęcia” np: aborcja która może być używana zarówno przez przeciwników jak i zwolenników zmiany prawa”

Zasięg w sieci hasła „aborcja” – 7mln.

Liczba wzmianek w sieci dot. hasła „aborcja” – 65% Facebook

Już na poziomie hasła „aborcja” analizy wskazują że zostały uruchomione setki tysięcy profili do tej pory całkowicie apolitycznych, często sprzyjających partii rządzącej młodych ludzi którzy nie rozumieją dlaczego prawo ma być zmienione.

#CzarnyProtest

Zasięg w sieci

Liczba polubień: 1 068 016
Liczba udostępnień: 242 806
Liczba komentarzy: 35 862

Liczb wzmianek: 55,7% Twitter, 35,7%FB

Profile o największym wpływie w budowanie zasięgu w sieci.

Najbardziej interaktywne wpisy i posty dot. #czarnyprotest

Jak można zauważyć wpływ mediów na budowę hasztagu nie był zbyt silny.

Badamy sieć od ponad dwóch lat pod względem polityczno-społecznym i jeszcze nigdy nie zaobserwowaliśmy tak dużej liczby wzmianek w żadnym temacie politycznym w Polsce w tak krótkim czasie.

Druga strona sporu odnotowała śladowe zainteresowanie w sieci.
#STOPaborcji

Zasięg 22.09 – 402K

Profile z największym wpływem na budowę zasięgu.

Dlaczego #CzarnyProtest może być dużym problem dla PiS?

Przeprowadziliśmy analizę której głównym celem było zbadanie zasięgu i liczby wzmianek w sieci łączących hasła: „PiS”,”Prawi i Sprawiedliwość” z hasłem wymaganym „aborcja”. Dla uproszczenia jest to metoda która bada powiązania słów kluczowych i ich zasięgu w momencie kiedy występują razem.

Zasięg w sieci – połączone hasła PiS, Prawo i Sprawiedliwość + aborcja = 1,5MLN

Liczba wzmianek ww hasłeł – 9,3 tyś. haseł.

Możemy przypuszczać że tak duży zasięg sugeruje użytkownikom sieci że głównym inicjatorem zmian jest Prawo i Sprawiedliwość.

Dlaczego #CzarnyProtest może być dużym problemem dla PO i .N

Głównym beneficjentem w sieci obecnej sytuacji jest partia RAZEM na co wskazują poniższe dane.

Liczba nowych fanów FB ostatnie 28 dni.

Zaangażowanie fanów na profilach FB ostanie 28 dni.

Warto przypomnieć że #misiewicze #pisiewicze które stały się himalajami komunikacji w sieci dla obu partii w ostatnich tygodniach przy fali #CzarnegoProtestu wyglądają bardzo słabo. Zyski w postaci zasięgu i polubień jakie obie partie odnotowały przy ww. akcjach w bezpośrednim dotarciu do wyborców z zyskami RAZEM są niewielkie.

Symbolicznym jest fakt że Adrian Zandberg jest pierwszym politykiem od maja 2015 który w przedziale 28 dni zdobywa więcej polubień od PAD.

Komentarz

#czarnyprotest i #jednaPolska są dla nas prawdziwym gejmczendżerem na scenie politycznej z trzech powodów

* #jednaPolska udowodniała marginalną rolę KOD co przekłada się na ogromny spadek zainteresowania sprawą #TK.
* #Czarnyprotest uruchamia niepolitycznej część sieci głównie młodego elektoratu które nie jest beneficjentem programu #500PLUS a w Internecie jest prawdziwą potęgą.
* Wszyscy aktorzy sceny politycznej muszą przeanalizować strategie polityczne na najbliższe miesiące biorąc pod uwagę że konflikt będzie eskalował.

5 KOMENTARZE

Comments are closed.