Sympatycy Donalda Tuska zapowiadali, że jego wykład będzie przełomem na polskiej scenie politycznej. Przeciwnicy byłego premiera jeszcze przed 3 maja byli pewni, że to będzie nuda, o której nikt po paru dniach nie będzie pamiętał. Jedni i drudzy mieli rację.

Wielkich zapowiedzi rzeczywiście nie było (szczególnie dotyczących powrotu Tuska do naszej polityki), a byłego premiera za to, co powiedział, w zasadzie nikt nie krytykuje, bo i nieszczególnie jest za co.

Jednocześnie jednak nikt raczej o tym wydarzeniu szybko nie zapomni, bo przemawiający przed szefem Rady Europejskiej Leszek Jażdżewski wzbudził tak wielkie kontrowersje, że dziś wielu komentatorów zastanawia się, czy 10 minutowe przemówienie redaktora naczelnego Liberte zmieni ton całej kampanii przed eurowyborami.

Z pewnością już miało wpływ na komunikaty prowadzonej przez PiS kampanii. A najwięcej już straciła na tym Wiosna Roberta Biedronia.

#PDT = ZASIĘGOWA BOMBA ATOMOWA

Wykład Donalda Tuska uzyskał w polskich social media ogromne zainteresowanie. Aby je zobrazować warto ją porównać z zainteresowaniem internautów z innymi ważnymi tematami, jak  #500plus czy #LGBT (organiczne wyszukiwanie)

Zasięg wykładu w sieci – 26MLN / wzmianek 91K 

Liczba interakcji

  1. Komentarze – 79K 
  2. Polubienia – 313K 
  3. Udostępnienia – 46K 

Zasięg wykładu Donalda Tuska w social media był trzy razy większy niż partyjnych konwencji #PiS czy #KE. 

#PiS – max zasięg 7,8MLN
#KE – max zasięg 8,5MLN

Wykład Donalda Tuska zdominował przekaz we wszystkich mediach i portalach internetowych.

Jak widać, w social media wykład Donalda Tuska to zasięgowa bomba atomowa. Mimo to samo przemówienie przez większość komentatorów i fanów zostało uznane za mało udane i nie wnoszący niczego nowego na cztery tygodnie przed wyborami.

JAŻDŻEWSKI ZMIENIA KAMPANIĘ

To, co wywołało największą falę dyskusji już po wykładzie, to wystąpienie redaktora naczelnego Liberte Leszka Jażdżewskiego.

Jak widać Jażdżewski uzyskał praktycznie 30-40 proc. poziomu zainteresowania #PDT.

Zasięg w sieci wystąpienia Jażdżewskiego (ost 72h) to 12,7MLN / ekwiwalent reklamowy 0,7MLN USD 

Dane zasięgu wskazują, że sam wykład Jażdżewskiego przebił z zasięgiem większość konwencji partyjnych przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Liczba interakcji

  1. Komentarze – 21K 
  2. Polubienia – 51K 
  3. Udostępnień – 12K 

Skutki wykładu Jażdżewskiego (na podstawie danych ilościowych i jakościowych z social media):
#Wiosna traci fanów za krytykę #PDT, a fani anty-PiS w danych sentymentu nie rozumieją działań #Wiosny a #Liberte (profil FB), jako pismo zyskuje fanów więcej niż #Wiosna czy #KE

#Jażdżewski budzi trzy razy większe zainteresowanie niż lider Wiosny

Fani anty-PiS są zachwyceni wystąpienie #Jażdżewskiego

Dlaczego?

Analiza danych ilościowych wskazuje, że w internecie w ciągu ostatniego roku temat Kościoła w Polsce budził znacznie większe emocje niż np pedofilia.

Słowa kluczowe dotyczące wypowiedzi o Kościele Katolicki w sieci – okres ost 6mc 

Analiza danych jakościowych wskazuje, że liderzy Wiosny w 9 na 10 najpopularniejszych Tweetach w ostatnich 28 dniach  atakują Koalicję Europejską.

Zainteresowanie

Jak widać Jażdżewski ma zadatki, by stać się w sieci jednym z nowych liderów anty-PiS i opozycji antykościelnej

Zasięg w sieci / wzmianki

Leszek Jażdżewski ma obecnie większy zasięg w sieci i większą liczbę wzmianek niż Wiosna

KOMENTARZ

To, co stanowiło spiżowy filar Wiosny – projekt “Świeckie państwo” – na cztery tygodnie przed wyborami został partii Roberta Biedronia odebrany. Znając zasady nowoczesnej polityki, teraz Leszek Jażdżewski może być znacznie częściej gościem mediów tradycyjnych i to on przejmie narrację dotyczącą potrzeby rozdziału kościoła od państwa. W tej sytuacji niezdecydowany wyborca może się gubić i nie wiadomo, w jaki sposób zagłosuje.

Zyski z wykładu

* Lider PiS wspiera kościół, który w dużych ośrodkach miejskich ma poważne problemy z wizerunkiem. Tak duży zasięg powtarzany przez media i oponentów może działać mobilizacyjne na wyborców Koalicji Europejskiej

* Lider Wiosny traci fanów, nie może przebić się ze swoim programem i traci świeżość polityczną

* Liderzy Koalicji Obywatelskiej dostali zmobilizowany elektorat na cztery tygodnie przed wyborami

Straty z wykładu

1962 – The Beatles grają jako support dla Brenda Lee

1967 – Jimi Hendrix gra, jako support dla Monkees (chociaż Monkees też jest ok)

1967 – The Who grają, jako support dla Herman Hermits

1968 – Led Zeppelin grają, jako support dla Country Joy

1974 – Bruce Springsteen gra, jako support Anne Murray