6 miesięcy przed wyborami zaczynamy cykliczny przegląd szans kandydatów w tegorocznych wyborach samorządowych 2018 na urząd Prezydenta w głównych miastach Polski. Po wyborach prezydenckich i parlamentarnych w 2015 w których social media miały decydujący wpływ na ostateczny wynik wyborów samorządowych. Styczniowe starcie kandydatów na wójta Krokowej pokazały, że m.in dobrze i efektywnie prowadzona kampania w sieci doprowadziła do zdobycia przez PiS matecznika PO: analizę zaczynamy od stolic Górnego i Dolnego Śląska, czyli Katowic i Wrocławia. Analizując głównie dane z sieci postaramy się ocenić szanse poszczególnych „aktorów” lokalnej sceny politycznej.

Katowice
Według najnowszych sondaży ponad 50% poparciem cieszy się urzędujący Prezydent Marcin Krupa, a daleko w tyle reszta peletonu. W analizie dot. Katowic postanowiliśmy uwzględnić:
Marcin Krupa– obecny Prezydent Katowic
Michał Wójcik – kandydat Zjednoczonej Prawicy wsparty przez PiS,
Jarosław Makowski – kandydat Zjednoczonej Opozycji (PO+N), **Jarosław Gwizdak** – kandydat niezależny,
Kandydat RAŚ – nie znając potencjalnego kandydata do analizy użyliśmy dwóch profili prowadzonych przez RAŚ w kanale Facebook (Ruch Autonomii Śląska, oraz Śląska Partia Regionalna)

Zainteresowanie:
Dane z ostatnich 12 mc dot. zainteresowania poszczególnymi kandydatami w sieci wskazują na brak szczególnego zainteresowania mieszkańców ww. pretendentami.

Wzmianki & Zasięg:


Analiza liczby wypowiedzi na temat poszczególnych kandydatów w analizowanym okresie
Wójcik – 8,5K (tak wysoki wynik wiąże się z dużą obecnością w mediach ogólnopolskich),
Makowski 3K,
Krupa 2,1K,
RAŚ 0,8K,
Gwizdak 0,05K

Zasięg w sieci poszczególnych kandydatów, czyli faktyczne dotarcie z komunikatem do mieszkańców. Warto przypomnieć, że do objęcia prezydentury w Katowicach potrzebnych jest około 60K głosów.

Krupa – średni zasięg w sieci 22K (max 36K),
Makowski – średni zasięg w sieci 20K (max 23K),
Wójcik – średni zasięg w sieci 17K (max 193K),
RAŚ – średni zasięg w sieci 16K (max 25K),
Gwizdak – średni zasięg w sieci 8K (max 14K)

Zaangażowanie fanów
Liczba fanów profili:
Krupa 4,8K,
Makowski 2,4K,
Wójcik 2K,
RAŚ 21K,
Gwizdak 0,4K.

Analiza profili wskazuje, że potencjalny kandydat Zjednoczonej Opozycji Makowski posiadając o połowę mniejszy profil angażuje (dociera) w sieci do podobnej liczby fanów co Prezydent Krupa. Trochę mniejsze zaangażowanie buduje RAŚ i kandydat PiS.

Jeżeli do analizy dodamy potencjalne profile wspierające danych kandydatów np. fanpage Katowice i fanpage posłanki Nowoczesnej Moniki Rosy, to walka w sieci o fotel prezydenta Katowic staje się bardzo wyrównana.

Komentarz
Zebrane dane wbrew sondażom wskazują, że 6 miesięcy przed wyborami bitwa o Katowice może być bardzo wyrównana. Przy mądrej kampanii w realu i social media zarówno kandydat Zjednoczonej Opozycji jak i ewentualny kandydat Zjednoczonej Prawicy ma ogromne szanse na wejście do drugiej tury a nawet zwycięstwo. Rozczarowują zarówno wyniki RAŚ, co może oznaczać, że ta organizacja traci dynamikę i siłę polityczną, oraz dane Prezydenta Krupy, który przez lata nie zbudował dominującej pozycji w social media.
Oczywiście dane z social mediów nie uwzględniają “realnej polityki” dlatego brak “wspólnej pracy” zarówno po stronie Zjednoczonej Prawicy jak i Opozycji może wpłynąć bardzo pozytywnie na wynik obecnego Prezydenta Katowic.

DANE
www.unamo.com
www.google.com
www.brand24.pl
www.sotrender.com
www.sentione.com

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here