Poniższa analiza ma na celu odpowiedź na pytanie dlaczego politycy Kukiz’15, którzy w sferze deklaratywnej w mediach społecznościowych otrzymują największe poparcie ze wszystkich klubów zasiadających w sejmie nie są w stanie skutecznie budować poparcia w sondażach.

Dane ogólne

Liczba fanów profili FB

Średni tygodniowy przyrost fanów FB.

Liczba interakcji profil FB.

Praktycznie wszystkie dane wskazują na komfortową sytuację klubu Kukiz’15 w sieci. Inne partie mogą tylko zazdrościć takiego deklarowanego poparcia.

4 główne problemy

NO LOGO
Krótki przegląd profili posłów klubu Kukiz’15 pokazuje pierwszy problem samej organizacji.

 

Tylko kilku posłów promuje świadomie nazwę i logo Kukiz’15. Zdecydowana większość członków klubu albo przynajmniej w sferze wizualnej prezentuje się jako posłowie niezależni albo członkowie stowarzyszenia Endecja. W porównaniu do członków innych klubów parlamentarnych w Kukiz’15 panuje całkowity chaos wizualny. Mają na uwadze natłok informacji płynących z sieci, taka sytuacja powoduje u przeciętnego odbiorcy chaos informacyjny i brak rozpoznawalności, która przekłada się na poparcie w sondażach.

JOW – czyli “samolubna promocja”

Analiza merytoryczna profili posłów Kukiz’15 wskazuje, że w większości dominują treści, które nie promują postulatów klubu tylko samych posłów i ich wystąpienia. Praktycznie żaden z posłów nie promuje na swoich profilach rozwiązań/propozycji klubu Kukiz’15. Posłowie Kukiz’15 poprzez media społecznościowych skutecznie wykonują autopromocje tak jakby obowiązywał system jednomandatowych okręgów wyborczych, a nie ordynacja proporcjonalna w której głosuje się na partię.

Lokalnie
Tylko 3 posłów Kukiz’15 w swoich profilach zwraca uwagę na sprawy lokalne. W porównaniu z innymi klubami jest to śladowa liczba. Mając na uwadze zbliżające się wybory samorządowe na pewno jest to podejście innowacyjne i ryzykowne.

Brak strategii komunikacyjnej
Analiza najlepiej ocenianych postów profilu FB klubu Kukiz’15 wskazuje sztab nie potrafi w średniej i dłuższej perspektywie skupić się na promocji danego postulatu. Głównym problemem jest tutaj brak zaangażowania samych posłów w dystrybucję komunikatów w sieci.

Komentarz

  • Zebrane dane wskazują, że na chwilę obecna klub Kukiz’15 pomimo ogromnego deklaratywnego poparcia sympatyków w sieci nie jest w stanie, głównie z powodu wewnętrznych problemów, konwertować interakcji na poparcie.
  • Pomimo korzystnej sytuacji w polityce wewnętrznej błędna komunikacja klubu Kukiz’15 nie przekłada się na budowanie poparcia.
  • Analiza podobnych ruchów w Europie wskazuje, że pomimo haseł wolnościowych nie da się budować organizacji bez silnego, rozpoznawalnego lidera i karnych struktur regionalnych. Brak tych czynników zawsze powoduje porażkę.
  • Mając na uwadze powyższe dane pytaniem retorycznym pozostaje czy średnie poparcie 10% w sondażach to faktycznie poparcie dla Pawła Kukiza czy dla Kukiz’15

PS: Przepraszamy za umieszczenie screena z prywantego profilu Pana Posła Norberta Kaczmarczyka zamiast poselkiego fanpaga’a – na naszą obronę wrzucamy screen z wyszukiwarki FB, która automatycznie promuje profile prywatne.