“Gdy generał nie potrafi ocenić sił przeciwnika, atakuje wroga górującego liczebnie lub silniejszego oraz nie pojmuje wartości bojowych własnych ludzi, wtedy przegrywa.” Sun Zi

Ostatnie dni z perspektywy liderów opozycji a zwłaszcza Nowoczesnej i KOD mogą wydawać się katastrofą wizerunkową. Wyniki zebrane w sieci pokazują ogromne zainteresowanie tematami ze strony użytkowników sieci.

Dane z ostanich 7 dni

Dane z ostanich 14MC

Oczywiście z politycznego punktu widzenia zarówno kryzys lidera Nowoczesnej jaki i lidera #KOD stanowią problem w krótkiej i średniej perspektywie. Analizy stricte polityczne zostawiamy specjalistom. Z naszej perspektywy zebrane dane w trakcje oby kryzysów pokazały inny problem jaki ma opozycja przy którym wyjazd do Portugalii czy wystawianie faktur są drobnostką. To co zwróciło naszą uwagę to fakt ogromnej liczby interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia) towarzyszący obu ww. wydarzeniom. W polskiej polityce odnotowaliśmy do tej pory tylko jedną sytuację w której wystąpiła tak duża liczba interakcji było to #czarnyprotest z października 2016.

Dane ilościowe

#Petru dane z 03.01.2017

Zasięg w sieci – 12,3 MLN osób.
Liczba polubień: 3,5 MLN
Liczba komentarzy: 17K
Liczba udostępnień: 1,3MLN

#Kijowski dane z 05.01.2017

Zasięg w sieci – 19,9MLN osób.
Liczba polubień: 3,5MLN
Liczba komentarzy: 33K
Liczba udostępnień: 1,4MLN

Warto zwrócić uwagę podobną liczbę interakcji w oby przypadkach.

#czarnyprotest dane z 03.10.2016

Zasięg w sieci: 53,7MLN osób
Liczba polubień: 3,6 MLN
Liczba komentarzy: 79K
Liczba udostępnień: 187K

Sprawa lidera Nowoczesnej czy lidera KOD uzyskała setki razy więcej wzmianek, polubień, udostępnień niż ogłoszenie “ciąży” przez Roberta Lewandowskiego, czy sukces opozycji związany z blokadą mównicy sejmowej.

#wolnemediawsejmie dane z 17.12.2016

Zasięg w sieci 6,9MLN osób.
Liczba polubień: 90K
Liczba komentarzy: 9K
Liczba udostępnień: 21K

#Lewandowski dane z 07.12.2016

Zasięg w sieci 18,6MLN osób.
Liczba polubień: 111K
Liczba komentarzy 2K
Liczba udostępnień 3,9K

Powyższe dane są zabójcze dla opozycji i oznaczają bardzo duże problemy w dotarciu do “przeciętnego użytkownika w sieci” i pokazują z jaką łatwością partia radząca deprecjonuje rolę opozycji poprzez skuteczną mobilizację swoich sympatyków w sieci.

Dlaczego interakcje są ważne? (teoria)
Algorytmy mediów społecznościowych zbudowane sa na złotej zasadzie “social proof” czyli “społecznego dowodu poparcia”. Najprostsza definicja “social proof” opisuje zjawisko jako potwierdzenie przez społeczeństwo (w tym wypadku daną grupę w mediach społecznościowych) słuszności danego twierdzenia/usługi itp. Generalnie większość użytkowników sieci przyjmuje takie same poglądy jak większość grupy (znajomych). Jeśli dany temat podoba się większości naszych znajomych na FB czy TT to Nam tez będzie się podobać. W mediach społecznościowych w momencie kiedy jakaś informacja podoba się użytkownikom dokonują interakcji. Algorytmy na podstawie interakcji dokonanych przez użytkowników układają przekaz informacji m.in tworząc trendy w serwisie Twitter czy najbardziej popularne posty na FB. Reasumując im więcej polubień, komentarzy czy udostępnień tym lepiej dla dystrybucji danej informacji w sieci. Jeśli użytkownicy nie sa aktywni przekaż “umiera” w natłoku informacji. Interakcji dokonują użytkownicy danego serwisu. W wypadku polskiej polityki im dana organizacja polityczna ma więcej aktywnych użytkowników tym szybciej i szerzej rozpowszechniają się jej informacje. Dzięki temu może budować silny przekaz w sieci i docierać do wyborców. Media na świecie i w Polsce chcąc nie chcąc są elementem tej “zabawy” dlatego musza podążać za trendami. Dzięki odpowiedniej sile przekazu organizacje polityczne mogą narzucać tematy o których się rozmawia. Tyle teorii.

Aktywność użytkowników

Na podstawie tej zasady sprawdziliśmy jak aktywni sa fani poszczególnych 4 organizacji polskich politycznych. Nasze badanie ze względów technicznych ograniczy się tylko do serwisu Twitter.

Liczba nowych followersów.

W okresie od 16.04.16 do 01.05.17 liczba followersów dla poszczególnych profili:

@pisorgpl +10,388
@nowoczesna +9589
@kukiz15 +7070
@Platforma_org +6596

Liczba nowych followersów to opis pewnego trendu, ewentualnie forma pomiaru popularności.

Aktywność fanów poszczególnych kont
Aktywność użytkowników TT – wysyłanie tweetów lub tworzenie interakcji. Aktywność followersów w tym zestawieniu jest mierzona według następującego wzoru: (liczba tweetów / okres czasowy). W prezentowanych danych skupiliśmy się na aktywności w okresie od ostaniej godziny (21:00 06.01.17) do ostatnich 3 miesięcy.

@pisorgpl 31,621 – aktywnych followersów w okresie ostatnich 3mc.

@nowoczesna 16,4067 – aktywnych followersów w okresie ostatnich 3mc.

@kukiz15 8,786- aktywnych followersów w okresie ostatnich 3mc.

@Platforma_org 15,254 – aktywnych followersów w okresie ostatnich 3mc.

Zebrane dane ewidentnie pokazują że sympatycy PiS są dwa razy bardziej aktywni w sieci niż sympatycy innych partii politycznych.

Wiek followersów – okres w którym powstały konta obserwujące dane profil . W wypadku tego pomiaru liczone sa dni od powstania konta do 06.01.17 (od ostatniej godziny 21:00)

@pisorgpl

Konta które powstały w okresie od ostaniej godziny do 7 dni: 232
Konta które powstały w okresie od 7 do 30 dni: 993
Konta które powstały w okresie od 1 do 3 miesięcy: 1,393
konta które powstały w okresie od 3 do 6 miesięcy: 1,942
konta które powstały w okresie od 6 do 12 miesięcy: 9,318
Łącznie: liczba kont obserwujących profil @pisorgpl powstałych w ostatnich 12MC wynosi: 13,878

@nowoczesna

Konta które powstały w okresie od ostaniej godziny do 7 dni: 35
Konta które powstały w okresie od 7 do 30 dni: 1,026
Konta które powstały w okresie od 1 do 3 miesięcy: 975
konta które powstały w okresie od 3 do 6 miesięcy: 1,383
konta które powstały w okresie od 6 do 12 miesięcy: 6,050
Łącznie: liczba kont obserwujących profil @nowoczena powstałych w ostatnich 12MC wynosi: 9,469

@Platforma_org

Konta które powstały w okresie od ostaniej godziny do 7 dni: 122
Konta które powstały w okresie od 7 do 30 dni: 824
Konta które powstały w okresie od 1 do 3 miesięcy: 816
konta które powstały w okresie od 3 do 6 miesięcy: 1,119
konta które powstały w okresie od 6 do 12 miesięcy: 4,923
Łącznie: liczba kont obserwujących profil @platoformaorg powstałych w ostatnich 12MC wynosi: 7,804

@kukiz15

Konta które powstały w okresie od ostaniej godziny do 7 dni: 134
Konta które powstały w okresie od 7 do 30 dni: 432
Konta które powstały w okresie od 1 do 3 miesięcy: 753
konta które powstały w okresie od 3 do 6 miesięcy: 789
konta które powstały w okresie od 6 do 12 miesięcy: 2,483

Łącznie: liczba kont obserwujących profil @kukiz15 powstałych w ostatnich 12MC wynosi: 4,591

Dane wskazują że najwięcej nowych fanów na TT z “reala” do Twittera konwertowała partia rządząca.

Komentarz

Ww. wymienione dane są kluczowe dla predykcji działań opozycji w przyszłości a także doskonale opisują siłę partii rządzącej w przekazie “do przeciętnego obywatela w sieci”.

PiS (pod warunkiem pełnej mobilizacji) rządzi w przekazie internetowym. Partia rządząca potrafi mobilizować dwa razy więcej zwolenników w sieci niż jej konkurencja polityczna. Sprawa #Petru czy #Kijowskiego pokazały że zwolennicy partii rządzącej potrafią wywołać większe zainteresowanie (liczba interakcji) danym tematem niż np: “ciąża” Roberta Lewandowskiego)

PiS jest liderem w pozyskiwaniu nowych zwolenników w sieci. Dzięki szerokiemu dotarciu i swojej ofercie programowej potrafi skutecznie konwertować wyborców na dystrybutorów treści.

Opozycja działając pojedynczo zawsze będzie otrzymywać “lanie w sieci” a jej przekaz będzie o połowę mniejszy niż przekaz partii rządzącej. Oczywiście pojedynczo może kreować trendy ale tylko i wyłącznie do momentu w którym partia rządząca nie zmobilizuje swoich użytkowników w sieci.

Wspólna akcja (części) opozycji #wolnemediawsejmie pokazała że pomimo wstępnych sukcesów taktycznych z budowaniu przekazu nie było pomysłu na długofalowy protest i zainteresowanie internautów.

Warto pamiętać o poniższych danych:
#Zjednoczonaopozcyja dane z 18.12.2016

Zasięg w sieci – 613K osób.
Liczba polubień: 80K
Liczba komentarzy: 4,4K
Liczba udostępnień: 32K

Opozycja walcząc między sobą zabija swój przekaz w sieci i nie dociera do wyborców. Dodatkowo posiadając połowę zasobów PiS nie jest w stanie się bronić przed atakami. Jedyny moment od wyborów parlamentarnych 2015 w których opozycja była wstanie faktycznie pokonać w sieci partię rządzącą to #czarnyprotest. Warto odnotować ze wtedy wszystkie partie działały razem.

DANE: www.moz.com www.brand24.pl www.google.com/trends

2 KOMENTARZE

  1. “Nasze badanie ze względów technicznych ograniczy się tylko do serwisu Twitter.”
    Czy zdajecie sobie sprawę jak nie reprezentatywne będzie to badanie?
    Zwłaszcza w kontekście końcówki artykułu i wniosków.
    Twitter jest mocno prawicowy. Ale już FB jest zupełnie inny. Badania na FB mogłyby mieć zupełnie inny charakter.
    Niemniej trafiliście. Ale z zupełnie innych przyczyn. PiS cały czas mocno wspiera grupa osób rozczarowanych polityką PO. I oni nadal są po stronie PiS, ale to się kiedyś wypali. W pewnym momencie niezadowolenie przerzucą na obecnie rządzących.
    Ba, już by przerzucili gdyby nie to że opozycja robi wszystko żeby zniechęcić swój target.
    Moim zdaniem udowodniliście to co każdy wie, tylko dowód jest bardzo słaby 🙂

Comments are closed.