Sobotnia konwencja PO pod hasłem #SprawaPolek stała się areną dla pierwszego historycznego starcia pomiędzy największą partią opozycyjną, a nowo powstającym ruchem lewicowym pod przywództwem Roberta Biedronia. Otwarty i – jak pokazują ostanie godziny – brutalny w formie konflikt pomiędzy lewicą i liberałami ma dużą szansę przemodelować polską scenę polityczną na kolejne lata.

#PO organizując konwencję #SprawaPolek z jednej strony podsumowało kilka miesięcy spotkań w terenie w wyborcami (tematyka problemów społecznych), a z drugiej strony politycznie miało zagospodarować elektorat o poglądach na granicy „lewicowo-liberalnej”.

W czasie trwania konwencji sympatycy #RobertaBiedronia używając dwóch hashtagów #SprawaPolek oraz #POdlaKobiet prezentowali grafiki, teksty, hasła i dane, które pokazywały niespójność komunikacyjną Platformy właśnie w tematyce spraw kobiet i równouprawnienia.

Starcie dwóch partii opozycyjnych miało historyczny charakter z dwóch powodów:

  • pierwszy raz w dobie social media organizacja z lewej strony sceny politycznej tak jawnie i głośnio zaatakowała partię liberalno-konserwatywną,
  • pierwszy raz od 2015 roku w szeroko pojętym obozie opozycji doszło do tak dużego konfliktu na tak szeroką skalę.

Analiza faktów i danych ilościowych oraz jakościowych wskazuje, że sztab Roberta Biedronia chciał metodą na w pół partyzancką rozbił przekaz PO dot. #SprawaPolek i zaznaczyć swoją obecność.

Sztabowcy Biedronia oparli swój atak na kilku przesłankach:

  • Nowoczesna i Teraz! – jak pokazują dane z sieci, w chwili obecnej ww. partie liberalno-lewicowe stanowią tylko byty telewizyjne. Była partia Ryszarda Petru pod przywództwem Katarzyny Lubnauer traci codziennie dziesiątki fanów, nie budzi żadnych emocji i zaangażowania. Komunikaty wysłane przez #N nie stanowią żadnego wpływu na debatę, chyba że dotyczą one #KO – wtedy wykorzystywane są przez sympatyków partii rządzącej.
  • SLD – ostanie wybory samorządowe pokazały, że SLD nie jest w stanie konwertować i pozyskiwać większej liczby wyborców. Ich komunikacja nie budzie żadnego realnego zaangażowania i emocji.
  • PO nigdy nie było otwarcie atakowane przez partię lewicową.
  • Po tragedii w Gdańsku widać spadek polaryzacji pomiędzy PiS i PO.

Warto zwrócić uwagę, że Platforma Obywatelska od 2015 w komunikacji w social media rozbudowała swoją przewagę w internecie, a nawet (jak pokazały ostanie wybory samorządowe) bardzo często wygrywała z PiS na tym odcinku frontu.

Bezdyskusyjnie sztab Roberta Biedronia zaskoczył wszystkich atakiem na konwencje #PO (to pierwszy tak jawny od 2015 konflikt programowy po stornie opozycji) To, co jest warte uwagi to fakt, że konta krytykujące konwencje #SprawaPolek były przygotowane (nie był to czysty hejt) czyli posiadały:

  • symbol piłki

  • grafiki i dane (jak posłowie PO głosowali m.in w sprawie aborcji), Sztab Roberta Biedronia niczym PiS i #PAD w kampanii prezydenckiej w latach 2014/2015 skutecznie rozbił spójność komunikacyjna PO, a temat konwencji był poruszany w odniesieniu do braku wiarygodności PO narzuconej przez Roberta Biedronia.

Dane ilościowe #SprawaPolek:

Zasięg w sieci 4,8MLN osób / 3,5K wzmianek

Komunikaty budzące największą integracje/zainteresowanie:

Konta, które miały największy wpływ na budowanie zasięgu w social media:

Konta, które miały największy wpływ na dystrybucje (aktywność) hashtagu w sieci:

Geolokalizacja aktywności:

Zainteresowanie tematem w sieci:

To co jest zaskakujące to bardzo duża liczba negatywnych opinii / komentarzy skierowanych wobec Roberta Biedronia:

Słowa kluczowe komentarzy jednoznacznie wskazują na łącznie Roberta Biedronia z PiS

Źródło pochodzenia komentarzy:

Komentarz:

  • PO pierwszy raz w swojej historii będzie się zmagać z atakiem z lewej strony – sztab Platformy stoi przed całkowicie nowym wyzwaniem strategicznym. Jak pokazują dane w chwili obecnej Biedroń działając w kanałach komunikacyjnych Facebook/Twitter może skutecznie prezentować argumenty dla wielkomiejskiego elektoratu.
  • PO podobnie jak w 2015 roku będzie atakowana z dwóch stron sceny politycznej.
  • Główny cel Biedronia to demotywacja wyborców PO – sztab Biedronia opiera swoją strategię komunikacji podobnie jak PiS, Andrzej Duda i Nowoczesna w 2015. Jest mało prawdopodobne, aby wyborcy PO przeszli z „automatu” do ruchu Biedronia, ale mogą „zostać w domu” podczas wyborów. Dzięki takim zabiegom (mniejsza frekwencja) Biedroń ma szanse na dobry wynik procentowy.
  • Krytyka PO (opozycji) przez Roberta Biedronia jest też bardzo ryzykowna. Analiza jakościowa komentarzy wskazuje, że zdecydowana większość fanów jest przeciwko atakowaniu PO. Pytaniem otwartym pozostaje czy sztab Biedronia skalkulował takie ryzyko. Póki co nie widać tez bezpośredniego połączenia pomiędzy krytyką PO przez #Biedronia, a jego wzrostem poparcia w sondażach.
  • PiS będzie depolaryzować scenę polityczna. Prawo i Sprawiedliwość nie musi już mocno atakować PO. Ataki ze strony PiS na PO mogą tylko umacniać PO jako lidera na opozycji.
  • Na 4 miesiące przed wyborami do PE i i 9 miesięcy przed wyborami do Sejmu bardzo trudno przewidzieć jak ukształtuje się polska scena polityczna.

DANE