Kluczowe tematy

  • BS wpadka w Nowej Soli i sukces w Stalowej Woli
  • PEK i PO bez internetowego systemu obrony
  • PEK w mediach społecznościowych nie dociera do wyborców
  • PAD z historycznym wynikiem w mediach społecznościowych
  • Nowoczesna.pl – niskie zaangażowanie fanów, słaby zasięg
  • Paweł Kukiz przerwał negatywną passę

BS wpadka w Nowej Soli i sukces w Stalowej Woli

Od kilku tygodni BS notuje coraz większa liczbę negatywnych opinii w sieci. W ostatnich tygodniach przyrost jest tak duży, że powinien stanowić sygnał alarmowy dla sztabu PiS. Prawie 40% internautów wyraża się negatywnie o BS, a biorąc zestawienia z ostatnich tygodni, jest to skok z początkiem lipca o prawie 20%. Dane porównawcze wskazują, że w żadnym momencie kampanii PAD nie był tak mocno krytykowany jak obecnie jest BS. Sytuacja w której znalazła się BS jest pokłosiem kilku zdarzeń, które miały miejsce w ostatnich tygodniach:
• Nowa Sól – wizyta w Nowej Soli została oceniona przez większość internatów jako „nietrafiona”. Zaważyła tu szybka re/akcja prezydenta miasta w odpowiedzi na hasło „polska w ruinie” Brak reakcji obronych ze strony sympatyków PiS na zarzutach o manipulacje spowodował uwypukelnie się negatywnych opinii
• memy – kilka godzin po wizycie w Nowej Soli pojawiła się seria memów kompromitujących BS. Pomimo, że początkowo ich zasięg był bardzo ograniczony w przeciągu kolejnych 48–72 godzin zostały rozpropagowane przez blogerów i dotarły do znacznej liczby internautów.
Generalnie, wizyta w Nowej Soli jest oceniana jako wpadka i przyczyniła się do udanego kontrataku ze strony przeciwników BS. Jak pokazuje case posła Lipca, PiS musi unikać podobnych zdarzeń bo naraża się na dość silne kontrataki ze strony przeciwnej. Podobne sytuacje powinny być szybko rozminowywane.
Z drugiej strony, ostatnia wizyta w Stalowej Woli okazała się ogromnym sukcesem, co pokazuje, że sztab szybko reaguje na błędy i potrafi szybko wyciągać wnioski.
Bardzo doby wynik interakcyjności jak na wizytę lokalną.

BS Wizyta Nowa Sól

Podstawowe zadanie przed sztabem BS to unikanie takich wpadek, jak ta w Nowej Soli, bo jak pokazują dane, źle zaplanowany przekaz bardzo sprawnie używany jest w kontrataku.


PEK i PO bez bez internetowego systemu obrony

Ostatni tydzień nie był łaskawy dla PO. Sprawa Andrzeja Biernata oraz zamieszanie na listach doprowadziło do radykalnego wzrostu negatywnych opinii w sieci. PO otrzymuje potężne ciosy od niezadowolonych wyborców na forach lokalnych (często bratobójcze spory o kształt list). Monitoring behawioralny wskazuje, że większość kandydatów na listach nie ma znacznego wpływu w mediach społecznościowych i będzie maiło utrudniony kontakt z potencjalnymi wyborcami. Dodatkowo fala niezadowolenia zbiera się ze strony frankowiczów, gdzie opinie jednoznacznie kształtują obraz PO jako „obroncy banksterów”. PO otrzymuje lanie także lanie za brak działań przy obniżeniu kwoty wolnej od podatku. W zależności od analizy i używanych narzędzi PO otrzymuje od 70% do 85% negatywnych opinii. Systematycznie traci    też wpływ na interakcję z użytkownikami sieci. Spadek like’ów i share’ów profili PO zaczyna być zauważalny.
W chwili obecnej wszystkie dane potwierdzają, że PO będzie miało bardzo duzy probelm z pozytywnym dotarciem do wyborców. PO jest praktycznie atakowana falą pretensji przez wyborców i nie potrafi (nie chce) nawiązać z nimi dialogu. Strona pytamyobywateli.pl ,która powinna być naturalnym miejscem na dialog i dawać PO wiatr w żagle, jest na chwilę obecną książką życzeń i zażaleń bez interakcji. Profil PO jest permanentnie zasypywany pytaniami a te pozostają bez odpowiedzi.
Monitoring wskazuje jedno PO nie jest hejtowana, to w większosci jej wborcy chcą rozmawiać.
Znamiena jest też utrata pozyji lidera przez profil PO na FB. Profil PiS codziennie generuje nowe polubienia, co wpływa na spadek interakcji ale liczba fanów przekłada się na zasięg.

Zestawienie POPiS profile Facebook


PEK w mediach społecznościowych nie dociera do wyborców

Probelemy z wizerunkiem i komunikacją PO przekładają sie na problemy PEK. Co prawda w tym tygodniu liczba pretensji i negatywnych opinii znacznie opadła i PEK od kilku tygodniu zaliczyła najmniejszą liczbę negatywnych opinii (tylko 20%), ale co warto zaznaczyć, PEK nie była tak mocno obecna w mediach elektronicznych. Tak jak pisaliśmy wcześniej, obecna kampania wyjazdowa PEK działa odwrotnie od zamierzenia. Brak przygotowania w mediach społecznościowych powoduje, że wyborcy nie są w stanie się nic dowiedzieć a PEK nie potrafi dotrzeć do potencjalnych wyborców z przekazem.
Dane z ostatniego tygodnia powinny dać sztabowi PEK do myślenia z dwóch powodów:
1.   Lipiec pokazał że większa ekspozycja w mediach elektronicznych PEK przekłada się na wzrost negatywnych komentarzy pod jej adresem.
2.    Terenowe struktury PO  nie pracują na jej wizerunek.
Te dwa punkty powinny prowadzić sztab do prostego przemyślenia strategii komunikacji – pewien model w dniu zaprzysiężenia narzucił PAD używając Facebook Live. Dzięki temu kanałowi bezpośrednio dotarł do kilku milionów wyborców. Obserwując kampanie w USA i innych krajach ten model komunikacji staje się normą.
Pytanie czy sztab PEK jest gotowy na tak rewolucyjną zmianę?


PAD z historycznym wynikiem w mediach społecznościowych

Przejęcie obowiązków prezydenta przez PAD 06.08 zakończyło się historycznym a zarazem rekordowym wynikiem w mediach społecznościowych. Zarówno analiza poszczególnych kanałów komunikacji mediów społecznościowych jak i wnikliwy monitoring behawioralny komentarzy ( w tym dane ilościowe) świadczą że PAD jest najpopularniejszym politykiem w sieci.
Zarówno wielkość zasięgu, liczba like’ów i share’ów jest przytłaczająca.
PAD sierpień 2015
Sentyment dobrych wypowiedzi z dnia inauguracji jest miażdżący. Wyniki 90:10 praktycznie dla wszystkich polityków jest poza realnym zasięgiem.
Zestawienie POPiS profile FacebookZestawienie POPiS profile Facebook

Wydaje się że obecne wyniki PAD są w zenicie. Sztab PAD oraz PiS ma przed sobą jedno zagrożenie.
Jak pokazują wypowiedzi i reakcja (głównie niezrozumienie) na wypowiedzi z 08.09 dot. dopłaty dla dzieci pozytywne komentarze mogą bardzo szybko być redukowane. Taki stan rzeczy może mieć bardzo znaczący wpływ na wyniki wyborów w październiku. Analiza komentarzy wskazuje na jedno – PAD jest oceniany przez przytłaczającą większość internatów jako „nadzieja na lepsze jutro i na zmiany” dlatego przerzucanie obietnic na innych graczy sceny politycznej (nawet jeśli jest to zakamuflowana kampania wyborcza) może w krótkiej perspektywie przynieść negatywne skutki zarówno dla samego PAD jak i PiS.


Nowoczesna.pl niskie zaanagażowanie fanów, słaby zasięg

Analiza poczynań partii Ryszarda Petru wskazuje, że w sieci ta organizacja ma dwa duże problemy które najprawdopodobniej przekładają się na sondaże.
Niski zasięg – to pierwszy problem i jest on na tyle duży, że w przeciwieństwie do swóich konkurentów Nowoczesna.pl dociera do bardzo wąskiej grupy potencjalnych wyborców. Pomimo dwa razy większego potencjału fanów niż profil SLD, zaangażowanie fanów Ryszarda Petru jest bardzo niskie – około 2%.

Nowoczesna.pl Zasięg
Nowoczesna.pl Interakcja 01.08 08.08 2015
Kolejne dane tez mogą być frustrujące
Nowoczesna.pl Interaktywne wpisy TOP 5 01.08 08.08
Nowoczesna.pl wpływ i poularność autorów 01.08 08.08
Pytanie na jakie sztab RP i Nowoczesnej.pl musi sobie odpowiedzieć to jak w krótkim czasie (jeszcze w sierpniu) ten stan rzeczy zmienić ponieważ we wrześniu może być za późno.


Paweł Kukiz przerwał negatywną passę

Paweł Kukiz był nieobecny w mediach społecznościowych. Dla PK ta nieobecność i brak kontaktu z siecią sprawiła że od kilku tygodni zanotował duży wzrost pozytywów oraz dość duży spadek negatywów na swój temat. Jednocześnie PK zanotował najmniejszy zasięg w mediach społecznościowych i pierwszy raz od kwietnia 2015 spadł poniżej 2 milionów.
Kukiz wpływ i aktywność autorzy 01.08 08.08 2015 Kukiz zestawienie ogólne 01.08 08.08 2015 Kukiz zestawienie ogólne 01.08 08.08 INTERAKCJA