Kluczowe tematy:


PEK i PO bez pomysłu na przekaz w sieci

Pomimo aktywnej lipcowej kampanii PEK, m.in. spotkań z wyborcami, posiedzeń wyjazdowych rządu i bardzo dużej obecności w mediach, analiza zachowań internautów, jak i analiza zamieszczonych komentarzy i opinii wskazuje jednoznacznie, że użytkownicy sieci w większości nie zrozumieli celowości akcji prowadzonej przez PEK. Dodatkowo, od początku lipca drastycznie, bo o prawie 500% w stosunku do czerwca br., wzrosła ilość negatywnych opinii nt. PEK. Tak drastyczny wzrost należy tłumaczyć dużą liczbą wystąpień w mediach tradycyjnych, co automatycznie, przy braku zrozumienia i akceptacji, uruchamia niezadowolenie (identyczna sytuacja wystąpiła w 2 turze wyborów prezydenckich w stosunku do PBK). Analiza poszczególnych kanałów komunikacji wskazuje, że w dużej większości współpracownicy PEK nie potrafią sprawnie prezentować swoich racji w sieci. Dodatkowym obciążeniem dla lipcowych akcji PEK jest brak wsparcia w sieci od jej macierzystej partii – PO. Duży odsetek profili należących do regionalnych oddziałów PO kompletnie nie działa, profile części posłów i senatorów oraz radnych (co pokazywaliśmy we wcześniejszych analizach) nie pracują lub są zamknięte. Akcje takie jak: wyjazdowe posiedzenia rządu na śląsku, w Łodzi, czy we Wrocławiu, nie mają odzwierciedlenia w komunikacji internetowej.

Brak pomysłu na komunikację w mediach społecznościowych, brak pracy zespołowej oraz brak zorganizowanych grup broniących prezentowanych wizji, przekłada się na bardzo słaby wynik w sieci. Tylko przez niecałe 2 pierwsze tygodnie lipca udało się powstrzymać falę negatywnych opinii zamieszczanych w sieci.

Trend się załamał momentalnie po ogłoszeniu programu dopłat do pensji, a tzw. „afera stołowa” okazała się gwoździem do trumny.

PEK i PO, w stosunku do reszty konkurentów politycznych, produkuje największą liczbę negatywnych komentarzy. Sztab PO musi być świadomy, że nie walczy tylko z jednym przeciwnikiem, ale z co najmniej z kilkoma. Należy zaznaczyć, że analiza behawioralna komentarzy nie wykazuje, że wpisy mają charakter tzw. „hejtu wyborczego”, a są zwykłym opisem rzeczywistości.

  • problemy służby zdrowia – rozszerzenie szczepień, kolejki do specjalistów, marihuana medyczna
  • problemy lokalne (samorządowe)
  • problemy socjalne
  • problemy ekonomiczne – kredyty „frankowe”, niska płaca

Alarmującym dla sztabu PEK i PO powinien być fakt, że praktycznie w lipcu nikt w sieci ich nie bronił. Ani sztab PEK ani sztab PO nie prowadzi dialogu w Internecie.

Akcja #polskawruinie pomimo bardzo dużego sukcesu i popularności, nie została poprowadzona przez PO i bardzo straciła na impecie. Takich „kół ratunkowych” w lipcu PEK i PO dostała kilka, ale z żadnego nie skorzystała.

Jeżeli dodamy w następnych miesiącach klasyczny hejt kampanijny, który dotyka wszystkie partie, bez wyjątku, to straty w sieci dla PEK i PO mogą być druzgocące.

PO TOP4 Najbardziej interaktywne wpisy 01.07 31
PO – TOP4 najbardziej interaktywnych wpisów
PEK Najabardziej interaktywne wpisy 01
PEK – najbardziej interaktywne wpisy
PEK kanały 01.07 31
PEK – kanały informacyjne
PEK Wpły popularność autorzy SociamMEDIA 01.07 31
PEK – wpływ popularności- media
PO wpływ i aktywność social media Lipiec 2015
PO – wpływowi i najaktywniejsi autorzy social media
PO zestawienie ogólne Interakcje  lipiec 2015
PO zestawienie ogólne – interakcje
PO zestawienie ogólne lipiec 2015
PO – zestawienie ogólne
PEK zestawienie ogólne bez sentymentu
PEK – zestawienie ogólne – bez sentymentu

BS i PiS mistrzem przekazu w mediach społecznościowych

W odróżnieniu od PEK i PO, sztab PiS i BS wie do czego służy sieć. W analizowanych materiałach i danych należny odrzucić publikacje mediów, które faworyzują tą partię, a ich wpływ na użytkowników sieci jest bardzo duży. Po odfiltrowaniu ww. danych ukazuje się obraz silnej grupy, która perfekcyjnie potrafi tworzyć pozytywny content. Oczywiście bardzo daleko zwolennikom PiS do „złotych czasów” Pawła Kukiza, ale partia z tygodnia na tydzień prezentuj się coraz lepiej w Internecie.

Warto zwrócić uwagę, że sama BS, jaki i PiS, nie zyskują dużych zasięgów w sieci (głównie z powodu niskiego progu przetwarzania informacji przez profile mediów elektronicznych), ale dzięki dużemu zaangażowaniu lokalnemu bardzo sprawnie neutralizuje ewentualne straty wizerunku i przede wszystkim dociera z przekazem do lokalnych grup wyborców. Taka strategia odniosła sukces w wyborach prezydenckich i raczej na 99% będzie powtarzana w wyborach parlamentarnych. Dodatkowo, należy zwrócić uwagę na tzw. poboczne inicjatywy, czyli powstające grupy i profile, z jednej strony popierające PiS i mobilizujące wyborców, z drugiej strony krytykujące PEK i PO.

W chwili obecnej sztab PiS całkowicie kontroluje swój wizerunek w sieci, co pokazała wpadka posła Lipca – szybka reakcja zwolenników PiS w sieci praktycznie w kilka godzin rozminowała sytuację.

PiS zestawienie ogólne Interakcje  lipiec 2015
PiS zestawienie ogólne – interakcje
PiS zestawienie ogólne  lipiec 2015
PiS – zestawienie ogólne
PiS wpływ i aktywność lipiec 2015
PiS – wpływowi i najaktywniejsi autorzy social media
PiS TOP4 Najbardziej interaktywne wpisy 01
PiS – TOP4 najbardziej interaktywnych wpisów
BS zestawienie ogólne bez sentyemntu 01
BS – zestawienie ogólne – bez sentymentu
BS Wpły popularność autorzy SociamMEDIA 01
BS  -wpływ popularności- media
BS Najabardziej interaktywne wpisy 01
BS – najbardziej interaktywne wpisy
BS kanały 01
BS – kanały informacyjne

Kukiz – ogromny spadek zasięgu przekazu

Tak jak pisaliśmy wcześniej, Paweł Kukiz w błyskawicznym tempie traci interaktywność w sieci – like’i, share’y i komentarze, które zapracowały na jego wynik w wyborach prezydenckich. Dramatyczne spadki w lipcu i brak ustabilizowanej perspektywy na następne miesiące, mogą przenieść PK wehikułem czasu do początku kampanii prezydenckiej. PK traci „lojalnych fanów” w sieci – to jest największy problem dla sztabu PK.

Kukiz zestawienie ogólne INTERAKCJA 01
Kukiz zestawienie ogólne – interakcja
Kukiz zestawienie ogólne 01
Kukiz – zestawienie ogólne
Kukiz wpłuwoi i najaktywniesi autorzy social media 01
Kukiz- wpływowi i najaktywniejsi autorzy social media
Kukiz najbardziej interakacyjne wpisy 01
Kukiz – najbardziej interakcyjne wpisy
Kukiz kanały komunikacji 01
Kukiz – kanały komunikacji
Kukiz zestawienie 9 miesięczne
Kukiz – zestawienie 9 miesięczne