“Jest tylko jedna zasada – polujesz albo giniesz.” Frank Underwood

Blisko tydzień po konwencji i debiucie nowej siły politycznej Roberta Biedronia – partii #Wiosna, najważniejsze pytanie dla analityków i komentatorów sceny politycznej to:

  • Jaka jest strategia partii #Wiosna i #Roberta #Biedronia na najbliższe tygodnie?
  • Jak #Wiosna będzie pozyskiwać poparcie, czyli polować na nowych wyborców?
  • Jak i czy zmieni się scena polityczna wraz z pojawieniem się nowej siły politycznej?
  • Jak poszczególni gracze będą reagować na nowy byt polityczny?
  • Czy będą starać się wyeliminować #Roberta #Biedronia ze sceny politycznej?

Poniższa analiza ma na celu próbę odpowiedzi na w/w pytania, w oparciu o dostępne informacje i dane ilościowe oraz jakościowe.

Strategia #Wiosna – “Francuski Łącznik” 

Oglądając efektywną konwencję partii #Wiosna obserwatorzy francuskiej sceny politycznej mogli poczuć dejavu i przenieść się w czasie do Francji na konwencję inauguracyjną kampanii, wówczas nowego politycznego lidera Emanuela Macron. Zarówno konwencja #Roberta #Biedronia jak i #Macron są do siebie łudząco podobne.

#Macron – Link do konwencji tutaj

#Biedroń – Link do konwencji – tutaj

Sztab #Macrona twierdził w medialnych przekazach, że na pierwszej konwencji było 7-10K osób. Sztab #Biedronia twierdził w medialnych przekazach, że na pierwszej konwencji było 5-7K osób. Klipy promujące konwencje (jak i przekaz) w przypadku #Biedronia i #Macron są praktycznie identyczne.

Analiza historycznej strony internetowej, ruchy Macrona #EnMarche i obecnej strony (2 lata różnicy) oraz ruchy Biedronia #Wiosna wskazują na bardzo duże podobieństwa.

źródło grafiki 

źródło grafiki 

Pierwsze sondaże po konwencji #Macrona wskazywały, że jest trzecią siłą polityczną we Francji.

Pierwsze sondaże po konwencji #Biedronia wskazują, że jest trzecią siłą polityczną w Polsce.

źródło grafiki 

To co jest warte uwagi dot. strategii komunikacyjnej i politycznej #Macrona:

  • Pomimo że był ministrem w rządzie socjalistycznym (lewicowym), stanowczo odrzucił możliwość wspólnego startu z partiami lewicowymi (obawa m.in przed zdominowaniem struktur)
  • Komunikacja głównie do wyborców „zmęczonych” mainstreamową polityką i klasycznymi podziałami „lewica-prawica”
  • Budowa przekazu o „nowej jakości” w polityce – #Macron jako „lider nowego ruchu”

Ww. komunikacja jest praktycznie zbieżna z obecną komunikacją sztabu #Biedronia.

Kilkadziesiąt dni po rozpoczęciu kampanii nowy ruch #Macrona bardzo szybko stracił moc. Nastąpił spadek atencji wśród wyborców po inauguracji (spadek/dryft) w sondażach. Większość wyborców uważało, że #Maccron jest „nierealny”.

Główne powody takiego stanu rzeczy to:

  • banalność retoryki (populistyczne hasła),
  • brak konkretów,
  • niedojrzałość lidera,
  • mocna polaryzacja sceny politycznej.

Identycznie jak #Macron największym problemem przed jakim stoi obecnie #Wiosna jest stagnacja i „utrata mocy”. Pierwsze dane już 7 dni po konwencji wskazują na dość duży spadek zainteresowania nowym ruchem #Biedronia na scenie politycznej.

Liczba nowych fanów – fanpage #Wiosna

Zainteresowanie #Biedroń w sieci – wyszukiwania

Ruch #Biedronia faktycznie upolował zainteresowanie nowych wyborców w sieci, ale najtrudniej jest utrzymać atencję właśnie tam. Konwencja była na początku lutego, a wybory są pod koniec maja – to bardzo długi okres w polityce.

Faktycznym „przełamaniem” dla sztabu #Macrona w wyborach we Francji była afera korupcyjna (#PenelopeGate związana z żoną szefa partii konserwatywnej – bezpośredniej konkurencji #Macrona) #Fillona). Afera spowodowała przepływ wyborców liberalnych do nowego ruchu #Macrona i dała zwycięstwo w wyborach na urząd Prezydenta Republiki.

Robert #Biedroń stoi przed najtrudniejszymi dla przyszłości całego jego ruchu 7 tygodniami. Ok 21. kwietnia, podczas świąt Wielkanocnych, które zazębiają się z majówką, Polacy w większości zdecydują na kogo oddać głos w wyborach do #PE. Jeśli #Wiosna nie dokona spektakularnego przełamania (rozumianego w polskich realiach m.in jako wzrost poparcia w sondażach w okolicach ponad 20% i przekonanie wyborców, że jest realną alternatywą) sztabowcom #Biedronia po tym okresie będzie bardzo trudno przekonać szeroko rozumiany anty-PiS że są „nową nadzieją”. Podobna sytuacja spotkała nadzieję lewicy w wyborach w Warszawie – Jana Śpiewaka.

Sztab #Wiosny mając świadomość, że:

  • nie jest w stanie odebrać wyborców #PiS,
  • atencja nowych wyborców partią #Wiosna może być chwilowa,
  • baza wyborców lewicowo-liberalnych (RAZEM, Nowoczesna) jest bardzo mała,
  • musi dokonać politycznego „blitzkriegu” i polować masowo na wyborców #PO

Dane ilościowe z sieci wskazują, że #Biedroń 4 razy bardziej atakuje #PO niż #PiS

Dane jakościowe, m.in wpisy czołowych liderów partii #Wiosna raczej nie pozostawiają złudzeń jaka partia jest ich głównym celem.

źródło

Dwie wielkie partie #PO i #PiS stoją przed ogromnym dylematem co zrobić z nowym ruchem #Biedronia ?

Dla #PiS nowa partia #Biedronia #Wiosna to duże niebezpieczeństwo z kliku powodów:

  • aktywuje nowych wyborców, którzy mogą dać ogromne wsparcie koalicji „anty-PiS”,
  • zabiera PiS elektorat wielkomiejski socjalny (ale nie „kościelny”),
  • wprowadza nowe tematy do dyskursu politycznego – niewygodne dla #PiS.

Jednocześnie sztab partii rządzącej zdaje sobie sprawę, że #Wiosna może osłabić poparcie dla największej partii opozycyjnej #PO. Dylemat kierownictwa z #Nowogrodzkiej wydaje się być ogromny. #PiS posiada “złoty nabój”, który może zniszczyć #Wiosnę automatycznie – wystarczy, że będzie chwalić #Biedronia i wskazywać jako racjonalnego partnera, a nawet koalicjanta w przyszłości. Użycie takiej broni może bardzo wzmocnić #PO.

Dla #PO temat #Wiosny to klasyczna “pułapka Tukidydesa”. Atak #Biedronia na #PO to próba wymuszenia na dominującym graczu sceny politycznej poczucia niepewności, strachu i obaw przed zmianami statusu quo. Działania #Wiosny mają zmusić #PO do nieprzemyślanych, ryzykownych działań i reakcji, które przełożą się na spadek poparcia. Sztab #PO może spodziewać się silniejszych ataków ze strony #Wiosny, których głównym celem jest odebranie wyborców #PO. Otwarta wojna #PO z #Biedroniem może być dla #PO wyniszczającym, jałowym konfliktem. Jednocześnie #PO nie może sobie pozwolić na permanentne obrażanie ze strony #Wiosny. Kluczowy dla całej układanki jest czas 7 tygodni.

Komentarz:

Najbliższe wybory pokażą, czy system polityczny w Polsce jest bardzo podobny do francuskiego. Dane wskazują jednoznacznie, że #Biedroń stosuje francuski scenariusz z 2017 praktycznie w 100%. To oznacza, że można prognozować następne działania #Wiosny. Póki co sprawa nie wydaje się tak bardzo oczywista.

Dane ilościowe wskazują, że obecnie najsilniejszym punktem #Wiosny są:

  • laickie i antyklerykalne propozycje programowe pozytywnie odbierane przez profile zamieszkałe w dużych ośrodkach miejskich,
  • aktywacja nowych wyborców,
  • tzw. „efekt świeżości”,
  • atencje mediów.

Główne problemy #Wiosny to:

  • sprawy finansowe, które coraz mocniej są akcentowane przez media,
  • bardzo duży spadek dynamiki w social media (zainteresowanie),
  • mała baza wyborcza na lewicy,
  • realizacje obietnic w Słupsku przez #Biedronia

Pytaniem otwartym pozostaje, czy #Wiosna ma wystarczająco siły by polować na wyborców? Może sama zostanie zwierzyną łowną?

DANE

www.brand24.com
www.sentione.com
www.sotrender.com
www.google.com
www.fanpagekarma.com