Prawie 12 miesięcy temu Platforma Obywatelska przegrała wybory. Wielu komentatorów zwracało uwagę że jednym (jeśli nie kluczowym) z czynników była przegrana „bitwa” informacyjna w Internecie. 02.10.2016 PO zorganizowała konwencję programową nazywaną często „nowym otwarciem”. Z perspektywy komunikacji w sieci kluczowe pytanie to czy PO już umie robić „internety”?

Hasztag #PolskaObywatelska jest promowanym od kilkunastu tygodni przez sztab PO w sieci. Jak większość partyjnych #hasztagów ma określać główne przesłanie w sieci. Media niechętnie używają partyjnych haseł w swoich przekazach co pozytywnie wpływa na określenie siły przebicia danej partii w sieci.

Zasięg #PolskaObywatelska

Zasięg w sieci w dniu konwencji wyniósł ponad 7MLN. Dla sztabowców PO powinien być to powód do zadowolenia bo jest to (nie licząc #marsz7maja zasięg 8,5MLN który był wspomagany przez KOD i N) ich najlepszy samodzielny wynik w sieci przez ostanie 12 miesięcy.

Najbardziej interaktywne komunikaty pod hasztagiem #PolskaObywatelska w dniu 02.10.2016

Liczba interakcji

Liczba polubień: 12,067
Liczba komentarzy: 1,106
Liczba udostępnień: 6,478

Zaangażowanie fanów na profilu FB.

Zarówno liczba interakcji jak i zaangażowanie fanów nie były przełomowe dla PO.
Interakcje dot. postów ostanie 28 dni.

Procentowe zaangażowanie profilu PO Facebook 02.10.2016 – 4,8%

Dla samej PO na pewno kluczowa była dominacja w kanale komunikacyjnym Twitter w którym do tej pory dominował PiS.

Warto zwrócić uwagę że PO po raz pierwszy historycznie wygrało z hejterami na Twitterze skupionymi wokół hasztagu #likwidacjePO

Zasięg #likwidacjePO: 732K
Liczba wzmianek: 3,462

Porównując siłę i interakcję hasztagu #PolskaObywatelska z hasztagiem promującym konwencję .Nowoczesnej #Lepszapolska widać skalę zaangażowania PO w przygotowanie przekazu w sieci.

Zasięg #LepszaPolska: 796K
Liczba wzmianek: 1,209

PO nawiązała też walkę z PiS. 01.10 Hasztag #TweetupKPRM

Zasięg #LepszaPolska: 6MLN
Liczba wzmianek: 1,903

Komentarz
Sytuacja PO na chwilę obecną w sieci jest mało korzystna. Spadająca liczba fanów głównego profilu PO, niskie zasięg w sieci, doskonale wykorzystany okres wakacyjny Nowoczesnej w mediach społecznościowych. To wszytko przekłada się na spadające zainteresowanie wyborców. Jedną konwencją i jednym #hasztagiem PO niczego nie zmieni ale może być punktem zwrotnym.

Platforma Obywatelska jak twierdzą jej liderzy jest na początku „nowej drogi politycznej”. Nowe otwarcie w sieci mimo paru niedociągnięć (m.in nie w pełni wykorzystany profil FB) wypada dla PO korzystnie. Sztab PO odrobił lekcję sprzed roku i nauczył się budować zasięg i przekaz w sieci. Prezentowane dane powinny być ważnym sygnałem dla konkurencji politycznej ale z drugiej strony sama PO już nie może mówić że „nie umie robić internetów”

Nowoczesna 2 miesiące temu (o czym pisaliśmy na blogu) intensywnie zaczęła pracę w sieci co na chwilę obecną konwertuje na słupki poparcia, jak widać PO ma większe zasoby w sieci, pytaniem otwartym jest czy je dobrze wykorzysta.

DANE: www.brand24.pl / www.fanpagekarma.com