W ostatnich dniach w mediach pojawiły się sondaże preferencji wyborczych w których #PO zdobyła pozycję lidera. Większość analityków i komentatorów sceny politycznej podchodzi dość sceptycznie do tych wyników. Głównym powodem są „emocje tzw. efekt Tuska” oraz „trudny m.in #Misiewicz” okres dla partii rządzącej. W poniższej analizie postaramy się odpowiedzieć dlaczego wyborcy część “widzą” #PO w sieci a co się z tym wiąże istnieje duża że wskazują #PO jako partię pierwszego wyboru.

Analiza zaangażowania fanów profilu FB #PO i #PiS w kwietniu wskazuje na ogromną przewagę #PO w sieci. Zaangażowanie fanów to kluczowa zmienna w social media która determinuje “widzialność” aktywności polityków/partii w sieci.
Im więcej interakcji tym większe zaangażowanie czyli większa widzialność.

Zaangażowanie profile #PO vs. #PiS kwiecień 2017

Liczba rekacji (polubienia, komentarze, udostępnia) kwiecień 2017

Liczba nowych fanów w badanym okresie.

Jak pokazują dane dzienne przyrost nowych fanów dla #PO nie ma nic wspólnego z tzw. #efektemTuska. #PO codziennie pozyskuje dziesiątki zwolenników w sieci.

Dane z ostatnich 4 miesięcy wskazuja że możemy już mówić o trendzie a nie o anomalii.

Przyrost fanów 01.01.2017 – 28.04.2017

Liczba rekacji (polubienia, komentarze, udostępnia) 01.01.2017 – 28.04.2017

Dane z 2016 wskazują że do końca 2016 #PiS miał bezoględną przewagę w sieci.

Przyrost fanów w 2016

Liczba rekacji (polubienia, komentarze, udostępnia) w 2016

Liczba rekacji (polubienia, komentarze, udostępnia) od 01.01.2016 do 28.04.2017

Według naszych analiz głównymi powodami zmiany warty w sieci są dwa czynniki:

  • Ogromny wzrost interakcji po stronie #PO
  • Spadek zaangażowania fanów i posłów #PiS w sieci.

#PO w przeciągu ostatnich 4 miesięcy podniosło swoją (i swoich posłów) liczbę interakcji o ponad 60% w stosunku do okresu wrzesień – grudzień 2016.

Liczba rekacji dane sumaryczne

Liczba rekacji dane sumaryczne

W tym samy okresie #PiS który posiada od #PO ponad 60 tyś fanów więcej (profil FB) uzyskał znacznnoe mniej reakcji.

Analiza interakcji posłów wskazuje że w kwietniu posłowie #PO prześcignieli o kilka długości posłów #PiS w sieci.

Zasięg profili FB/TT posłowie #PO vs. #PiS – 04.2017

Udostępnia profili FB/TT posłowie #PO vs. #PiS – 04.2017

Komentarz

14MLN osób dziennie w Polsce korzysta z Facebooka tworząc 69% całego zasięgu w sieci. Uprawiania polityki poprzez przekazy TV i gazety papierowe jest ważne ale taki przekaz dociera do ograniczonej liczby odbiorców. Bez mediów społecznościowych nie wygrywa się wyborów.

#PO od kilku miesięcy systematycznie bez fajerwerków zdobywa w sieci kolejnych sympatyków i odzyskuje stracony czas. Dane #PO vs. #Nowoczesna pokazują jak #N jeszcze w zeszłym roku górowała nad #PO i przez ost.4mc zostałą “zjedzona” w sieci.
Liczba fanów (przerywana linia 09.2016-12.0216)

Liczba reakcji 01.2017 – 04.2017

#PiS wygrał wybory dzięki mediom społecznościowym. Dzięki przekazowi do młodych i aktywnością w sieci. Dziś wydaje się że większość posłów #PiS o tym nie pamięta. Jeżeli sytuacja się nie zmieni systematycznie będą tracić wyborców głównie na rzecz #Kukiz’15 i #PO.