W ciągu niecałej dekady Ameryka radykalnie zmieniła swoje preferencje co do najchętniej oglądanego kanału informacyjnego. Jak sugerują mapy obszarów i dane dot. tamtejszego rynku telewizyjnego, stacja CNN dramatycznie traci zasięg na rzecz Fox News.

Dramatyczne i mylące

Mapy z pewnością ukazują jedno – dramatyczną sytuację CNN, ale także mogą nieco wprowadzać w błąd. Niemniej jednak zapewniają pewien wgląd w aktualny stan tamtejszego dziennikarstwa i stosunek społeczeństwa do mediów w USA. Przybliżmy temat.

– Jest rok 2008, przeddzień ery Obamy. CNN dominuje wśród telewizji kablowych w całej Ameryce. Fox News jest nowością z kilkoma regionalnymi bastionami na południu.

– Do 2010 r. Fox News wyrwało się z południowej części kraju, zasiedlając rynki w środkowo-zachodnim i północno-zachodnim, a nawet północnym Maine i południowej Alasce.

– Dwa lata później Fox News straciło te dwa punkty, ale od tej chwili mogło pochwalić się dwoma dużymi blokami na południowym wschodzie i północnym zachodzie.

Image source: Reddit / SICResearch

– W 2014 r. wynik Fox News jest taki, że północno-zachodni blok zwolenników tej telewizji skurczył się, a południowo-wschodni został podzielony.

– W roku 2016, energetyzowany przez kampanię prezydencką Trumpa, Fox News powraca z zemstą. Maine i Alaska całkowicie przeszły na stronę tej telewizji.

– Do 2018 r. sytuacja sprzed dekady prawie się odwróciła. Fox News rządzi. CNN istnieje jedynie na wybrzeżu Pacyfiku, Nowego Meksyku, Minnesoty i części północnego wschodu oraz na mnóstwie obszarów metropolitalnych na południu i środkowym zachodzie.

„Przerażające!”

Sekwencja map pokazująca, że Ameryka zmienia swoje poglądy w tak radykalny sposób, wywołała silne reakcje na forum Reddit, czyli tam, gdzie została opublikowana. Dla niektórych przejęcie władzy przez Fox News ilustruje upadek wszystkiego co dobre i uczciwe we współczesnym dziennikarstwie informacyjnym. Jakie są na ten temat komentarze?

„Koniec jest bliski”.

„To jest jak rozprzestrzeniająca się choroba”.

„Jedna z bardziej przerażających map, jakie widziałem”.

„Starzy ludzie uczący się Google”

Ale co tak naprawdę pokazują mapy stworzone przez SICResearch? Wykazują one olbrzymią ewolucję, ale nie ilości odbiorców obu sieci telewizji kablowej.

Image: Google Trends

Dramatyczna zmiana jest jednym z trendów wyszukiwania Google. Innymi słowy, pokazuje jak często ludzie wpisują frazę „CNN” lub „Fox News” podczas przeglądania stron internetowych. I to niekoniecznie odzwierciedla popularność obu sieci. Jak sugerują niektórzy komentatorzy:

„Nie pamiętam, kiedy ostatnio szukałem kanału informacyjnego w Google. Czy naprawdę trudno jest ludziom wpisać „cnn.com”?

„To mapa tego, jak starzy ludzie i obszary wiejskie nauczyli się korzystać z Google w ostatniej dekadzie”.

„To w zasadzie mapa ludzi, którzy nie rozumieją, w jaki sposób działa Internet”.

W taki sposób przedstawiona sekwencja map ma na celu wywołanie gwałtownej reakcji. Brak kontekstu zapewnia widzom niewiele nowych informacji, które mogłyby podważyć ich uprzedzenia.

Sztuka polega na tym, aby nie polegać na mapach czy wiadomościach, ale żeby mieć dobre wyczucie parametrów, które są w tej kwestii bardzo istotne. I, jak to często bywa (zarówno z mapami, jak i wiadomościami), to co zostało pominięte, jest co najmniej tak samo ważne, jak to co zostało pokazane.

Jedna ważna kwestia: podczas gdy Fox News jest jedynym głównym dostawcą wiadomości i opinii o skłonnościach konserwatywnych / prawicowych, CNN ma większą konkurencję w centrum / wśród lewicowej części, zwłaszcza z MSNBC.

Inną kwestią jest średni wiek widzów oglądających wiadomości pochodzące z telewizji kablowych. Niezależnie od tego, czy oglądają CNN, czy Fox News, są w wieku powyżej 60 lat. W wyniku zmiany przyzwyczajeń pokoleniowych oglądanie telewizji jest ograniczone. Młodsi ludzie czują się bardziej komfortowo wybierając alternatywne i internetowe źródła informacji.

Należy jednak zauważyć, że Fox News, według Harvard’s Nieman Lab, dominuje na Facebooku, jeśli chodzi o zaangażowanie wśród serwisów informacyjnych.

CNN, Fox i MSNBC

Dla przypomnienia, oto oceny Nielsena dla średniej dziennej liczby widzów dla trzech głównych sieci telewizji kablowej w 2018 r. (w porównaniu do 2017 r.):

– Fox News: 1 425 000 (- 5 proc.)

– MSNBC: 994 000 (+ 12 proc.)

– CNN: 706 000 (- 9 proc.)

Według najnowszego przeglądu, 50 najpopularniejszych witryn w USA uwzględnia cnn.com na 28 miejscu, a foxnews.com na… 27. miejscu.

Pierwsza piątka, w kolejności malejącej, składa się z google.com, youtube.com, facebook.com, amazon.com i yahoo.com. Ta ostatnia jest najwyżej umieszczoną stroną w kategorii „wiadomości i media”.

Źródło: bigthink.com