Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Media wobec pandemii. Wojciech Surmacz: Drugi wirus to dezinformacja

rp.pl, 18 października 2020 r. Media powinny zapomnieć o różnicach i wspólnie wypracować projekt, który pozwoli skutecznie walczyć z chaosem informacyjnym wokół pandemii – mówi Wojciech Surmacz, prezes zarządu Polskiej Agencji Prasowej. Ta pandemia dezinformacji została nazwana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) infodemią. WHO ogłosiło ją tuż po ogłoszeniu pandemii koronawirusa. Została ona zdefiniowana jako zjawisko dezinformacji o niespotykanej dotąd skali w odniesieniu do jednego zdarzenia. Infodemia wyrządza więcej szkód niż pandemia Covid-19. To infodemia wywołuje kryzysy gospodarcze na całym świecie, w tym w Polsce. Tak jak w przypadku pandemii, tak i w przypadku infodemii obserwujemy teraz jej drugą falę. Pierwszym z brzegu przykładem jest wyrwany z kontekstu fragment wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego „kto umrze to umrze, i trudno”, który bije rekordy popularności w sieci. To przerażające, że ludzie potrafią tak nieodpowiedzialnie dystrybuować nieprawdziwe informacje. Czytaj więcej…


Departament Sprawiedliwości USA pozywa Google

businessinsider.com.pl, 20 października 2020 r. Resort sprawiedliwości USA wraz z 11 amerykańskimi stanami złożył we wtorek pozew antytrustowy względem koncernu Google (Alphabet). Dostawca m.in. popularnej wyszukiwarki i systemu operacyjnego Android jest oskarżany o nadużywanie swojej pozycji rynkowej. Firma w odpowiedzi na to stwierdziła, że pozew jest “głęboko wadliwy”. Zgodnie z pozwem złożonym we wtorek koncern z Mountain View miał naruszać amerykańskie prawo i tłamsić konkurencję. Takie oskarżenia wspólnie z resortem sprawiedliwości wysunęło 11 prokuratorów stanowych. Podobnie jak urzędujący prezydent USA Donald Trump i jego administracja, wszyscy są związani z Partią Republikańską. Z kolei znany z krytycznych wypowiedzi pod adresem Google’a republikański senator Josh Hawley nazwał pozew “najważniejszą sprawą antytrustową w tym pokoleniu”. Czytaj więcej…


Twitter dodaje nowe ostrzeżenia przed dezinformacją

socialpress.pl, 20 października 2020 r. Twitter dodaje nowe ostrzeżenia dla użytkowników, którzy chcą przekazać dalej tweeta, którego zgodność informacji nie jest potwierdzona. Tym samym, zachęci go do poszerzenia wiedzy na ten temat. O dezinformację, jak i fake newsy naprawdę jest teraz nietrudno. Tym bardziej, że już w temacie koronawirua i polityki jest ich nadmiar. Stąd pomysł Twittera o dodaniu nowego ostrzeżenia, które będzie pojawiało się zawsze, gdy użytkownik będzie chciał udostępnić tweeta o wątpliwej treści. Twitter opublikował niedawno zmianę dotyczącą braku zgody na szerzenie dezinformacji w obrębie serwisu. Od teraz, za każdym razem, gdy ktoś zdecyduje się udostępnić cudzego tweeta, o wątpliwe treści, Twitter wyśle odpowiednie ostrzeżenie. Czytaj więcej…