Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Wirus, wirus wszędzie! Jak dezinformacyjne narracje pokazały nasze słabości?

cyberdefence24.pl, 28 grudnia 2020 r. Spisek, szczepionki, mikroczipy i… zabójcze połączenie z technologią nowej generacji. Czy dezinformacja wokół tematu koronawirusa przyniosła zagrożenia dla naszego bezpieczeństwa i zdrowia? Jak poradziły sobie z nią media społecznościowe? O opinie zapytaliśmy ekspertów.

W mijającym roku nasza uwaga skupiona była na kwestiach koronawirusa – zarówno samego patogenu jak i decyzji politycznych, skutków dla zdrowia, ekonomii i globalnego bezpieczeństwa. Nie dziwi zatem fakt, że stał się on również „bohaterem” ostatnich dwunastu miesięcy w kontekście działań prowadzonych w obszarze informacyjnym. Prześcigano się nie tylko w znalezieniu „winnego” wybuchu pandemii, ale również starano się wykazać połączenie pomiędzy wirusem a próbą podstępnego wyszczepienia nas mikroczipami czy zbudowania zasłony dymnej dla budowy sieci 5G. Pomimo że sam wirus narobił wiele zamieszania, nie był on jedynym problemem prowadzonej walki z działaniami dezinformacyjnymi, który pojawił się przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Czytaj więcej…


„Zamach na wolny internet”. Spór Apple i Facebooka o prywatność użytkowników

cyberdefence24.pl, 28 grudnia 2020 r. Apple oficjalnie zapowiedział zmiany ograniczające śledzenie użytkowników, w związku z czym Facebook oskarżył go o szkodzenie globalnej sieci i małym przedsiębiorcom. Obserwatorzy sporu, organizacje pozarządowe a nawet część pracowników koncernu Marka Zuckerberga opowiedziało się za producentem iPhone’ów i poparło jego stanowisko.

Powodem ostrego sporu technologicznych gigantów są zapowiadane przez Apple zmiany, które znajdą się w systemie operacyjnym iOS 14 na telefony iPhone. Od przyszłego roku, aby aplikacje takie jak Facebook mogły śledzić użytkowników i profilować ich upodobania pod kątem reklam, użytkownicy będą musieli aktywnie wyrazić na to zgodę. Dotychczas śledzenie było opcją domyślną, którą można było wyłączyć zmieniając ustawienia.

W odpowiedzi na ruch firmy z Cupertino, w ubiegłym tygodniu Facebook – którego model biznesowy opiera się w dużej mierze na spersonalizowanych reklamach, opartych o dane użytkowników – dwukrotnie wykupił całostronicowe reklamy w największych amerykańskich dziennikach i mediach, oskarżając Apple o zamach na „wolny internet” oraz małe przedsiębiorstwa. Czytaj więcej…


Radiozet.pl na czele, Radiomaryja.pl i Antyradio.pl z dużymi wzrostami – w dół RMF24.pl i Chillzet.pl (TOP14)

wirtualnemedia.pl, 28 grudnia 2020 r. Wśród serwisów internetowych stacji i nadawców radiowych zdecydowanie najwięcej użytkowników ma Radiozet.pl. Z miesiąca na miesiąc spore wzrosty odwiedzalności osiągnęły Radiomaryja.pl, Antyradio.pl i RMFmaxxx.pl, a mocno zmalała liczba odwiedzających Chillizet.pl, Planeta.pl, Voxfm.pl i RMF24.pl.

W listopadzie br. portal Radia ZET (Eurozet) odwiedziło 10,91 mln użytkowników, czyli 37,58 proc. wszystkich internautów w Polsce – pokazują dane z badania Mediapanel opracowane przez Wirtualnemedia.pl.

Po kilka serwisów Eurozetu, Grupy RMF i Time’a

Kolejne trzy pozycje, z wynikami dwukrotnie niższymi, zajęły serwisy Grupy RMF. RMF24.pl zanotował 5,68 mln użytkowników i 19,58 proc. zasięgu, RMF.FM – 5,44 mln użytkowników i 18,76 proc. zasięgu, a RMFmaxxx.pl – 4,21 mln odwiedzających i 14,51 proc. zasięgu.

Ponad 4 mln użytkowników miała też Eska.pl (Grupa Radiowa Time) – na serwis zajrzało 4,13 mln internautów, co dało 14,23 proc. zasięgu. Czytaj więcej…