Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

“Czas z tym skończyć”. Apel szefowej KE w związku z dezinformacją i fake newsami w czasie pandemii

polskieradio24.pl, 31 marca 2020 r. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przestrzega przed dezinformacją w sieci w czasie pandemii koronawirusa, a platformy internetowe wzywa do większych wysiłków w usuwaniu fake newsów. W opublikowanym nagraniu wideo przewodnicząca KE powiedziała, że fałszywych i szkodliwych doniesień w sprawie koronawirusa jest coraz więcej. Czytaj więcej…


“From Russia with Love” i fala fake newsów. Kreml chce obniżyć status Polski, skłócić Zachód

polskieradio24.pl, 31 marca 2020 r. – Fake news głoszący, że Polska nie pozwoliła na przelot transportu medycznego do Włoch lub informacje o rzekomym ”roznoszeniu” przez wojska USA wirusa podczas ćwiczeń Defender 20 są zgodne z polityczną agendą Kremla. Atak informacyjny na proces zwiększania zdolności bojowych wschodniej flanki NATO lub próba obniżenia statusu Polski jako wzoru integracji z Zachodem dla krajów byłego ZSRR to cele dezinformacyjne Federacji Rosyjskiej od dłuższego czasu – komentuje Olgierd Syczewski, ekspert amerykańskiego think tanku CEPA (Center for European Policy Analysis). Czytaj więcej…


Andrzej Duda wszedł na TikTok. Ekspert: “To nie dzieci są celem, lecz ich rodzice”

wyborcza.pl, 31 marca 2020 r. Prezydent Duda założył konto na TikToku – chińskiej aplikacji, z której korzystają głównie nastolatki. To pierwszy prezydent państwa, który zdecydował się na taki krok. Media są zszokowane, specjaliści od marketingu chwalą. – Więc to jest TikTok? Jestem na TikToku? – tak rozpoczyna się pierwsze krótkie wideo prezydenta Dudy, w którym zachęca młodych do wzięcia udziału w inicjatywie Ministerstwa Cyfryzacji – Grarantanna Cup, czyli ogólnopolskim turnieju e-sportowym. Filmik oznaczony jest obowiązkowymi hasztagami: #grarantanna #zostanwdomu #zostanciewdomu #koronawirus #coronavirus #foryou #fyp #koronawiruswpolsce #andrzejduda. Czytaj więcej…


Łukasz Szumowski ze skokowym wzrostem zaufania społecznego. „Jest traktowany jak lekarz, a nie typowy polityk” (opinie)

wirtualnemedia.pl, 30 marca 2020 r. Zaufanie społeczeństwa do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego znacząco wzrosło w pierwszej połowie marca br. – do 46 proc. z 19 proc. w lutym – wynika z badania CBOS. Zdaniem ekspertów od wizerunku i marketingu politycznego wzrost jest uzasadniony, bo wszystkie decyzje komunikuje czytelnie i spójnie, a ogromnym jego atutem jest bogate doświadczenie lekarskie, przez co nie jest traktowany przez społeczeństwo jako typowy polityk. Czytaj więcej…


Jak social media mogą kształtować nasze wspomnienia o pandemii COVID-19 w nadchodzących latach

forbes.com, 31 marca 2020 r. Zdjęcia pandemii grypy w Hiszpanii z 1918 r. obejmują żołnierzy amerykańskich na oddziale szpitalnym w Camp Funston w Fort Riley w stanie Kansas lub policję w Seattle w maskach chroniących przed rozprzestrzenianiem się grypy. Podobnie momenty z drugiej wojny światowej zostały uchwycone na fotografiach, jak np. podniesienie flagi w Iwo Jimie lub żeglarz całujący pielęgniarkę w Dzień V-J na Times Square. Pytanie, które należy dziś zadać, brzmi: w jaki sposób pandemia COVID-19 zostanie zapamiętana w nadchodzących latach, dekadach lub stuleciach? Zwłaszcza, że media społecznościowe pozwoliły pozostać wszystkim w kontakcie nawet w czasie dystansu społecznego. Czytaj więcej…