Facebook nie ustaje w walce z farmami trolli na swoim portalu. Dziś usunięto trzy kolejne sieci profili, stron i grup za angażowanie się w skoordynowane nieautentyczne zachowania w imieniu podmiotów zagranicznych, co miało miejsce na Facebooku i Instagramie.

Usunięte profile pochodziły z Rosji i atakowały obywateli Madagaskaru, Republiki Środkowoafrykańskiej czy Mozambiku, a także Demokratycznej Republiki Konga, Wybrzeża Kości Słoniowej, Kamerunu, Sudanu i Libii.

Każda z tych operacji polegała na tworzeniu sieci kont, aby masowo wprowadzać internautów w błąd. Chociaż osoby stojące za tymi sieciami próbowały ukryć swoją tożsamość i fakt skoordynowania, dochodzenie bez problemu wykryło połączenie tych kampanii z podmiotami powiązanymi z rosyjskim finansistą Jewgienijem Prigożinem, uprzednio oskarżanym przez Departament Sprawiedliwości USA.

Facebook nieustannie pracuje nad wykrywaniem i powstrzymywaniem tego rodzaju działań, ponieważ nie chce, aby jego usługi były wykorzystywane do manipulowania ludźmi. Usuwane są strony, grupy i konta na podstawie ich zachowania, a nie treści, które opublikowali.

W każdym z przypadków osoby odpowiedzialne za te działania koordynowały się ze sobą używając fałszywych kont. Jeśli chodzi o liczby, usunięto w sumie 35 kont na Facebooku, 53 strony, siedem grup i pięć kont na Instagramie. Wszystkie założono na terenie Rosji. Około 475 tys. profili śledziło jedną lub więcej z usuniętych stron, a około 450 osób śledziło jedną lub więcej z tych grup, 650 osób śledziło jedno lub więcej z tych kont na Instagramie. Około 77 tys. dolarów przeznaczono takze na reklamy na Facebooku. Pierwsza reklama była wyświetlona w kwietniu 2018 r., a najnowsza w październiku 2019 r.

Usunięto również 17 kont na Facebooku, 18 stron, 3 grupy i sześć kont na Instagramie, które powstały w Rosji i koncentrowały się głównie na Sudanie. Osoby odpowiedzialne za tę działalność korzystały z kombinacji autentycznych kont obywateli Sudanu, fałszywych profili oraz zainfekowanych kont (przejętych).

Kolejną usuniętą farmą było 14 kont na Facebooku, 12 stron, jedna grupa i jedno konto na Instagramie, które powstały w Rosji i koncentrowały się na sprawach Libii. Osoby odpowiedzialne za to działanie korzystały z połączenia autentycznych kont obywateli Egiptu, fałszywych i zainfekowanych kont – niektóre z nich zostały już wyłączone.

Tu najczęściej dzielono się newsami z rosyjskich mediów kontrolowanych przez państwo – Sputnik i RT. Administratorzy strony i właściciele kont zwykle publikowali po arabsku informacje o lokalnych sprawach i kwestiach geopolitycznych, w tym libijskiej polityce, przestępstwach, klęskach żywiołowych, zdrowiu publicznym, rzekomym sponsorowaniu przez Turcję terroryzmu w Libii, nielegalnej migracji, przemocy ze strony milicji, przetrzymywaniu rosyjskich obywateli w Libii etc. Niektóre z tych stron podejmowały też krytykę rządu porozumienia narodowego, polityki zagranicznej USA i Haftara, a także wyrażały poparcie dla Muammara Kaddafiego i jego syna Saifa al-Islam Kadafiego, rosyjskiej polityki zagranicznej etc.