Spam wysyłany przez sztuczne konta w celu manipulacji kampaniami na Twitterze oddziaływał na korzyść urzędującego prezydenta Indonezji, Joko Widodo. Ta sytuacja jest przykładem, że social media to prawdziwe pola bitew w czasie kampanii politycznych na całym świecie.

Indonezja jest piątym co do wielkości krajem na świecie pod względem ilości użytkowników Twittera. Według raportu Reutersa partie polityczne w Indonezji zatrudniają lokalnych konsultantów ds. mediów społecznościowych, którzy pomagają rozpowszechniać płatne, ale organiczne treści na platformie.

Twitter był ostatnio bardzo aktywny w usuwaniu botów w ramach swoich działań przeciwko nadużyciom i dezinformacji na platformie. Zgodnie z analizą DFRLab, niektóre konta mogły naruszyć zasady automatyzacji poprzez duplikowanie zasadniczo podobnych tweetów o tej samej treści.

Konta te wielokrotnie dzieliły te same hashtagi, sugerując, że należały do tej samej sieci. W ramach monitoringu wyborów DFRLab przeanalizował indonezyjskie środowisko Twittera i znalazł konta podobne do spamu, które wzmocniły popularność Joko Widodo.

Aktywność spamu w Indonezji

Od 10 marca do 10 kwietnia 2019 r. opublikowano około 25 proc. tweetów za pomocą aplikacji automatyzujących. Analiza DFRLab pokazuje, że aplikacje takie jak IFTTT, TweetCaster i Twittbot.net były używane przez niektóre konta. Te aplikacje pozwalają użytkownikom na automatyzację swoich postów, w tym ponowne przesyłanie danych hashtagiem. Ponadto, ponieważ konta często wysyłały te same hashtagi w tej samej kolejności, robiły to również w krótkich odstępach czasu.

#JokowiLagi był używany razem z innymi hashtagami, aby przyciągnąć więcej uwagi. Ponadto badanie wykazało, że sieć tych kont opublikowała te same tweety z identycznymi hashtagami w bardzo krótkim czasie. To zachowanie sugeruje, że konta były obsługiwane przez jedną osobę za pomocą nieznanej formy automatyzacji lub, alternatywnie, zamkniętej sieci. Inne hashtagi, które były używane obok #JokowiLagi, również faworyzowały Jokowi: #01IndonesiaMaju, #JokowiOrangyaBaik, #SlapPutikanGBK, #KarenaKamuCuma01 i #JabarJuaraHiji.

Wnioski

DFRLab zidentyfikował wiele kont wykorzystujących aktywność podobną do spamu, aby wzmocnić hashtagi na poparcie urzędującego prezydenta Indonezji Joko Widodo przed wyborami w tym kraju.

Nie istniały jednak wystarczające dowody z wiarygodnego źródła, aby ustalić, kto wdrożył strategię wzmacniającą #JokowiLagi. Partie polityczne w Indonezji w coraz większym stopniu polegają na wykorzystaniu grup robiących w social media sztuczny buzz. Sieć kont była godna uwagi ze względu na to, w jakim stopniu zdominowała wybrane hashtagi i względną łatwość, z jaką ominęła filtry spamu Twittera. To też przypomnienie o ryzyku związanym z przejęciem hashtagu w internetowym dyskursie wyborczym.

Źródło: medium.com