17 stycznia Facebook usunął 41 wymierzonych treściami w Ukrainę profili na portalu społecznościowym Instagram. Wszystkie nosiły cechy kont obsługiwanych przez fabrykę trolli Internet Research Agency (IRA) w Rosji. Nastąpiło to na krótko przed wyborami prezydenckimi na Ukrainie, w obawie, że Kreml będzie chciał wpłynąć na proces wyborczy w tym kraju.

Facebook udostępnił nazwy kont 24 stron na krótko przed ich usunięciem. Wszystkie 24 podszywały się pod lokalnych agregatorów newsów publikujących posty w języku ukraińskim i wydawały się być skierowane do Ukraińców mieszkających w centralnej i zachodniej części kraju. Strony zdołały dotrzeć do grupy prawie 100 000 użytkowników, chociaż istnieją dowody sugerujące, że nie całe zaangażowanie było organiczne.

24 strony podszywające się pod agregatory newsów były częścią tej samej sieci dzielącej się wiadomościami o Ukrainie zarówno w języku ukraińskim, jak i rosyjskim. Prawdopodobnie sieć była zarządzana przez ten sam podmiot lub osobę, ponieważ wszystkie strony miały podobne nazwy użytkowników i korzystały z podobnej grafiki.

Wszystkie usunięte konta, z wyjątkiem jednego, miały w nazwie użytkownika słowo „today” i nazwano je w zależności od różnych ukraińskich obwodów (np. kharkivtoday_, kiev_today_ i lvivtoday_).

Prawie wszystkie te strony internetowe używały tej samej grafiki i formatu. Wszystkie używały małego trójkąta znajdującego się w lewym dolnym rogu przesłanych zdjęć. Trójkąt zawierał tekst „новини TODAY”, który przetłumaczono z języka ukraińskiego jako „News TODAY”.

Jedną stroną, która różniła się od reszty stron z sieci „today” była „Ukrainerealiyi”. Strona posiadała konta na Instagramie i Facebooku, skąd kierowano ruch na stronę internetową o tej samej nazwie (www.ukrr.info).

Strona wydaje się imitować stronę informacyjną Radio Free Europe / Radio Liberty (RFERL) finansowaną przez rząd USA; ma podobne logo, schemat kolorów i układ strony. Praskie RFERL ma znaczną publiczność na Ukrainie i biuro w Kijowie. Chociaż sprawozdawczość Ukrainy Realiyi nie była bezstronna, różne artykuły wykazywały różne uprzedzenia.

24 strony Instagrama usunięte przez platformę opublikowały ponad 24 000 postów i zgromadziły blisko 80 000 obserwujących. Kampania wskazywała wyraźnie na ukrytą próbę pozyskania zwolenników w centralnej i zachodniej Ukrainie. Analiza przeprowadzona przez @DFRLab pokazuje, że sieci „today” udało się osiągnąć swój cel, ponieważ zdecydowana większość obserwatorów stron pochodziła z centralnej i zachodniej Ukrainy.

Nie całe zaangażowanie wydaje się być jednak organiczne. Bliższe zbadanie kont wykazało, że niektórzy użytkownicy korzystający z treści sieci „today” byli Turkami, a nie Ukraińcami. Sugeruje to, że zaangażowanie nie było organiczne, a sieć wykorzystywała sztuczny ruch, aby pozyskać zwolenników.

Działania Facebooka pokazują, że powiązana z Kremlem IRA nadal atakuje Ukrainę i obecnie rozszerza swoją działalność na centralną i zachodnią część kraju. Chociaż jest to kwestia działań przed wyborami prezydenckimi na Ukrainie w marcu 2019 r., fakt że operacja IRA zdołała zgromadzić mniej niż 100 000 zwolenników na 24 stronach w ciągu prawie roku udowadnia, że taka taktyka nie jest skuteczna.

Źródło: medium.com