Materiał powstał przy współpracy z partnerem serwisu Polityka w Sieci – firmą Brand24

Internet jest dziś kopalnią złota w kwestii zdobywania wiedzy i dosłownie każdy może odnaleźć tam istotne dla siebie dane. Nie inaczej jest w przypadku sfery politycznej. Korzystanie z potencjału internetu pozwala przede wszystkim lepiej poznać swoich wyborców, a najlepszym na to sposobem jest monitoring sieci.

W dobie silnego rozwoju technologicznego rynek oferuje zaawansowane narzędzia, które przeszukują sieć w celu znalezienia wątków na wskazany temat. Tego typu rozwiązania w jednym miejscu gromadzą zebrane wątki, a największą ich zaletą jest fakt, że posiadają szereg funkcji, które pozwalają lepiej określić odbiór danej kampanii przez społeczeństwo.

Od czego zacząć?

Najważniejszym aspektem w procesie monitoringu internetu jest ustawienie właściwych słów kluczowych, na które system będzie zbierał wzmianki. Dla lepszego efektu wyszukiwań, dobrym rozwiązaniem jest dodanie frazy w kilku jej odmianach. Narzędzia do monitoringu internetu prezentują wątki z różnych źródeł – od popularnych mediów społecznościowych, po tradycyjne kanały komunikacji.

System automatycznie przetwarza zebrane wyniki i prezentuje je w prostej i przejrzystej formie na panelu głównym. Generowane są także wykresy, które przedstawiają natężenie dyskusji oraz wskaźnik zasięgu wpisów w mediach społecznościowych. Na podstawie takiego wykresu można zauważyć, kiedy częstotliwość pojawiania się nowych wzmianek była najwyższa oraz sprawdzić, jakie zasięgi w social media wygenerowały danego dnia wpisy internautów.

Mierzenie reakcji na kampanię

Kluczowym aspektem w procesie mierzenia efektywności danej kampanii jest analiza zebranych wyników. Za pomocą narzędzi do monitoringu internetu można między innymi sprawdzić, która płeć jest bardziej aktywną stroną w dyskusji, jaka jest przewaga wpisów pozytywnych nad negatywnymi czy wartość interakcji tych wpisów w mediach społecznościowych.

W przypadku mierzenia reakcji społeczeństwa na kampanię polityczną istotną rolę odgrywa funkcja analizy sentymentu. Pozwala ona określić wydźwięk wpisu na określony temat ze względu na jego pozytywny, negatywny lub neutralny charakter. Dzięki temu prezentowany jest znacznie szerszy ogląd sytuacji, który tym samym pozwala określić odbiór kampanii.

Analizę sentymentu wykorzystał w 2012 roku sztab Obamy, który za pomocą narzędzi do monitoringu internetu, obserwował reakcje ludzi na ogłoszenie wyborów. Wówczas zbadano wydźwięk wypowiedzi w odniesieniu do ogłoszenia list startowych – porównano m.in. ilość wątków negatywnych do pozytywnych.

Poza samym tekstem wypowiedzi, zasięgiem w social media oraz wydźwiękiem wypowiedzi, w procesie analizy odbioru kampanii istotny okazuje się także wskaźnik Influencer Score, który określa rangę źródła danego wątku. Na jego wartość wpływa m.in. zasięg, popularność czy interaktywność źródła.

Pod kontrolą

Chcąc na bieżąco śledzić pojawiające się wzmianki na dany temat, a jednocześnie nie tracąc przy tym dużo czasu, warto skorzystać z opcji powiadomień. W zależności od preferencji można je otrzymywać nawet co godzinę lub rzadziej. Wówczas alerty o nowych wynikach zostaną wysłane bezpośrednio na wskazany adres mailowy. Opcję otrzymywania powiadomień można ustawić podczas zakładania projektu na wybraną frazę kluczową albo już w trakcie zbierania wyników.

Dodatkowym rozwiązaniem jest także możliwość ustawienia raportów dziennych oraz tygodniowych wysyłanych na wskazany adres mailowy. Zaprezentowane są w nich nowe wzmianki wraz z krótkim podsumowaniem statystyk z danego okresu. W skrótowej formie przedstawiona jest zatem ogólna liczba wpisów, wskaźnik wątków o wydźwięku pozytywnym oraz negatywnym, a także wygenerowany zasięg i interakcje w mediach społecznościowych.

Warto również wspomnieć, że systemy do monitoringu sieci coraz częściej posiadają swój odpowiednik w postaci aplikacji mobilnej, które stwarzają dodatkową możliwość bieżącego wglądu do wszystkich potrzebnych informacji na temat odbioru kampanii.

Podsumowanie

Nie da się ukryć, że w XXI wieku analiza kampanii politycznej jest znacznie ułatwiona. Podyktowane jest to przede wszystkim dzięki dostępności nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Zaawansowane funkcje, które się za nimi kryją, pozwalają nie tylko na bieżąco badać reakcje społeczeństwa, ale na podstawie przedstawionych wyników – wyciągać wnioski i optymalizować działania.

Istotnym jest także fakt, że obserwacja dyskursu politycznego za pomocą dedykowanych narzędzi do monitoringu internetu, pozwala w znacznym stopniu chronić wizerunek, a wszędzie tam gdzie zachodzi taka potrzeba – po prostu zareagować.

Materiał powstał przy współpracy z partnerem serwisu Polityka w Sieci – firmą Brand24