Zgodnie z nową ankietą Nanos Research dla The Globe and Mail, Kanadyjczycy mają zdecydowanie negatywne poglądy na podejście Facebooka do ochrony danych osobowych i obawiają się, że gigant mediów społecznościowych będzie miał negatywny wpływ na wybory federalne, które odbędą się w 2019 roku.

Badanie wykazało, że 7 na 10 Kanadyjczyków uważa, że Facebook słabo lub bardzo słabo działa w zakresie monitoringu wpływu politycznego na swoją platformę. Stwierdzono również, że 8 na 10 Kanadyjczyków uważa, że Facebook jest niegodny zaufania lub w pewnym stopniu niewiarygodny jeśli chodzi o dane osobowe użytkowników. Ponadto 6 na 10 Kanadyjczyków twierdzi, że Facebook będzie miał negatywny lub nieco negatywny wpływ na kolejne wybory federalne.

„Gdybyś zapytał przeciętnego Kanadyjczyka o Facebooka i demokrację, prawdopodobnie utożsamiłby to całkiem wyraźnie ze słowem „problem” – powiedział analityk Nik Nanos.

Facebook przygotowuje się do odpowiedzi na obawy społeczeństwa, wprowadzając nowe środki w Kanadzie, mające na celu zapobieganie niewłaściwemu wykorzystywaniu jego opcji reklamy politycznej na platformie i poświęcanie większej ilości zasobów na monitorowanie fałszywych wiadomości i zagranicznych interwencji.

Facebook był w centrum kontrowersji w kampaniach wyborczych na całym świecie, ponieważ nie zdołał powstrzymać sił zewnętrznych od korzystania z platformy w celu rozpowszechniania fałszywych wiadomości i rozpalania debat politycznych. Kwestia ta zyskała na znaczeniu podczas referendum w sprawie Brexitu w 2016 r. oraz podczas wyborów w USA w 2016 r., dzięki którym Donald Trump został prezydentem.

Facebook wyciągnął wnioski z tych kampanii i od tego czasu poprawił swoje działania. Zostały one wykorzystane podczas zeszłorocznych wyborów w USA, a firma obiecuje rozpocząć podobne działania w Kanadzie przed końcem czerwca.

Liberalny rząd ogłosił niedawno, że grupa starszych urzędników zostanie przydzielona do monitorowania wydarzeń i ostrzegania opinii publicznej, jeśli stwierdzą, że wybory są zagrożone przez wpływy z zagranicy.

Krytycy rządu mówią, że nadszedł czas, aby skończyć wreszcie z ostrzeżeniami i przyjąć bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące tego, jak duże firmy wykorzystują dane klientów.

Nik Nanos powiedział, że wyniki ankiety sugerują, iż Kanadyjczycy będą wspierać krytyków rządu, jeżeli ich uwagi dotyczące podejścia Facebooka do prywatności i demokracji nie zostaną rozwiązane.

„Jeśli Facebook nie spróbuje wprowadzić porządku do swojego ekosystemu społecznościowego, to prawdopodobnie będzie coraz więcej Kanadyjczyków, którzy będą prosić o interwencje.”

Kevin Chan, szef działu publicznego w serwisie Facebook Canada, poinformował, że firma wkrótce ogłosi nowe metody działania, aby rozwiać obawy dotyczące wykorzystania platformy w kampaniach wyborczych.

Źródło: theglobeandmail.com