Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Marcin Makowski: Kluczem w nadchodzących wyborach parlamentarnych będzie mobilizacja

siodma9.pl, 30 września 2019 r.  „Finisz tej kampanii jest zaskakująco nudny. Mam wrażenie jakby wszystkie emocje polityczne uleciały w końcówce wyborów do Parlamentu Europejskiego. Kluczem w nadchodzących wyborach będzie mobilizacja” – powiedział w poranku „Siódma 9” Marcin Makowski. W rozmowie z Karolem Gacem mówił o zbliżających się wyborach parlamentarnych, a także o zagranicznych fake newsach wymierzonych w Polskę. Rozmowa poranka dotyczyła m.in. trwającej kampanii wyborczej. Według redaktora Makowskiego do jej głównych tematów możemy zaliczyć m.in. system ochrony zdrowia. „Jest to temat wymuszony trochę przez opinię publiczną. Politycy starają się do tego dopasować” – powiedział rozmówca Karola Gaca. „Każda władza prędzej czy później rozbija się o służbę zdrowia. Służba zdrowia siłą rzeczy zawsze jest deficytowa, ponieważ często wykonuje zabiegi nieopłacalne z punktu widzenia wolnego rynku, ale zabiegi, które ratują życie (…)” – stwierdził red. Makowski. Zdaniem gościa poranka kończąca się kampania wyborcza nie jest kampanią interesującą. Według niego wpływ na taką dynamikę kampanijną mają m.in. majowe wybory do Parlamentu Europejskiego. Czytaj więcej…

 


Szułdrzyński: PiS chce stworzyć własną oligarchię

rp.pl, 30 września 2019 r.  Jarosław Kaczyński chce stworzyć nowe elity biznesowe. Czy wzorem mają być obwieszone złotem osiłki, dzwoniące po protekcję do wiceministra finansów? Po wystąpieniu Jarosława Kaczyńskiego w Szczecinie powiało grozą. „Polska elita ekonomiczna musi być nowa, inna” – zadeklarował prezes PiS. Oczywiście ten temat nie pojawia się po raz pierwszy. Już w 2013 roku w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” Kaczyński mówił: „Duży i średni biznes w niemałej części, ale small biznes także stanowił i niestety w wielu przypadkach nadal stanowi przystań dla ludzi dawnego systemu”. Twierdził też, że „w Polsce po 1989 r. doszło do zjawiska fatalnego: mechanizm selekcji negatywnej, charakterystyczny dla komunizmu, przeniósł się do biznesu”. Czytaj więcej…

 


Źle, ale stabilnie. Polska kampania wyborcza wpisuje się w światowe trendy

marketingprzykawie.pl, 30 września 2019 r.  Prawo i Sprawiedliwość, pomimo kolejnych zawirowań i afer, utrzymuje dużą przewagę nad pozostałymi ugrupowaniami. Walka o wyborcę trwa. W toku kampanii można wyróżnić kilka trendów – takich, które dało się zauważyć również w innych krajach. Gdyby wybory parlamentarne odbyły się we wrześniu, Prawo i Sprawiedliwość zgarnęłoby robiące wrażenie 46 proc. głosów. Na drugim miejscu byłaby Koalicja Europejska mająca 23 proc. Podium zamykałoby PSL z wynikiem 8 proc. Do parlamentu weszłaby, choć rzutem na taśmę, lewica. Czytaj więcej…

 


Kornel Morawiecki: Potrzebujemy konstytucji sensu. Przemówienie inauguracyjne Sejmu RP VIII kadencji

klubjagiellonski.pl, 30 września 2019 r. Z tej trybuny padło przed laty dramatyczne pytanie: Czyja jest Polska? Jest jednak jeszcze bardziej doniosłe, ważniejsze pytanie: Dla kogo jest Polska? Żyjemy nie tylko dla siebie, żyjemy i umieramy dla innych. Polska ma rosnąć, rozwijać się nie tylko dla Polaków. Jesteśmy potrzebni. Jesteśmy potrzebni sąsiadom, światu, mamy łączyć zachód Europy z jej wschodem. My razem jesteśmy ważniejsi niż każdy z osobna. Ponad nami są wartości: dobro i prawda, wolność i sprawiedliwość. Nad nimi jest poczucie sensu naszego indywidualnego życia i naszego narodowego trwania, sensu tożsamego z niepojętym Bogiem. Serdecznie witam pierwszą osobę w państwie – pana prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Kłaniam się bardzo nisko i dziękuję za przybycie wszystkim dostojnym gościom. Swoją obecnością uświetniacie państwo tę inaugurację. Wielkie to dla nas uhonorowanie (oklaski). Pozdrawiam szanownych posłów. Witam słuchających w mediach. Proszę o powstanie i uczczenie chwilą ciszy zmarłych, którzy służyli ojczyźnie. (chwila ciszy) Dziękuję bardzo. (…) Czytaj więcej…

 


Spór z Trzaskowskim o 500 plus to dla PiS narzędzie mobilizacji

rp.pl, 30 września 2019 r.  Nowy spot telewizyjny z Januszem Rewińskim w roli głównej kierowany do wyborców PiS z hasłem „Nie zaśpij na wybory” to kolejny etap kampanii PiS. Będą kolejne działania o podobnym charakterze – wynika z naszych informacji. Partia rządząca ma najbliższe dwa tygodnie spędzić na szeregu działań, które pokażą wyborcom PiS stawkę tych wyborów i powody, dla których powinni głosować. Bo mobilizacja swoich własnych zwolenników – co też wynika z publikowanego w poniedziałek sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” jest obecnie uznawane za priorytet. Wspomniany sondaż pokazał, że w części wyborców ta mobilizacja jest niewystarczająca. Dlatego w klipie kierowanym do elektoratu partii rządzącej Janusz Rewiński pokazuje, co może się stać jeśli wyborcy „zaśpią na wybory”. To wizja w której Grzegorz Schetyna podwyżka podatki i obcina 500 Plus. Klip został zaprezentowany w poniedziałek przez szefa sztabu PiS Joachima Brudzińskiego. Czytaj więcej…

 


Zdrowie bez game changera – PiS chce solidaryzmu, ale nie wie jak

klubjagiellonski.pl, 30 września 2019 r.  Ochrona zdrowia stała się jednym z wiodących tematów ostatnich tygodni tegorocznej kampanii parlamentarnej. Zmiany w tym obszarze przedstawia zarówno rządząca koalicja, jak i partie opozycyjne. Wysoka ranga, jaką w debacie publicznej zyskała problematyka opieki medycznej, jest warta odnotowania. To zmiana, która pokazuje, że tematu reformy tego sektora na dłuższą metę nie da się ominąć. Fragmentaryczność i niespójność przedstawianych przez różne ugrupowania propozycji zapowiadają, że będzie to zadanie bardzo trudne, a ideę szerokiego porozumienia ponad podziałami politycznymi można, póki co, włożyć między bajki. Ministerstwo Zdrowia czeka na ekipę z wizją i rzeczywistym przełożeniem politycznym. Szczególną uwagę z racji sondaży przykuwa „piątka dla zdrowia”, przedstawiona przez PiS na konwencji w Opolu. Jeśli ktoś spodziewał się game changera i propozycji dorównujących brawurą zapowiedziom podniesienia płacy minimalnej, srodze się zawiódł. Do tematu ochrony zdrowia politycy partii rządzącej podeszli z wyjątkową ostrożnością, rozciągając horyzont zmian na kolejne dwie, trzy kadencje, a więc poza rozliczalność. Czytaj więcej…

 


NASK: Dezinformacja w Internecie nasila się przed wyborami

telepolis.pl, 30 września 2019 r.  Dezinformacja stała się problemem na tyle poważnym, że może wpływać na funkcjonowanie państw i rządów oraz destabilizować sytuację polityczną – wynika z najnowszego raportu NASK. Jego publikacji towarzyszył okrągły stół, do którego zaproszono m.in. przedstawicieli Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, MON, BBN i Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. „Dezinformacja jest zjawiskiem znanym od dawna. Nas interesuje to, w jakim stopniu zagraża ono bezpieczeństwu w cyberprzestrzeni, na ile jesteśmy w stanie to zjawisko monitorować, opisywać, definiować i mu przeciwdziałać, bo niewątpliwie ma ono charakter negatywny. Wpływ, jaki dezinformacja ma na rozmaite sfery naszego życia, ale też na gospodarkę, biznes, społeczeństwo i politykę, to temat naszego najnowszego raportu o zjawisku dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowe” – mówi Krzysztof Silicki, zastępca dyrektora ds. cyberbezpieczeństwa i innowacji NASK.  Czytaj więcej…

 


Przed wyborami nie daj się złapać na fake newsy

biznes.interia.pl, 30 września 2019 r.  Skala dezinformacji osiąga dziś niespotykane wcześniej rozmiary, sprawiając, że trudno ocenić jednoznacznie, co jest prawdziwe, a co umiejętnie zmanipulowaną informacją, stworzoną i rozpowszechnianą w sieci. O dezinformacji możemy mówić, gdy rozpowszechniane informacje są całkowicie lub częściowo fałszywe, zmanipulowane lub wprowadzające w błąd. Dotyczą one ważnego tematu z punktu widzenia interesu publicznego, są ukierunkowane na wywołanie niepewności, wrogości, zakłócenia przyjętych norm lub zasad, a dodatkowo – by osiągnąć oczekiwany zakres – korzystają z nowoczesnych, często zautomatyzowanych technik rozpowszechniania, jak boty, sztuczna inteligencja czy mikrotargeting. Średnio 30 proc. treści internetowych jest sfałszowana lub zmanipulowana – dowodzą autorzy raportu „Bezpieczne wybory. Badanie opinii o (dez)informacji w sieci”, przygotowanego przez PIB NASK. Skala nieprawdziwych informacji (fake news) rośnie w ważnych społecznie, politycznie, gospodarczo momentach. Jednym z nich są wybory. Większość internautów (63,9 proc.) dostrzega zjawisko dezinformacji w internecie mającej na celu wpływanie na wynik wyborów demokratycznych w Polsce – piszą autorzy wspomnianego opracowania. Ponad połowa spotkała się ze zjawiskiem dezinformacji. Manipulację w sieci dostrzega prawie co czwarty internauta. To nie tylko fake news (29,9 proc.), ale również trolling (15,6 proc.) i fałszywe konto internetowe (14,9 proc.). Czytaj więcej…

 


Kiedy raportowanie staje się źródłem dezinformacji?

firstdraftnews.org, 14 sierpnia 2019 r.  Joe Biden miał trudny start w dążeniu do nominacji w wyborach 2020 roku. Szereg słownych wpadek spowodował, że wiadomości na jego temat skupiły się na skłonności Bidena do popełniania błędów, a nie na jego korzystnych statystykach. Były wiceprezydent wprawił widzów w zakłopotanie m.in. podczas niedawnej telewizyjnej debaty. Czytaj więcej…

 


Zwalczanie rosyjskiej dezinformacji

foreignpolicy.com, 30 września 2019 r.  Rosyjska kampania wyborcza Donalda Trumpa w 2016 r. była tylko jedną z wielu operacji, jakie Moskwa przeprowadziła na Zachodzie w ostatnich latach. Ocena konkretnego wpływu każdego aktu ingerencji politycznej jest niezwykle trudna. Ale analitycy coraz częściej wskazują na ogólny trend, który służy interesowi Rosji: tego typu operacje podważają ogólne zaufanie zachodnich wyborców do demokracji. Prześledzimy zatem korzenie ingerencji politycznej Moskwy i zastanówmy się, jak kraje mogą z nią walczyć.  Czytaj więcej…