Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Rada Języka Polskiego zajęła się “paskami” w “Wiadomościach” TVP. Raport u marszałka Sejmu

wiadomosci.wp.pl, 3 kwietnia 2019 r. Rada Języka Polskiego przedstawiła marszałkowi Sejmu raport dotyczący pasków informacyjnych w “Wiadomościach” TVP. Z analizy językoznawców wynika, że 75 proc. z nich pełni funkcję “perswazyjną, kreacyjną i ekspresywną”. Zaledwie co czwarty pasek jest informacyjny. Rada Języka Polskiego jest zobowiązana ustawowo do corocznego składania raportu na temat stanu ochrony języka polskiego. Temat przewodni opracowania – „Język informacji politycznej” – instytucja wybrała sama – informuje serwis wirtualnemedia.pl, który jako pierwszy poinformował o przesłanym marszałkowi Sejmu sprawozdaniu. Naukowcy przeanalizowali 306 belek informacyjnych „Wiadomości TVP”, dotyczących 13 najważniejszych wydarzeń politycznych w latach 2016-2017. Co z nich wyczytali? Czytaj więcej…

 


Niemiecki dziennik krytycznie o TVP i „fabryce trolli”

wiadomosci.wp.pl, 3 kwietnia 2019 r. „TVP usiłuje stworzyć wrażenie, że w Niemczech panuje chaos wywołany przez uchodźców. W kampanii biorą też udział „fabryki trolli” – pisze w środowym wydaniu internetowym „Die Welt”. „Wśród arabskich migrantów roi się od zbrodniarzy wojennych, przestępcy seksualni przebywają na wolności, a Niemcy powoli „znikają”, ponieważ do ich kraju przybywa zbyt wielu „niewykwalifikowanych” (migrantów)” – pisze Phillip Fritz, publicysta „Die Welt”. Dziennikarz uznaje, że osoby które czerpią informacje wyłącznie z TVP oraz tygodnika „Do Rzeczy” muszą mieć wrażenie, że z Niemcami nie jest wszystko w porządku. „Die Welt” wraca także do udostępnionej niedawno grafiki afrykańskiego kleszcza. Materiał zamieszczony w mediach składał się właściwie tylko z fotografii ogromnego, wywołującego wstręt insekta i rozpowszechniany jest właśnie w mediach społecznościowych. „Wierne PiS-owi media najczęściej natychmiast podchwytują takie wypowiedzi” – pisze publicysta niemieckiego dziennika. Według Frtiza za wprowadzenie takiej informacji do publicznego obiegu odpowiedzialna jest platforma newsweb.pl. Witryna należy do firmy HGA Media. „Wykryła to prywatna stacja telewizyjna TVN24, której udało się nieoficjalnie wprowadzić do redakcji swojego współpracownika” – pisze dziennikarz. Czytaj więcej…

 


Technologia w służbie dobra – Personal Democracy Forum w Gdańsku

gdansk.pl, 3 kwietnia 2019 r. „Gdańsk po zamordowaniu prezydenta Pawła Adamowicza to dla mnie swego rodzaju nowe „Ground Zero” w dyskusji o przyszłości świata” – mówi Andrew Rasiej, założyciel światowej konferencji Personal Democracy Forum, której środkowoeuropejska edycja odbędzie się w ECS w dniach 4-5 kwietnia. „Nazwa Personal Democracy Forum narodziła się w internetowej erze wczesnych lat dwutysięcznych, w 2004 roku. Sporo mówiło się wówczas o tym, że internet umożliwił ludziom indywidualną ekspresję, personalizację właśnie. Wiele osób optymistycznie patrzyło na rozwój nowych technologii i na możliwości drzemiące w idei, by właśnie one dały ludziom głos, by dzięki nim zyskali większy wpływ na swoją przyszłość i życiowe decyzje i by ułatwiły im bliższy kontakt z liderami politycznymi. To była główna przesłanka dla stworzenia Forum, które powstało jako niezależne wydarzenie, nie wspierające żadnej partii politycznej, zachęcające do współpracy i dyskusji na temat roli nowych technologii w społeczeństwie” – powiedział Rasiej. Czytaj więcej…

 


Twitter blokuje francuski rząd przy pomocy jego własnego prawa dotyczącego fake newsów

bbc.com, 3 kwietnia 2019 r. Francuski rząd planował przeprowadzić w mediach społecznościowych kampanię mającą na celu podniesienie frekwencji w eurowyborach. Twitter odmówił, powołując się na niedawną ustawę Macrona przeciw fake newsom, której celem było zapobieżenie manipulacjom i ingerencjom w wybory. Czytaj więcej…


Google cofa dotację węgierskiemu wydawcy rozpowszechniającemu fake newsy

politico.eu, 3 kwietnia 2019 r. Google poinformował, że wycofuje dotację dla wydawcy węgierskiej witryny informacyjnej, która jest podejrzana o publikowanie fałszywych wiadomości. Gigant technologiczny ogłosił w ubiegłym miesiącu, że węgierska grupa New Wave Media otrzyma dotację z funduszu Digital News Innovation Fund, programu, który ma na celu „pomóc dziennikarstwu rozwijać się w erze cyfrowej”. Okazało się jednak, że grupa New Wave Media jest wydawcą Origo, strony, która według naukowców i krytyków regularnie publikuje treści rasistowskie, antysemickie i konspiracyjne. Strona jest powiązana z rządem premiera Viktora Orbána i jest głównym odbiorcą rządowej reklamy. Czytaj więcej…

 


Jak Twitter i inne media społecznościowe mogą przyciągnąć USA do interwencji zagranicznych?

theconversation.com, 3 kwietnia 2019 r. Prezydent Algierii, Abdelaziz Bouteflika, obiecał zrezygnować ze swojego stanowiska do końca miesiąca. To ogłoszenie pojawiło się po tym, jak tysiące Algierczyków wyszło na ulice, by zaprotestować przeciwko jego decyzji o rozpoczęciu piątej kadencji. Media społecznościowe odegrały kluczową rolę w tych demonstracjach, umożliwiając protestującym koordynowanie miejsca i czasu zgromadzeń. Nie wiadomo, czy prezydent Bouteflika dotrzyma swojej obietnicy. Może to jednak zależeć od tego, jak aktywni będą Algierczycy na Twitterze. Ten portal miał bowiem dramatyczny wpływ np. podczas libijskiej wojny domowej w 2011 r. Wtedy social media pomogły przekonać inne kraje, takie jak USA, do interwencji na rzecz protestujących. Czytaj więcej…