Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Niebezpieczny jak TikTok?

cyberdefence24.pl, 8 stycznia 2020 r. TikTok, z uwagi na swoje chińskie pochodzenie, zmaga się z niechęcią amerykańskich władz i została już zakazana w amerykańskiej armii. Politycy zarzucają niepozornej aplikacji, że stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego. Jednak jak dotychczas udało się ustalić, że posiada ona szereg podatności, które naruszają bezpieczeństwo statystycznego użytkownika. Czy w takim razie miliardowi użytkowników TikToka grozi niebezpieczeństwo? Czytaj więcej…


Podwyżki 2020: co zdrożeje

polityka.pl, 8 stycznia 2020 r. Przez ostatnie lata zdążyliśmy zapomnieć, że istnieje coś takiego jak inflacja. W tym roku sobie o niej przypomnimy. „Proszę państwa, ceny rosną. Tak, ceny rosną, ja sobie zdaję z tego sprawę. Ale państwo musicie mieć świadomość, że jak rosną wynagrodzenia, to niestety rosną też i ceny. Bo przedsiębiorcy podnoszą ceny dlatego, że im wzrastają koszty. Jak im wzrastają koszty, to oni starają się sobie to zrekompensować wzrostem cen. To są niestety normalne mechanizmy gospodarcze” – tak prezydent Andrzej Duda przygotowywał mieszkańców Nowego Miasta Lubawskiego na nadchodzącą inflację. Bo w tym roku ceny będą rosły szybciej niż w latach ubiegłych. Czytaj więcej…


Wróżka, gościółka i świadkini. O żeńskich końcówkach

kulturaliberalna.pl, 7 stycznia 2020 r. Może rzeczywiście powiedzenie, że jest się profesorem, a nie profesorką, brzmi bardziej dostojnie, ale jest to właśnie dowód na immanentny seksizm tkwiący w języku i w nas samych, ale językowo niemający wiele wspólnego z tradycją. Co jakiś czas powraca w debacie publicznej (za każdym razem gorąca) dyskusja o feminatywach, czyli żeńskich końcówkach rzeczowników żywotnych osobowych. Ostatnio stało się tak, gdy grupa posłanek Lewicy zażądała, by w oficjalnych drukach sejmowych nazywać je „posłankami”, a nie „posłami”, co z kolei preferują panie deputowane partii rządzącej. Czytaj więcej…


Najnowszy wyciek z Cambridge Analytica „pokazuje, że globalne manipulacje wymknęły się spod kontroli”

theguardian.com, 4 stycznia 2020 r. Wyciek dziesiątek tysięcy dokumentów z nieistniejącej firmy Cambridge Analytica miał na celu ujawnienie wewnętrznych działań firmy, która upadła po tym, jak ujawniono, że sprzeniewierzyła 87 milionów profili na Facebooku. Ponad 100 tys. dokumentów związanych z pracą w 68 krajach, które ujawnią globalną infrastrukturę operacji wykorzystywanej do manipulowania wyborcami na „skalę przemysłową”, zostanie wydanych w ciągu najbliższych miesięcy. Czytaj więcej…


Fascynujący pojedynek Bloomberga i Trumpa na reklamy podczas Super Bowl

qz.com, 8 stycznia 2020 r. New York Times doniósł, że prezydent USA Donald Trump i kandydat na prezydenta Demokratów Michael Bloomberg kupili 60 sekund czasu reklam podczas meczu o mistrzostwo w National Football League. Fox, który będzie transmitował wydarzenie w USA, podobno prosi o ponad 5 milionów dolarów za 30 sekund czasu reklamowego, co daje łączny zakup reklam na poziomie ponad 10 milionów dolarów dla każdego polityka. Jak donosi Sports Business Journal, kampania Trumpa ogłoszona w listopadzie sprawi, że krajowa reklama kupi tegoroczną Super Bowl. Oznacza to, że po raz pierwszy reklama kampanii prezydenckiej zostanie wyemitowana w każdym gospodarstwie domowym w USA. Poprzedni kandydaci wyświetlali reklamy podczas Super Bowl, ale tylko w kilku wybranych stanach. Czytaj więcej…