Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

E-wybory – bezpieczeństwo czy wygoda?

cyberdefence24.pl, 13 sierpnia 2019 r. „Wprowadzimy głosowanie przez Internet” padło na lipcowej konwencji programowej Koalicji Obywatelskiej. Nie pierwszy raz, 8 lat temu również zapowiadano możliwość spełnienia obywatelskiego obowiązku bez wychodzenia w domu. Wizja oddania głosu z kanapy brzmi kusząco jednak czy aby na pewno jesteśmy skłonni ponieść tak duże ryzyko? Zakładając hipotetyczną sytuację, że tu i teraz możliwe jest oddanie głosu przez Internet, w obecnych warunkach politycznych bez wątpienia byłoby ono bardzo przydatne dla partii opozycyjnych. Dla Platformy Obywatelskiej największej opozycyjnej partii i jak na razie posiadającej największe problemy z mobilizacją elektoratu byłoby spełnieniem politycznych marzeń. Spoglądając na struktury elektoratu obu bloków nie ulega wątpliwości, że wyborcy partii rządzącej tak czy inaczej pójdą na wybory i raczej skorzystają z tradycyjnej formy głosowania. Z kolei partiom opozycyjnym, które mają dość duży problem, aby zmotywować swoich wyborców, którzy dotychczas nie „marnowali” swojego czasu na pójście do lokalu wyborczego i oddania głosu, możliwość e-głosowania zdecydowanie wspomogłaby walkę o miejsca w Parlamencie. Oczywiście przygotowanie systemu do głosowania elektronicznego jest w zasięgu możliwości. Spoglądając jednak na polskie warunki trwałoby bardzo długo – o ile decyzja o utworzeniu elektronicznego systemu głosowania w ogóle zapadnie. Można więc gdybać jak będzie wyglądała polska scena polityczna do tego czasu i komu politycznie takie rozwiązanie byłoby na rękę. Czytaj więcej…

 


Fundacja Panoptykon chce zwiększyć przejrzystość reklamy politycznej w Polsce

cyberdefence24.pl, 13 sierpnia 2019 r. Fundacja Panoptykon chce zwiększyć przejrzystość reklamy politycznej w Polsce i uruchamia akcję „Kto cię namierzył”. Jej celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem mikrotargetowania na potrzeby marketingu politycznego na Facebooku. „Kto cię namierzył” to wspólny projekt Panoptykonu, fundacji ePaństwo i firmy SmartNet Research & Solutions dostarczającej narzędzia analityki marketingowej Sotrender. Akcji informacyjnej towarzyszy specjalna wtyczka do przeglądarek internetowych o tej samej nazwie, która ma pomóc użytkownikom Facebooka dowiedzieć się, jakie partie polityczne w Polsce adresują do nich przekaz marketingowy na Facebooku i jak twierdzi prezes Panoptykonu Katarzyna Szymielewicz, „dokonać bardziej świadomego wyboru przy urnie”. Wtyczka do przeglądarek „Kto cię namierzył” nie zbiera żadnych danych o postach znajomych czy wiadomościach prywatnych użytkowników Facebooka – powiedzieli PAP przedstawiciele Panoptykonu. Jedyne informacje, jakie gromadzi narzędzie, to opcjonalny profil użytkownika, który osoba korzystająca z rozszerzenia samodzielnie określa przy instalacji definiując parametry takie, jak płeć, wiek i lokalizacja (ograniczona do kodu pocztowego), oraz preferencje polityczne (których podanie jest dobrowolne). Narzędzie rejestruje też wszystkie treści sponsorowane, jakie użytkownik spotyka podczas aktywności na Facebooku, oraz zbiera dane o informacjach dotyczących kryteriów targetowania reklam udostępniane przez Facebooka w ramach funkcji „dlaczego to widzę?”. Czytaj więcej…

 


Koziński: „Marsz Równości w Płocku. Dziś w Polsce naprawdę wszystko staje się polityką”

opinie.wp.pl, 10 sierpnia 2019 r. Kiedyś w Polsce można było żyć obok polityki, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach. Marsze Równości w nich organizowane to zmieniają. Tyle że na punkty wyborcze dla organizatorów to się nie przekłada. Marsz Równości przez Płock przeszedł bez żadnych przeszkód – i to jest najważniejsza informacja soboty. Po zajściach w Białymstoku trzy tygodnie temu, do których doszło przy okazji manifestacji środowisk LGBT, tym razem obeszło się bez ekscesów. W Płocku nie wydarzyło się nic, co dałoby się z Białymstokiem porównać. Pod tym względem historyczna stolica Mazowsza dała radę. Pytanie, czy dają radę środowiska LGBT, które uparły się, żeby swój przekaz prezentować w kolejnych, coraz to mniejszych ośrodkach – wyraźnie na to nieprzygotowanych. Bo wciąganie w polityczną kampanię (w Płocku ton wyraźnie nadawali politycy) mniejszych ośrodków może przynieść im skutki odwrotne od zamierzonych. Czytaj więcej…

 


Dziwna koalicja Kukiz’15 i PSL z niskim poparciem. W nowym sondażu są pod progiem!

natemat.pl, 13 sierpnia 2019 r. Na ten sondaż czekało wielu. Miał dać odpowiedź, czy poparcie dla PiS może stopnieć w wyniku afery związanej z lotami Marka Kuchcińskiego. Dla opozycji mógł stać się jednym z ostatnich impulsów do zmiany niekorzystnego trendu. Wyniki jednak zaskakują wszystkich. Prawo i Sprawiedliwość zdecydowanie wygrałoby dziś wybory parlamentarne z wynikiem 44 proc. poparcia. Na drugim miejscu uplasowała się Koalicja Obywatelska z poparciem 27 proc. – wynika z sondażu dla „Faktów” TVN i TVN24, przeprowadzonego przez Kantar. Na trzecim miejscu znalazł się wspólny blok lewicy z poparciem 11 proc. 5 proc. uzyskałaby natomiast Konfederacja. Polskie Stronnictwo Ludowe-Kukiz’15 mogłoby liczyć na jedynie 4 proc. poparcia, co oznacza, że ten twór znalazłby się poza parlamentem. Oba ugrupowania straciły na koalicji. W poprzednim badaniu Kantar Kukiz’15 miało 6 proc. poparcia, a PSL – 3 proc. Czytaj więcej…

 


Kościół w Polsce pracuje na kolejną okazałą wygraną PiS

wiadomosci.gazeta.pl, 13 sierpnia 2019 r. Prawo i Sprawiedliwość razem z grupą biskupów tworzą lejtmotyw kampanii wyborczej. Ciąg technologiczny tej produkcji jest taki: prezes PiS straszył „ofensywą zła”, a arcybiskup Krakowa pospieszył ją nazwać „tęczową zarazą”. Temat LGBT znów roznieca społeczne emocje w kampanii wyborczej. PiS do czasu wyborów postara się scementować opozycję z – kreowaną na szatańską – „ideologią LGBT”. A tuż przed nimi duchowni będą tradycyjnie apelować o głosowanie zgodne z „właściwie ukształtowanym sumieniem”. Tak Kościół w Polsce, a dziś ton nadaje mu abp Marek Jędraszewski, pracuje na kolejną okazałą wygraną PiS. Wiarygodność tej narracji jest jednak wyjątkowo licha. Dlaczego? Okładka najnowszego numeru tygodnika „Sieci”: abp Marek Jędraszewski i hasło „czy zniszczą niezłomnego biskupa?”. Dziś to wiceszef Episkopatu Polski jest nie tylko twarzą, ale także mózgiem kościelnej narracji o LGBT. Czytaj więcej…

 


SLD już nie będzie?

polityka.pl, 12 sierpnia 2019 r. Sojusz Lewicy Demokratycznej, Razem i Wiosna chcą startować w wyborach parlamentarnych z list partii, której nazwa – a właściwie jej skrót – formalnie jeszcze nie istnieje: Lewica. Kodeks wyborczy jest precyzyjny: nazwa komitetu wyborczego partii politycznej musi zawierać wyrazy „Komitet Wyborczy” oraz nazwę partii politycznej lub skrót nazwy tej partii, wynikające z wpisu do ewidencji partii politycznych. Ambicje liderów dwóch młodszych od SLD ugrupowań nie pozwoliły im startować pod nazwą Komitet Wyborczy Sojusz Lewicy Demokratycznej, więc uradzono, że trzeba go jakoś przechrzcić. Czytaj więcej…

 


Rozpowszechnianie „bardziej podstępnych” fake newsów w wyborach w 2019 r.

philstar.com, 13 sierpnia 2019 r. Filipiny były świadkiem „bardziej podstępnego i zakamuflowanego” rozprzestrzeniania się tak zwanych fałszywych wiadomości podczas sondaży śródokresowych w 2019 r. niż w 2016 r. Nowe badanie wykazało, że pilniejsze są reformy mające na celu przeprowadzenie kampanii dezinformacyjnych, które mogłyby zagrozić demokracjom. Sojusznicy prezydenta Rodrigo Duterte’a zajęli większość z 12 mandatów Senatu dostępnych podczas majowych sondaży, wzmacniając swoją siłę w Kongresie i sygnalizując silne poparcie społeczne dla lidera. Według raportu opublikowanego w zeszłym tygodniu przez blog akademicki Nowa Mandala, rozpowszechnianie fałszywych wiadomości przekształciło się w „tajne operacje” skierowane do małych grup potencjalnych wyborców, pozostając niewykrywanym przez osoby sprawdzające fakty i moderatorów treści. Czytaj więcej…