Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Sondaż IBRiS dla Onetu. Kuchciński nad Schetyną w rankingu zaufania

wiadomosci.onet.pl, 14 sierpnia 2019 r. Były marszałek Sejmu Marek Kuchciński po tzw. aferze samolotowej cieszy się większym zaufaniem Polaków niż lider Platformy Obywatelskiej Grzegorz Schetyna – wynika z sondażu IBRiS dla Onetu. Andrzej Duda, Mateusz Morawiecki i Jarosław Kaczyński to pierwsza trójka polityków z najwyższym zaufaniem wśród badanych. Prezydentowi ufa 48,8 proc. respondentów (o 3,9 pkt proc. więcej niż w poprzednim badaniu IBRiS) – to jego najwyższy wynik od listopada 2017 r. Przeciwnego zdania jest 37,8 proc. osób. Duda po miesięcznej przerwie ponownie wyprzedził w rankingu Morawieckiego. Urzędujący premier cieszy się zaufaniem 44,9 proc. (spadek o 0,9 pkt proc.) i nieufnością 43,1 proc. ankietowanych, jednak wraz z prezydentem są jedynymi politykami, którym Polacy bardziej ufają, niż nie ufają. Prezes Prawa i Sprawiedliwości ma zaufanie 37,6 proc. osób (wzrost o 0,9 pkt proc.), ale nieufność wzbudza już u 50,9 proc. osób. Czytaj więcej…

 


Rządy mają dość. Coraz brutalniejsza kontrola internetu

cyfrowa.rp.pl, 15 sierpnia 2019 r. Władze wielu krajów usiłują okiełznać sieć i blokować zagraniczne treści, próbują tworzyć nawet własny internet. Turcja, Rosja, państwa byłego bloku wschodniego – to tylko przykłady krajów, w których użytkownicy sieci zderzają się z rosnącą cenzurą. Nie można też zapomnieć o Chinach uważanych za kraj z najmocniej ocenzurowanym internetem na świecie. Kilka dni temu świat obiegła informacja o wprowadzeniu monitoringu prywatnych działań obywateli Kazachstanu. Oficjalnie władze nazywały to „prośbą o zainstalowanie certyfikatu”. Pomysł wzbudził liczne kontrowersje. Teraz władze próbują zatrzeć złe wrażenie, przekonując, że chodziło tylko o test i poprawę bezpieczeństwa. Z kolei Turcja wprowadziła właśnie licencję na nadawanie w internecie. Czytaj więcej…

 


Boty w mediach społecznościowych niszczą naszą demokrację

engadget.com, 15 sierpnia 2019 r. Media społecznościowe stały się źródłem newsów. Kiedy pojawiają się najważniejsze wiadomości, około dwie trzecie dorosłych Amerykanów dowiaduje się o tym online w czasie rzeczywistym. Jednak takie informacje często obfitują w fałszywe twierdzenia, dezinformacje i teorie spiskowe. Część tego wynika po prostu z zamieszania wokół rozwijającej się sytuacji, ale w coraz większym stopniu na dyskusje wokół tych wydarzeń celowo – i skutecznie – wpływa armia botów. Niepotwierdzone informacje i hipotezy rozprzestrzeniają się w sieci szybciej niż faktyczne wiadomości, częściowo dzięki retweetowaniu przez automatyczne konta. Czytaj więcej…

 


Czy Amerykanie lubią, gdy Trump mówi „fałszywe wiadomości”?

today.yougov.com, 15 sierpnia 2019 r. Większość Amerykanów nie akceptuje retoryki prezydenta, zwłaszcza gdy jego tweety zawierają zwrot „fałszywe wiadomości”. Trump opublikował ponad 400 tweetów ze słowami „fałszywe wiadomości”, odkąd YouGov zaczął śledzić nastroje publiczne na temat jego codziennych postów na Twitterze w lutym 2017 r. Te tweety uzyskały przede wszystkim negatywną ocenę od Demokratów i Niezależnych, zgodnie z danymi pochodzącymi z YouGov’s TweetIndex, codziennego narzędzia śledzącego tweety z konta @realDonaldTrump. Każdego dnia YouGov prosi reprezentatywną na szczeblu krajowym grupę Amerykanów, aby ocenili tweety prezydenta w pięciostopniowej skali, co daje średnią ocenę tego, co ogólnie ludzie myślą o danym tweecie. Czytaj więcej…

 


Trump oskarża „media fałszywych wiadomości” o próbę zaszkodzenia gospodarce

thehill.com, 15 sierpnia 2019 r. W czwartek prezydent Trump zarzucił prasie próbę „załamania gospodarki”, starając się obarczyć ją winą za oznaki globalnego spowolnienia gospodarczego. „Media fałszywych wiadomości robią wszystko, co w ich mocy, aby załamać gospodarkę, ponieważ uważają, że będzie to złe dla mnie i wpłynie negatywnie na moją reelekcję” – napisał na Twitterze Trump. Wpis pojawił się dzień po tym, jak amerykańskie akcje odnotowały największy spadek w tym roku. Wcześniej Trump obwiniał prasę za spowodowanie napięć w kraju oraz rozbudzanie przemocy. Czytaj więcej…

 


Użytkownicy mediów społecznościowych zmęczeni dyskusją polityczną

digitalinformationworld.com, 15 sierpnia 2019 r. Wybory w 2020 roku i kampanie zbliżają się wielkimi krokami. Użytkownicy mediów społecznościowych w USA nie są jednak zbyt nimi zainteresowani, ponieważ 46 proc. użytkowników jest zmęczonych politycznymi postami i dyskusjami. Według badań Pew tylko 15 proc. użytkowników lubi dyskusje polityczne, podczas gdy 36 proc. populacji nie odczuwa silnego zainteresowania polityką. Duża liczba użytkowników straciła zainteresowanie sprawami bieżącymi od 2016 r. Czytaj więcej…