Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

5G zagrozi demokracji? To fake news – twierdzi Huawei

cyberdefence24.pl, 16 września 2019 r.  „Jednym z fake newsów wokół 5G jest to, że dzięki sieci będziemy mogli wpływać na wynik wyborów. To trochę tak jakbyśmy przy kranie mogli wpływać na sieć wodociągową” – mówi Rafał Jaczyński, Regional Cyber Security Officer CEE&Nordics, Huawei. Podczas wywiadu rozmawialiśmy również o mitach wokół sieci nowej generacji oraz o standardach bezpieczeństwa. Rafał Jarczyński, zapytany o standardy sieci 5G, które powinny spełniać produkty, aby można było je określić jako bezpieczne, stwierdził, że nie istnieją praktycznie gotowe metody aby sprawdzać ich bezpieczeństwo. Za metodę tą uznaje testowanie, bo tylko ten sposób daje nam pewność co do zachowania bezpieczeństwa. Czytaj więcej…

 


Wybory parlamentarne 2019. Ryszard Terlecki o planach PiS ws. mediów: narastająca komplikacja

wiadomosci.wp.pl, 16 września 2019 r.  „Celem jest próba ucywilizowania narastającej komplikacji, jaką są media społecznościowe, portale, które sobie pozwalają często na rzeczy wyjątkowo nieprzyjemne” – tak wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki wyjaśnia plany PiS ws. mediów. W opublikowanym właśnie programie PiS znalazł się zapis o konieczności utworzenia samorządu dziennikarskiego, którego zadaniem byłoby zadbanie o „standardy etyczne i zawodowe”. „Chcemy taką koncepcję zaproponować, przedyskutować oczywiście ze środowiskiem dziennikarskim i zastanowić się nad tym, czy nie dałoby się wprowadzić jakichś zasad, z którymi by się wszyscy zgodzili. Albo prawie wszyscy. Chodzi o uniknięcie sytuacji, gdy możliwości działania dziennikarza są nadużywane do pomówień czy nieuzasadnionych oskarżeń” – mówił Ryszard Terlecki na antenie radiowej Trójki. Czytaj więcej…

 


PiS na prowadzeniu. Sondaż Kantar na miesiąc przed wyborami

fakty.interia.pl, 16 września 2019 r.  Gdyby wybory do Sejmu odbyły się we wrześniu 40 proc. badanych poparłoby Prawo i Sprawiedliwość. 24 proc. zagłosowałoby na Koalicję Obywatelską, 11 proc. na kandydatów lewicy, a 6 proc. na PSL-Koalicję Polską – wynika z najnowszego sondażu Kantar. Według sondażu na PiS wraz z Solidarną Polską i Porozumieniem zagłosowałoby 40 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali udział w wyborach do Sejmu. To o dwa punkty proc. więcej niż w sondażu z sierpnia. Na Koalicję Obywatelską tworzoną przez PO, Nowoczesną, Inicjatywę Polska i Partię Zieloni, głos oddałoby 24 proc. respondentów – o dwa punkty proc. mniej niż w poprzednim sondażu. Na ugrupowania lewicowe – SLD, Lewicę Razem i Wiosnę, których kandydaci będą startować z list KW SLD – zagłosowałoby 11 proc. ankietowanych. To o jeden punkt proc. więcej niż poprzednio. 6 proc. wybrałoby PSL-Koalicję Polską – z list tego komitetu startują też kandydaci Kukiz’15. W poprzednim sondażu PSL i Kukiz’15 ujęte były osobno i wówczas PSL miało 5 proc., a Kukiz’15 – 6 proc. poparcia. Czytaj więcej…

 


Sondaż. PiS znowu w górę. Rośnie przewaga nad opozycją

wiadomosci.wp.pl, 16 września 2019 r.  Z najnowszego sondażu wynika, że na Prawo i Sprawiedliwość chce głosować aż 40 proc. Polaków. To o 2 proc. więcej niż w ubiegłym miesiącu. Co ciekawe, gdyby wybory odbyły się teraz, do Sejmu weszliby przedstawiciele tylko czterech komitetów. Jak wynika z sondażu Kantar, poparcie dla PiS wraz z Solidarną Polską i Porozumieniem deklaruje 40 proc. ankietowanych. To wzrost o 2 pkt. proc. w porównaniu z poprzednim badaniem tego panelu i rekordowe poparcie na tle wszystkich zestawień przygotowywanych dotąd przez Kantar. Z kolei na Koalicję Obywatelską tworzoną przez PO, Nowoczesną, Inicjatywę Polska i Partię Zieloni głos chce oddać 24 proc. respondentów (-2 pkt. proc.). Gdyby wybory parlamentarne przeprowadzono już teraz, na ugrupowania lewicowe – SLD, Lewicę Razem i Wiosnę, których kandydaci będą startować z list KW SLD – zagłosowałoby 11 proc. ankietowanych (+ 1 pkt. proc.). Czytaj więcej…

 


Google będzie w wyszukiwarce lepiej eksponować oryginalne treści dziennikarskie 

wirtualnemedia.pl, 16 września 2019 r.  Google wprowadził aktualizację rankingu swojej wyszukiwarki i zmieniło wskazówki dla testerów jej jakości, tak żeby lepiej widoczne były oryginalne materiały dziennikarskie od zaufanych wydawców. „Takie artykuły dłużej będą pozostawać w dobrze widocznej pozycji. Ta widoczność pozwoli użytkownikom zobaczyć oryginalny materiał, obok możliwości przejrzenia także nowszych artykułów na dany temat” – zapewnia Richard Gingras, wiceprezes Google’a. Zmiany wprowadzone przez Google mają na celu jak najlepsze rozpoznawanie oryginalnych źródeł informacji, po to żeby wyświetlać je dłużej na wyższych pozycjach w wyszukiwarce. „Dzięki temu czytelnicy zainteresowani najnowszymi wiadomościami, mogą w łatwy sposób znaleźć artykuł, od którego wszystko się zaczęło, a wydawcy mogą czerpać korzyści z szerszego zapoznania się z oryginalnym materiałem” – podkreślił we wpisie na blogu firmy Richard Gingras, wiceprezes Google’a zarządzający platformą Google News. Czytaj więcej…

 


WP.pl z mniejszą przewagą nad Onetem, Gazeta.pl dogoniła Interię w zasięgu

wirtualnemedia.pl, 16 września 2019 r. Strona główna Onetu po sporym wzroście odwiedzalności w skali miesiąca zbliżyła się do liderującej konkurentki z WP.pl. Gazeta.pl zyskała 11 proc. użytkowników na stronie głównej i dogoniła pod tym względem Interię, natomiast spory spadek zanotowało o2.pl. Według badania Gemius/PBI opracowanego przez Wirtualnemedia.pl w sierpniu br. stronę główną WP.pl odwiedziło 11,26 mln użytkowników, co dało 40,16 proc. zasięgu. Wykonali tam 567,3 mln odsłon, a każdy spędził średnio godzinę, 12 minut i 36 sekund. Witryna jest wyraźnym liderem pod względem liczby użytkowników i odsłon. Strona główna Onetu zanotowała 10,94 mln odwiedzających i 440,92 mln odsłon, a także 61 minut i 4 sekundy przeciętnego czasu korzystania. Podobne zasięgi miały strony główne Interii i Gazeta.pl. Przy czym pierwsza przy 4,72 mln użytkowników zanotowała 213,8 mln odsłon oraz godzinę, 8 minut i 32 sekundy średniego czasu korzystania, natomiast na drugiej 4,71 mln internautów wykonało 108,2 mln odsłon oraz spędziło średnio po 40 minut i 50 sekund. Czytaj więcej…

 


Algieria protestuje: jak dezinformacja rozprzestrzenia się w social media

bbc.com, 17 września 2019 r. Podczas miesięcy antyrządowych demonstracji w Algierii toczy się internetowa bitwa informacyjna. Protestujący próbują odeprzeć irytujące trolle nazwane „elektronicznymi muchami”. Tymczasowy prezydent kraju północnoafrykańskiego ogłosił niedawno, że wybory odbędą się w grudniu. Jest to najnowszy zwrot w roku dramatu politycznego, który rozpoczął się w lutym i doprowadził do rezygnacji wieloletniego prezydenta kraju w kwietniu. Ale protestujący, którzy chcą dalszych reform, nadal wychodzą na ulice, a walka o przyszłość kraju była szczególnie rozdarta w mediach społecznościowych, które zostały zalane dezinformacją i fałszywymi wiadomościami.  Czytaj więcej…