Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Facebook sprzeciwia się usuwaniu wpisów polityków z fałszywymi informacjami. Zuckerberg: martwię się erozją prawdy

wiadomosci.onet.pl, 17 października 2019 r.  „Nie sądzę, aby ludzie chcieli żyć w świecie, w którym można powiedzieć tylko to, co firmy technologiczne uznają za prawdziwe. Myślę, że te napięcia są czymś, z czym musimy żyć” – powiedział szef Facebooka Mark Zuckerberg w rozmowie z „Washington Post”. Odniósł się w ten sposób do zarzutów, że Facebook nie chce usuwać treści politycznych zawierających fake newsy. „Głęboko martwię się erozją prawdy” – dodał dziś Zuckerberg. Jego podejście spotkało się z dużą krytyką w ostatnich tygodniach. Demokratyczna senator Elizabeth Warren pokazała nawet na Facebooku kampanię reklamową z fałszywą informacją, że Zuckerberg wspiera Trumpa w walce o reelekcję na fotel prezydenta USA. Warren protestuje w ten sposób przeciwko decyzji Facebooka o tym, że wpisy polityków będą wyłączone z programu walki z fake newsami. Czytaj więcej…

 


Twitter ograniczy wpisy polityków

cyberdefence24.pl, 17 października 2019 r.  Twitter chce ograniczyć możliwość rozpowszechniania przez innych użytkowników platformy wpisów polityków, którzy łamią regulamin tego medium społecznościowego. Na wpisy takie nie będzie można odpowiadać, podawać ich dalej ani dodawać do ulubionych. Według serwisu Tech Crunch jedynym rodzajem interakcji, jakie z łamiącymi regulamin Twittera wpisami polityków będą mogli podejmować użytkownicy platformy, będzie ich cytowanie. Ma to umożliwić internautom realizowanie prawa do wolności wyrażania opinii i zapewnić możliwie pełen obieg informacji ze świata, a jednocześnie stanowić próbę znalezienia „złotego środka” w kwestii skutecznego egzekwowania reguł obowiązujących na Twitterze – zapowiedzieli przedstawiciele firmy. Serwis Tech Crunch przypomina, że Twitter był wcześniej wielokrotnie krytykowany za to, że nie podejmuje zdecydowanych działań przeciwko politykom, korzystającym z tego medium społecznościowego i naruszającym jego regulamin, np. w kwestiach mowy nienawiści. „Jeśli chodzi o działania liderów politycznych na Twitterze, uważamy, że to zdecydowanie nowe, bezprecedensowe zjawisko” – stwierdzili przedstawiciele tej platformy we wpisie na blogu firmowym Twittera. Czytaj więcej…

 


Jacek Żakowski: Regres centrum

wp.pl, 14 października 2019 r.  PiS się umacnia. Liberalne centrum się zwija. Lewica się wynurza. PSL i Kukiz to wielkie niewiadome. Według wyników late poll PiS zyskał 6 procent wyborców i 4 mandaty w stosunku do 2015 r. Po czterech latach niezbornego rządzenia to sukces, nawet jeśli się pamięta, że Jarosław Kaczyński marzył o większości konstytucyjnej i że była to najbardziej nieuczciwa kampania wyborcza III RP, bo żaden rząd nie nadużywał aż tak aparatu państwa, by zdobyć poparcie wyborców. Według tych samych wyników Koalicja Obywatelska straciła 4 procent poparcia i aż 35 mandatów w stosunku do tego, co 4 lata temu zdobyły łącznie PO i Nowoczesna. To jest silny cios zważywszy, że w koalicji znaleźli się też będący na fali wznoszącej Zieloni i liberalno-lewicowy przyczółek w postaci Barbary Nowackiej.  Czytaj więcej…

 


Jakub Majmurek: „Młode wilczki z PiS chcą wziąć nas za twarz”

opinie.wp.pl, 17 października 2019 r.  W PiS, choć partia wyraźnie wygrała wybory i zdobyła 2,3 miliona nowych wyborców, nastroje dalekie od entuzjazmu. „Zasługiwaliśmy na więcej” – mówił Kaczyński. Zaczynają się pojawiać interpretacje czemu partia dostała mniej, niż „zasługiwała”. Od wczoraj swoją w mediach przedstawia europoseł Patryk Jaki: PiS przegrało, bo było zbyt miękkie. Zwłaszcza wobec „lewackich” mediów i uczelni. Jaki ogłosił swoje myśli w środę rano na swoim profilu na Facebooku i rozwinął w wywiadzie, jaki w czwartek ukazał się w „Rzeczpospolitej”. Przedstawia tam szeroką diagnozę przyczyn rozczarowującego wyniku PiS. Jego zdaniem, większość Polaków poparła opozycję, bo przeciw PiS wystąpił „patologiczny układ”, stworzony przez postkomunistyczne i część solidarnościowych elit, który uczynił sobie z Polski „państwo prywatne”. PiS w pierwszych dwóch latach twardo występowało przeciw temu układowi w sądownictwie, w połowie kadencji się jednak cofnęło. Wszystko w imię kompromisu z Brukselą. Do kompromisu jednak nie doszło, a PiS w wyborach zapłacił za to cenę. Czytaj więcej…

 


Czy rosyjskiej dezinformacji należy się obawiać? Okiem amerykańskich naukowców nie

cyberdefence24.pl, 17 października 2019 r.  Amerykański RAND słynie z licznych analiz w tym tych poświęconych sprawą dezinformacji. Najnowszy raport przygotowany odnośnie tego problemu właśnie wskazuje na odmienne wnioski od dotychczasowych płynących z analiz przeprowadzanych odnośnie rosyjskiego wpływu na proces wyborczy oraz nastroje społeczne. Raport „Hostile Social Manipulation Present Realities and Emerging Trends” poświęcony został analizie wpływu działań manipulacyjnych i ich skuteczności na rzecz kształtowania wyników wyborów w różnych częściach globu. Pierwszym wnioskiem płynącym z raportu, jest stwierdzenie, że niezależnie od skuteczności tego wpływu faktem jest, że Kreml rozwinął bardzo mocno pakiet narzędzi, które dają potencjalną możliwość oddziaływania i mają zdolność, aby decydować o wynikach wyborów. Czytaj więcej…

 


Jak media społecznościowe wpłyną na następne wybory prezydenckie?

adweek.com, 17 października 2019 r.  Teraz, gdy zbliżają się kolejne wybory prezydenckie, interesujące jest zaproponowanie kilku hipotez dotyczących roli mediów społecznościowych w całym cyklu wyborczym. Chociaż same wybory są już za rok, wielu kandydatów korzysta już z sieci społecznościowych jako głównego medium do werbowania elektoratu, znajdowania darczyńców i wzmocnienia swojej bazy wyborczej. Jak dotąd w ich użyciu na Instagramie, Facebooku i Twitterze brakuje kreatywności i innowacji, które byłyby naprawdę skuteczną strategią społeczną. Biorąc pod uwagę, że media społecznościowe ewoluują w kierunku bardziej dojrzałego medium, warto zapytać, jaką rolę powinny mieć media społecznościowe w następnych wyborach prezydenckich. Czytaj więcej…