Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

„Weterani dla Trumpa”, czyli dezinformacja nie tylko z Rosji

cyberdefence24.pl, 19 listopada 2019 r. Hakerzy z Rosji, Ukrainy, Bułgarii, Macedonii i innych krajów podszywają się pod weteranów wojennych Stanów Zjednoczonych, aby rozpowszechniać dezinformację w social mediach. Jednym z obiektów zainteresowania cyberprzestępców są przyszłoroczne wybory prezydenckie – informuje serwis Defence One. Weterani Stanów Zjednoczonych od lat są nękani przez zewnętrznych aktorów, którzy w ten sposób chcą wpłynąć na poglądy i opinie polityczne elit. Ich celem są również drobne oszustwa. Według Kristofera Goldsmitha, przedstawiciela Vietnam Veterans of America, złośliwi aktorzy –z Rosji, Ukrainy, Bułgarii, Macedonii oraz innych państw – często uzyskują dostęp do grup na Facebooku i pozostałych platform społecznościowych, podszywając się pod weteranów, których wcześniej wyszukują w globalnej sieci. Czytaj więcej…


Mateusz Morawiecki nie odpuszcza 30-krotności. „Będą konsultacje”

wiadomosci.onet.pl, 19 listopada 2019 r. Posłowie PiS wycofali dzisiaj z Sejmu kontrowersyjny projekt ustawy znoszący tzw. limit 30-krotności ZUS. Premier zapowiedział jednak, że pomysł będzie nadal konsultowany ze związkowcami i „częścią obozu Zjednoczonej Prawicy”. „Limit 30-krotności składek tworzy taką sytuację, że mamy w Europie niesprawiedliwy, jeden z najbardziej degresywnych systemów podatkowych” – stwierdził Morawiecki, odpowiadając w Sejmie na pytania posłów przed głosowaniem nad wotum zaufania dla jego rządu. Premier dodał, że obecnie prace nad zniesieniem tego limitu są zawieszone, ale będą nadal konsultowane. „Będziemy starali się utrzymać naszą propozycję zrównoważonego budżetu pomimo to. Będzie to oczywiście o wiele trudniejsze, ponieważ – tak jak podaliśmy to w kwietniu, niczego nigdy nie ukrywając – z tego źródła miało wpłynąć ok. 5,3 mld netto więcej do FUS-u, a więc mniej w dotacji z budżetu do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych” – wskazał jednocześnie premier. Czytaj więcej…


Kacprzak: Przemówienie jak z filmu „Rejs”

opinie.wp.pl, 19 listopada 2019 r. Podczas swojego przemówienia premier Morawiecki wysłał Polakom zaproszenie do zmiany Konstytucji. Tak, by zagwarantować w niej, że nasze pieniądze są naprawdę nasze. Na wielu tych, którzy mają w nosie politykę, ale stan swojego konta już nie, taki argument może zadziałać. Mateusz Morawiecki doskonale wie, że lubimy te piosenki, które dobrze znamy. Na tej starej prawdzie z filmu „Rejs” premier zbudował całe swoje wystąpienie. Wiele obietnic i planów, które kreślił podczas swojego przemówienia premier, znamy dobrze i są nam wszystkim bliskie. Że szpitale będą działać sprawnie, że dialog to nie tylko pusty slogan, że podatki będą niskie, a życie dostatnie w mieszkaniach zbudowanych w ramach kolejnego programu z plusem. Plany wciąż aktualne. Za to od lat niezrealizowane. Czytaj więcej…


Makowski: „To nie będzie Sejm ‘zgody’ i ‘normalności’. To będzie Sejm zrywający z duopolem PO-PiS”

opinie.wp.pl, 19 listopada 2019 r. Najpierw premier Mateusz Morawiecki mówi w expose o normalności. Potem Jarosław Kaczyński wychodzi na przemówieniu Grzegorza Schetyny. Jego partia z kolei chce budować zgodę, ale w słowach Schetyny słychać tylko echa „antypis”. W tym Sejmie to już nie będzie norma. Paradygmat duopolu umiera. „Normalność to słowo klucz przemówienia premiera. Normalność powinna nam towarzyszyć we wszystkim” – mówił Jarosław Kaczyński po expose Mateusza Morawieckiego. Dodając, że PiS stawia w polityce na moralność, a „polityka bez wartości to pustka”. Czytaj więcej…


Rekordowa liczba fałszywych kont na Facebooku

cyberdefence24.pl, 19 listopada 2019 r. Duża liczba fałszywych kont to rosnący problem Facebooka, który chętnie chwali się wciąż powiększającą się bazą użytkowników serwisu – ocenia dziennik „Financial Times” i wskazuje, że liczba fałszywych kont na platformie osiągnęła rekordowy poziom. Wzrost liczby użytkowników Facebooka jest podstawowym wskaźnikiem stanu zdrowia firmy, branym pod uwagę przez inwestorów – zauważa dziennik i przypomina, że koncern Marka Zuckerberga wciąż boryka się z problemami spowodowanymi przez nieskuteczność działań m.in. w zakresie walki z dezinformacją i fałszywymi wiadomościami w serwisie, w dużej mierze rozprzestrzenianymi z użyciem sieci fałszywych profili. Czytaj więcej…


Media społecznościowe i samorząd lokalny

forbes.com, 19 listopada 2019 r. Dziś polityka i media społecznościowe są praktycznie nierozłączne. Począwszy od prezydenta Donalda Trumpa, wybrani urzędnicy używają różnych platform mediów społecznościowych jako sposobu nadawania swoich wiadomości. Wielu wyborców uważa, że social media są zbyt często wykorzystywane przez politykę – przynajmniej przez prezydenta. Według sondażu Morning Consult / Politico z zeszłego roku większość wyborców powiedziała, że prezydent Trump zbyt często korzysta z Twittera – 72 proc. twierdzi, że powinien z niego mniej korzystać, a tylko 2 proc. twierdzi, że powinien częściej korzystać z mediów społecznościowych. Czytaj więcej…


Nowe badanie pokazuje, że młodzi wyborcy z USA nie potrafią wykrywać fałszywych wiadomości

qz.com, 19 listopada 2019 r. Między czerwcem 2018 r. a majem 2019 r. grupom amerykańskich licealistów pokazano wideo na Facebooku, w którym pracownicy komisji wyborczych wydawali się wypełniać karty do głosowania. Film został opublikowany przez użytkownika, który nazywał się „I on Flicks”. Twierdził, że pokazuje sceny z wyborów w 2016 w Illinois, Pensylwanii i Arizonie. Podpis brzmiał: „Czy zauważyłeś kiedyś, że TYLKO ludzie przyłapani na popełnieniu oszustwa wyborczego to demokraci?” Nic z tego nie było prawdą. Film faktycznie pokazuje oszustwa wyborców mające miejsce w Rosji, a nie w Stanach Zjednoczonych. Ale 52 proc. uczniów doszło do wniosku, że wideo stanowiło „mocny dowód” oszustwa, jakiego dokonano podczas wyborów w 2016 r. Czytaj więcej…


Jak lokalne strony internetowe z fake newsami rozpowszechniają „konserwatywną propagandę” w USA

theguardian.com, 19 listopada 2019 r. Locality Labs, firma prowadząca dziesiątki witryn, które rzekomo są lokalną organizacją informacyjną, spotkała się z krytyką, że jest częścią działań prawicowego lobbingu. W marcu tego roku małe miasto Hinsdale w Illinois na zachodnich przedmieściach Chicago znalazło się w kryzysie. Brakowało funduszy i zaplanowano referendum w celu ustalenia, czy 140 mln dolarów można przekazać do szkół w Hinsdale. Referendum było przedmiotem ostrej dyskusji – zorganizowana, pełna entuzjazmu kampania „Vote Yes” mocno naciskała, aby ludzie poparli głosowanie. Wyglądało na to, że referendum może dać werdykt „na tak”. Enter Locality Labs, wraz z dwiema innymi powiązanymi organizacjami, była odpowiedzialna za Hinsdale School News, drukowaną gazetę rozprowadzaną wśród wyborców w Hinsdale. Była jednak wypełniona artykułami, które miały wyraźne przekrzywienie antyreferendalne. Czytaj więcej…