Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Facebook ma nowy pomysł na walkę z dezinformacją

press.pl, 19 grudnia 2019 r. Facebook uruchamia pilotażowy program fact-checkingowy. Kilkustopniowa weryfikacja publikacji będzie prowadzona we współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Pilotażowy program zakłada, że w pierwszym etapie potencjalnie podejrzane wpisy na Facebooku będą wychwytywane przez algorytmy. Potem przyglądać im się będą sami użytkownicy, zrekrutowani przez firmę zewnętrzną. Następnie ich treścią zajmą się profesjonalni fact-checkerzy z organizacji współpracujących z Facebookiem. W USA są to m.in. Associated Press, Factcheck.org i PolitiFact. „Ponieważ jest to program pilotażowy, to na tym etapie nie da się powiedzieć, kiedy trafi do Polski” – informuje biuro prasowe Facebooka. Czytaj więcej…


Czy większość Polaków chce opuszczenia Unii Europejskiej? Sprawdzamy

wiadomosci.onet.pl, 19 grudnia 2019 r. Według Nigela Farage’a, jednego z najbardziej zagorzałych orędowników wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, większość Polaków popiera opuszczenie UE przez nasz kraj. Polityk wykorzystał prawdziwy sondaż Eurobarometru, ale sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Farage napisał na Twitterze, że więcej Polaków chciałoby, żeby Polska opuściła UE niż żeby w niej pozostała. Pytanie brzmiało jednak nieco inaczej: „Czy mój kraj lepiej poradziłby sobie w przyszłości poza UE?”. I na tak zadane pytanie, 47 procent Polaków odpowiedziała twierdząco. Tylko Słoweńcy byli pod tym względem bardziej stanowczy, wskaźnik powyżej 40 procent odpowiedzi mieli także Włosi i Brytyjczycy. Na drugim biegunie byli Holendrzy (9 procent) i Duńczycy (15 proc.). Co więcej, w 2018 roku na to samo pytanie jedynie 36 procent Polaków odpowiedziało twierdząco. W ciągu pół roku odnotowaliśmy wzrost o 11 punktów. Czytaj więcej…


Facebook nie powinien zmieniać zasad dot. reklam politycznych

cyberdefence24.pl, 19 grudnia 2019 r. „Facebook nie powinien zmieniać swoich zasad dotyczących emisji reklam politycznych i włączać wypowiedzi polityków w tych reklamach do programu weryfikacji faktów” – ocenił jeden z członków rady dyrektorów Facebooka, miliarder Peter Thiel. Thiel był w przeszłości również zaangażowany w działania w ramach kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa przed wyborami w 2016 roku – przypomina dziennik „Wall Street Journal”. Jego zdaniem Facebook nie powinien się ugiąć pod ostrzałem krytyki ze strony opinii publicznej, która sugeruje, iż również reklamy polityczne powinny zostać objęte programem fact-checkingu a ich wyłączenie z weryfikacji to zezwolenie politykom na głoszenie kłamstw. Z opinią Thiela nie zgadza się część dyrektorów i zarządu spółki Marka Zuckerberga, którzy chcą zmian w zasadach Facebooka i sugerują możliwość wprowadzenia całkowitego zakazu ich emisji na wzór decyzji podjętej przez inną platformę społecznościową – Twittera. Czytaj więcej…

  Morawiecki zapowiada zmianę przepisów drogowych; Prawie połowa Polaków zadowolona z pracy prezydenta

Fałszywe wiadomości „symptomem kryzysu w dziennikarstwie”

stockdailydish.com, 19 grudnia 2019 r. „Sprawdzianie faktów, szkolenie w zakresie umiejętności korzystania z mediów i powrót do podstawowych zasad dziennikarstwa to tylko niektóre z rozwiązań przeciwdziałających zjawisku fałszywych wiadomości” – powiedziała grupa wybitnych redaktorów i dziennikarzy, którzy spotkali się niedawno w Paryżu na konferencji UNESCO. Powołując się na jeden z najbardziej ekstremalnych i potencjalnie śmiertelnych przykładów fałszywych wiadomości, panel omawiał wydarzenie, które zaistniało w mediach społecznościowych w grudniu zeszłego roku. Sfabrykowany cytat, przypisany izraelskiemu ministrowi obrony w fałszywym raporcie twierdził, że Izrael groził Pakistanowi bronią nuklearną. Skłoniło to Pakistan do ostrzeżenia, że „Izrael zapomina, iż Pakistan również jest państwem nuklearnym”. Czytaj więcej…


Czy weryfikator faktów AI może rozwiązać problem fake newsów w Indiach?

salon.com, 19 grudnia 2019 r. Fałszywe słowa, fałszywe filmy i zdjęcia oraz przemoc, to regularne funkcje ekosystemu internetowego na całym świecie. Indie nie są wyjątkiem. W tym kraju takie treści, które często przyciągają miliony ludzi, doprowadziły do poważnych zbrodni, a nawet niepokojów społecznych i politycznych. Rząd Indii i platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook, Twitter i WhatsApp, walczą obecnie o powstrzymanie epidemii dezinformacji. MetaFact, lokalny startup, twierdzi, że znalazł rozwiązanie w postaci sztucznej inteligencji zwanej przetwarzaniem języka naturalnego, która łączy lingwistykę i informatykę. Celem tej technologii jest nauczenie komputerów zrozumienia, w jaki sposób działa ludzka mowa, pokazując im wiele przykładów. Czytaj więcej…