Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Fundacja Panoptykon radzi dziennikarzom, jak walczyć z dezinformacją i fake newsami 

wirtualnemedia.pl, 26 października 2019 r. Fundacja Panoptykon we współpracy z Beatą Biel (redaktor prowadzącą fact-checkingowy portal Konkret 24 z Grupy TVN), przygotowała przewodnik dla dziennikarzy i redakcji „Stop dezinformacji”. Tłumaczy w nim, jak walczyć z dezinformacją, rozpoznawać fake newsy oraz postprawdę. W opracowaniu można znaleźć porady: jak rozpoznać fejka?, jak przeciwdziałać dezinformacji w sieci?, jak bronić się przed odwetem za demaskowanie dezinformacji oraz gdzie szukać wiedzy na ten temat. Autorzy raportu przypominają, że dezinformacja, fake news, postprawda nie są zjawiskami nowymi, a raczej opisują to, co dobrze znane, czyli: plotkę, propagandę, mit czy legendę miejską. Rozwój nowych technologii miał zmienić jedynie sposób ich funkcjonowania i pojawiania się w przestrzeni medialnej. „Przeciwdziałanie dezinformacji powinno być dziś traktowane jako ważny element misji dziennikarskiej i realizowania przez media funkcji tzw. publicznego stróża. Przewodnik „Stop dezinformacji” powstał po to, by to zadanie ułatwić” – podkreślono w raporcie. Czytaj więcej…


Facebook testuje nową sekcję z treściami od wydawców. Na liście kontrowersyjny serwis

businessinsider.com.pl, 26 października 2019 r. Facebook w Stanach Zjednoczonych rozpoczął testy sekcji News, w której agregowane są informacje, pochodzące aktualnie od ok. 200 wydawców. „Facebook News to przestrzeń dla wysokiej jakości dziennikarstwa” – twierdzi Mark Zuckerberg, CEO Facebooka. Na liście wydawców jest jednak też znany z publikowania prawicowych teorii spiskowych serwis „Breitbart News”. Sekcja News jest testowana jako zakładka w aplikacji mobilnej Facebooka. Wybrane treści są w niej obecne w formie pełnych artykułów, umieszczane są również zajawki materiałów w postaci tytułu i kilku linijek, które odsyłają do stron źródłowych. Czytaj więcej…


Facebook znów blokuje. Ban dla kilkunastu prawicowych profili

polskieradio24.pl, 25 października 2019 r. Facebook po raz kolejny zablokował prawicowe fanpage – podaje tysol.pl. Sankcjom poddane zostały m.in. „Nie chce Polski lewackiej”, „Gazeta Zaborcza”, „Zdelegalizować PO”. Łącznie miały blisko 100 tys. obserwujących użytkowników portalu społecznościowego. Fanpage będą zablokowane okresowo – do 30 października. Tzw. bana dostały również „Anty Tusk”, „Polski bastion Europy”, „Chcemy trzeciej kadencji PiS-u”, „NIE dla niemieckiej agentury w Polsce”, „OTUA – Lewacki stan umysłu” i „Nie chcemy powrotu Tuska do Polski”. Czytaj więcej…


Tygodniki o farmach trolli na usługach polityków i burzliwych dyskusjach u prezesa PiS

wiadomosci.wp.pl, 27 października 2019 r. Kluczowi politycy Zjednoczonej Prawicy zdradzają niektóre „smaczki” z „tajnych narad” w siedzibie PiS na Nowogrodzkiej. Piszą o tym tygodniki. Jedna z gazet przeprowadziła śledztwo w jednej z tzw. farm trolli. „Newsweek” pisze o fałszywych kontach na Twitterze i Facebooku. „Prowadzą kampanie wyborcze politykom, lobbują na rzecz firm zbrojeniowych. Docierają do milionów odbiorców. Współfinansuje ten biznes państwowy fundusz. Tropy z farmy trolli prowadzą do podejrzanego o korupcję Bartłomieja Misiewicza” – pisze tygodnik, którego dziennikarka przeprowadziła śledztwo, zatrudniając się w „farmie trolli”. „Przez pół roku byłam trollem. Obsługiwałam państwowe spółki i siałam dezinformację” – ujawnia Katarzyna Pruszkiewicz. Czytaj więcej…


Ranking najbardziej wpływowych Polaków i tajemnice abpa Głódzia. Co w nowym „Wprost”?

wprost.pl, 27 października 2019 r. W najnowszym wydaniu tygodnika „Wprost” znajdą Państwo ranking 50 najbardziej wpływowych Polek i Polaków. Ponadto piszemy o nowych faktach w sprawie mobbingu, jakiego dopuszcza się abp Sławoj Leszek Głódź. W nowym numerze także wywiady m.in. z Małgorzatą Kidawą-Błońską, Adamem Bielanem i Bronisławem Komorowskim. Jak każdego roku po redakcyjnych naradach i – chwilami bardzo gorących – sporach ułożyliśmy listę naszych najbardziej wpływowych rodaków. Jest ona przypomnieniem, że są wśród nas osoby, które swoją pracą, talentem czy siłą zajmowanego stanowiska wpływają na nasze życie i kształtują rzeczywistość, w której żyjemy. Czytaj więcej…


Współzałożyciel Twittera inwestuje w projekt AI w celu stworzenia „nowego rodzaju mediów”

breakingnews.ie, 25 października 2019 r. Współzałożyciel Twittera, Biz Stone, powiadomił o swojej decyzji o zainwestowaniu w sztuczną inteligencję w ramach projektu, którego celem jest stworzenie „nowego rodzaju mediów”. Do Stone’a dołączył współzałożyciel i dyrektor generalny AI Foundation, Lars Buttler. Na konferencji One Young World przedstawił koncepcję jako kolejny rodzaj mediów, który wywodzi się z mass mediów i mediów społecznościowych. AI Foundation, firma typu start-up z siedzibą w San Francisco, pracuje nad sztuczną inteligencją „myślącą i działającą jak człowiek”, wykorzystującą 10 miliardów dolarów funduszy od inwestorów. Użytkownicy tej technologii mieliby własną wersję AI, która „podzieliłaby się swoimi wartościami i zainteresowaniami”, będąc przez nich zaprogramowana i kontrolowana. Czytaj więcej…