Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Jak człowiek Facebooka, który wspierał Trumpa, przeszedł na drugą stronę mocy

mediaphilia.pl, 25 listopada 2019 r. James Barnes odszedł z pracy dla Facebooka wiosną tego roku. Nie jest osobą z pierwszych stron gazet i mało kto wie, że obecnie 31-letni specjalista od reklam pracujący w 2016 roku przy obsłudze komunikatów marketingowych kampanii republikańskiego kandydata na prezydenta USA Donalda Trumpa przez jego sztab wyborczy określany był mianem MVP (Most Valuable Player, najbardziej wartościowy gracz). Dziś Barnes wciąż pracuje na styku technologii i polityki – ale po drugiej stronie barykady. Barnes, który przez całe swoje świadome życie był Republikaninem, frakcję zmienił oficjalnie zapisując się do Demokratów – pisze nowojorski dziennik „Wall Street Journal”. Były pracownik koncernu Marka Zuckerberga w ostatnich kilku tygodniach chętnie udzielał mediom wywiadów na temat tego, jak pomagał sztabowcom Trumpa wykorzystywać w pełni potencjał narzędzi marketingowych Facebooka do budowania swojej przewagi. Jednocześnie, jak twierdzi Barnes, praca ta odbywała się pod wielką presją zarówno ze strony kolegów w firmie, jak i zespołu sztabu wyborczego obecnego prezydenta. Czytaj więcej…


Rosyjska dezinformacja na Twitterze może nie działać

rmf24.pl, 27 listopada 2019 r. Kampanie dezinformacyjne w mediach społecznościowych mogą nie wywierać na wyborców takiego wpływu, jakiego można się spodziewać – przekonują na łamach czasopisma „Proceedings of the National Academy of Sciences” naukowcy z Duke University. Badacze, którzy wzięli pod lupę rosyjską kampanię dezinformacji na Twitterze stwierdzili, że trafiła w Stanach Zjednoczonych głównie do osób najbardziej politycznie zaangażowanych i praktycznie nie skłania ich do zmiany zdania. Ich zdaniem, choć próby wywierania politycznego wpływu z zewnątrz powinny być uważnie monitorowane, lęki na temat skuteczności takich działań wydają się nieco przesadzone. Czytaj więcej…


Twitter zlikwiduje nieużywane konta użytkowników. Trzeba się zalogować do 11 grudnia 2019 

wirtualnemedia.pl, 28 listopada 2019 r. Serwis Twitter zapowiada likwidowanie kont tych użytkowników, którzy nie korzystali z platformy w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Utracone nazwy profili mają trafić do puli, którą będzie można wykorzystać do założenia nowych kont. Aby nie stracić konta użytkownik powinien do 11 grudnia 2019 r. przynajmniej raz się na nim zalogować. Według danych z I kwartału br. z Twittera korzystało globalnie 330 mln użytkowników. Później serwis zmienił metodę podawania tego wyniku ujawniając jedynie grupę aktywnych dziennych użytkowników (tzw monetyzowalnych – mDAU), która przekłada się bezpośrednio na przychody serwisu z reklam. Według tej metodologii w III kwartale br. liczba mDAU wyniosła 145 mln. Czytaj więcej…


Czy Polska na pewno może liczyć na NATO po 2020 roku?

polityka.pl, 7 listopada 2019 r. Sprawa jest dość kuriozalna. Opieramy nasze zdolności obronne na członkostwie w NATO, licząc na silne wzmocnienie na wypadek wrogiego ataku. Tymczasem nasi alianci mogą się poważnie zawahać, zanim wyślą swoje siły do Polski po 1 lipca 2020 r. Przyczyna jest trywialna i mam cichą nadzieję, że zostanie szybko wyeliminowana – w przeciwnym razie sytuacja będzie groteskowa. Chodzi o system identyfikacji „swój–obcy”, bez którego nie potrafimy ustalić, czy widoczny na ekranie radaru samolot, śmigłowiec albo okręt to jednostka własna, należąca do przeciwnika czy też jest neutralna. A od tego zależy decyzja o odpaleniu rakiety. Czytaj więcej…


Czy Emmanuel Macron nie lubi NATO?

polityka.pl, 13 listopada 2019 r. „Słowa Macrona o śmierci mózgowej NATO miały obudzić Europejczyków i pokazać, że członkowie sojuszu nie mają tych samych interesów” – mówi Krzysztof Soloch, wykładowca paryskiej Sorbony. „Macron uważa, że NATO w dzisiejszej konfiguracji i w dzisiejszej sytuacji międzynarodowej nie jest już tą samą organizacją, jaką było w chwili swego powstania. W momencie założenia i przez cały okres do końca zimnej wojny NATO, według Francji, opierało się na dwóch filarach: wspólnych wartościach i wspólnych interesach”. Czytaj więcej…


Polacy ocenili prezydenta i premiera. Nowy sondaż

wiadomosci.wp.pl, 27 listopada 2019 r. Polacy nieznacznie, ale lepiej niż przed miesiącem oceniają pracę premiera Mateusza Morawieckiego – wynika z sondażu Kantar. Na tym samym poziomie utrzymuje się poparcie dla działań prezydenta Andrzeja Dudy. Pracę prezydenta Andrzeja Dudy dobrze oceniło 49 proc. ankietowanych przez Kantar. Przeciwną opinię wyraziło 38 proc. uczestników sondażu, a 12 proc. nie miało zdania na ten temat. W porównaniu do badania z października nie zmienił się odsetek w żadnej z trzech grup. Z kolei o pracy premiera Mateusza Morawieckiego pozytywnie wypowiedziało się z 46 proc. ankietowanych, a 39 proc. wystawiło mu notę negatywną. Co szósty badany (13 proc.) nie był zdecydowany co do oceny działalności szefa rządu obozu Jarosława Kaczyńskiego. Czytaj więcej…


„Bardziej niż głodu boję się zimna”. Premiera Raportu o biedzie przygotowanego przez Szlachetną Paczkę

wiadomosci.onet.pl, 27 listopada 2019 r. Te słowa zostały wypowiedziane w Polsce, w roku 2019. Usłyszeli je wolontariusze Szlachetnej Paczki, którzy co roku docierają do tysięcy ludzi z takimi historiami. 27 listopada ukazał się Raport o biedzie – unikatowa publikacja zbierająca dane i historie obrazujące to, jak dziś wygląda ubóstwo w Polsce. Pełna treść raportu wzbogacona nagraniami audio oraz wideo dostępna jest na stronie szlachetnapaczka.pl/raport-o-biedzie. „Raport o biedzie nie powstał, by kogokolwiek zaskoczyć. Mówi o rzeczach, o których – jako społeczeństwo – zazwyczaj doskonale wiemy. I codziennie wkładamy mnóstwo wysiłku, żeby wiedzę tę ignorować” – czytamy we wstępie raportu. Czytaj więcej…