Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Patryk Jaki złożył doniesienie na portal „SokzBuraka”. „Wiem o lewym finansowaniu tego profilu”

wiadomosci.dziennik.pl, 30 maja 2019 r. Wiceszef MS Patryk Jaki poinformował, że złożył zawiadomienie do prokuratury w sprawie portalu „SokzBuraka”. Podkreślił, że wie o „lewym finansowaniu” tego profilu, bo były linki oznaczone jako sponsorowane, a podczas kampanii wyborczej informacje dotyczące polityki powinny być rejestrowane. Patryk Jaki pytany w czwartek w RMF FM, czy złożył doniesienie na portal „SokzBuraka”, powiedział: „złożyłem, to już jakiś czas temu. Natomiast teraz jakby szykuję kolejne działania, które są absolutnie konieczne. Dlatego, że codziennie jest tam nieprawdopodobna ilość „fejków”, kłamstw i manipulacji” – podkreślił wiceminister. Według niego „wiele osób o tym nie wie, że to jest po prostu manipulacja”. „Dodatkowo powstają podobne konta, które – wiele wskazuje na to – mogą prowadzić te same osoby, które były w sposób lewy finansowane podczas kampanii na przykład samorządowej. Była tam podłączona „rura z pieniędzmi” – stwierdził Jaki. Na pytanie, czy o tym wie, czy tylko przypuszcza, że było takie finansowanie, Jaki przekonywał, że „wie”. Czytaj więcej…

 


Rząd zarzuca unijnym instytucjom wprowadzanie cenzury

wiadomosci.onet.pl, 30 maja 2019 r. To wprowadzenie cenzury prewencyjnej w Internecie, i to przez prywatne firmy — twierdzi polski rząd skarżąc do unijnego trybunału dyrektywę o prawie autorskim w Internecie. Onet poznał uzasadnienie rządowej skargi. To była jedna z ostatnich zapowiedzi wyborczych Jarosława Kaczyńskiego. „Zaskarżymy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej „ACTA2”. W żadnym razie nie chcemy się zgodzić, żeby tego rodzaju przepisy obowiązywały. Chcemy wolności w Internecie” – oznajmił prezes PiS kilka dni przed wyborami. Rzeczywiście, rząd niedawno złożył wniosek do TSUE. Do tej pory nie chciał jednak ujawnić ani wniosku ani uzasadnienia. Onet je poznał. Czytaj więcej…

 


W jaki sposób dezinformacja rozprzestrzenia się w grupach na Facebooku?

bbc.com, 30 maja 2019 r. Grupy mediów społecznościowych, które zachęcały brytyjskie partie polityczne do wzmacniania wyborów europejskich, były celem fałszywych wiadomości i dezinformacyjnych treści – odkryło dochodzenie Newsnight. Zamknięte grupy na Facebooku były pełne użytkowników angażujących się w treści powiązane z kontami skrajnie prawicowymi i potencjalnie fałszywymi, w tym niektóre profile zorientowane na USA i Rosję. Podczas gdy dezinformacja była bardziej rozpowszechniona w grupach promujących Brexit, była ona także, w mniejszym stopniu, dzielona w grupach przeciwko Brexitowi. Grupy nie były oficjalnie związane z żadną partią. Posty w tych grupach często zawierały obraźliwy język skierowany do posłów. Czytaj więcej…

 


Eurowybory ujawniły niewygodną prawdę dotyczącą reklam na Facebooku

news.sky.com, 30 maja 2019 r. To mógł być idealny naturalny eksperyment. Weźmy partię bez żadnej taktyki, charyzmatycznego przywódcy i wrodzonego wsparcia politycznego, a następnie wyrzućmy pieniądze na reklamy na Facebooku. Wydajmy ponad 200 tys. funtów, więcej niż jakakolwiek inna partia. Czy najbardziej wyrafinowana maszyna reklamowa, jaką kiedykolwiek stworzono, może zamienić pieniądze w głosy? Sądząc po wyborach europejskich z ubiegłego tygodnia, odpowiedź jest jasna – nie. Pomimo wydania 214 165 funtów na reklamy na Facebooku – podwójnie tyle co Labour i pięciokrotnie tyle co Konserwatyści – Change UK uzyskała tylko 3,5 proc. głosów. Czytaj więcej…

 


Co „Trump Bump” przyniósł wydawcom wiadomości?

medium.com, 30 maja 2019 r. Wojna Donalda Trumpa z mediami zaowocowała jednym z najbardziej znaczących wzrostów w branży wiadomości od ponad dziesięciu lat. Co za ironia! Po wyborach w 2016 roku miliony Amerykanów, przerażonych poziomem dezinformacji i fałszywych wiadomości, które rozprzestrzeniły się w Internecie, zaczęły subskrybować gazety. Po raz pierwszy od czasu wynalezienia Internetu konsumenci uznali za swój obywatelski obowiązek płacić za wiadomości cyfrowe, a to doprowadziło do tego, co wielu w branży określa jako „Trump Bump”. Krajowe gazety, takie jak The New York Times i Washington Post, doświadczyły znacznych skoków jeśli chodzi o wykup abonamentu. Nawet mniejsze wydawnictwa zarobiły więcej. Ben Cohen, redaktor niewielkiej, postępowej witryny o nazwie The Daily Banter, powiedział, że subskrypcja na jego stronie znacznie się poprawiła. Czytaj więcej…

 


Facebook i Twitter usunęły tysiące fałszywych kont powiązanych z Iranem

theguardian.com, 23 maja 2019 r. W Wielkiej Brytanii setki obywateli Unii Europejskiej (niebędący Brytyjczykami) nie mogły oddać głosu w wyborach do Parlamentu Europejskiego z powodu błędów administracyjnych władz lokalnych. Natomiast obywatele Wielkiej Brytanii, mieszkający na kontynencie, mieli kłopoty z głosowaniem korespondencyjnym. Komisja Europejska będzie analizować te przypadki. Czytaj więcej…