Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Premier apeluje, by nie szerzyć paniki, nie rozpowszechniać fake newsów

portalsamorzadowy.pl, 3 marca 2020 r. Premier Mateusz Morawiecki zaapelował we wtorek w Katowicach o to, by nie rozpowszechniać żadnych fake newsów na temat koronawirusa, zachować spokój i przestrzegać zaleceń głównego inspektora sanitarnego i ministra zdrowia. Szef rządu był we wtorek w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej (WSSE) w Katowicach. Poinformował, że obecnie w całej Polsce kwarantannie poddanych jest 231 osób, a testy są prowadzone wobec 127 osób. Podał, że wyniki testów są negatywne. Czytaj więcej…


Uboczny skutek wirusa: infodemia. Świat wpadł w panikę

polityka.pl, 3 marca 2020 r. Szybciej niż koronawirus rozprzestrzeniają się tylko fake newsy w sieci. WHO ostrzega przed pierwszą infodemią – epidemią informacyjną. Nie tak wyobrażali sobie karnawał turyści w Wenecji. Włochy to pierwszy kraj Starego Kontynentu ze stwierdzonym ogniskiem koronawirusa, znanego już pod nazwą SARS-CoV-2, i przypadkami choroby Covid-19, którą wywołuje. Większość kompetentnych ekspertów spodziewała się, że wirus dotrze w nasze strony, bo taka jest natura podobnych infekcji. A ten pochodzi z Chin, wciąż najludniejszego kraju świata. I chętnie migrującego. Chińczycy stanowią też – co niebagatelne w tej sytuacji – ok. 20 proc. Czytaj więcej…


Urzędnicy amerykańscy kontaktują się z TikTok w sprawie dezinformacji politycznej

cnet.com, 3 marca 2020 r. W sprawie dezinformacji politycznej rząd USA zaczął kontaktować się z TikTok – powiedzieli we wtorek wyżsi urzędnicy rządowi. Chińska platforma stała się bardzo popularna w Stanach Zjednoczonych wśród nastolatków i często była używana do udostępniania memów politycznych. W apelu prasowym na temat bezpieczeństwa wyborów, wyżsi urzędnicy z Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Departamentu Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury poinformowali, że współpracują z sieciami społecznościowymi, w celu zarządzania dezinformacją w Internecie. Czytaj więcej…


Jak deepfakes mogą nękać biznes i politykę

rollcall.com, 3 marca 2020 r. Deepafakes generowane przez narzędzia sztucznej inteligencji mogą być kolejną granicą oszustw, która może np. sprawić, by wyborcy wierzyli, że polityk powiedział coś, czego nie powiedział. Głosy syntetyzowane komputerowo nie są nowością. Każdy, kto zna urządzenia Amazon Echo i Home Google lub Siri Apple, już zna kojący kobiecy głos, który odpowiada na pytania. Ale tę samą technologię można przystosować do przebiegłych środków – powiedział Vijay Balasubramaniyan, współzałożyciel i dyrektor generalny Pindrop, firmy technologicznej, która wykorzystuje techniki uczenia maszynowego do identyfikowania oszustw głosowych. Czytaj więcej…


Koronawirus tworzy fałszywe wiadomości

vanityfair.com, 2 marca 2020 r. Komentarze Donalda Trumpa do Fox & Friends mogą być najczystszym przykładem rodzaju dezinformacji, która rozprzestrzenia się niemal tak szybko, jak koronawirus. „Dla [Demokratów] ta pandemia to pozorna nadzieja, że tu nadejdzie i zabije miliony ludzi, aby Donald Trump nie mógł wygrać. Jest to nowy poziom choroby” – powiedział. „Wiesz, nie wiem, czy to koronawirus, czy zespół dezorganizacji Trumpa, ale ci ludzie są poważnie zarażeni”. Do pewnego stopnia propaganda zawsze pojawiała się wraz z masową chorobą. A informacja w dzisiejszych czasach dociera do większej liczby ludzi w sposób wykładniczo szybszy, dlatego potencjalne rozpowszechnianie fałszywych informacji stało się odpowiednio obszerne. Czytaj więcej…