Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz zjawiska “fake news” w polityce. Zapraszamy do lektury.

Piotr Zaremba: Podzieleni po tragedii. Reakcje straszniejsze niż przyczyny

rp.pl, 20 stycznia 2019 r. Do PiS: Zaniechajcie jątrzącej propagandy. Do opozycji: Nie opowiadajcie, że to PiS zabił prezydenta Adamowicza. Do jednych i drugich: Spróbujcie być bardziej empatyczni. Kiedy w mediach społecznościowych niedzielnym wieczorem pojawiła się wiadomość o ataku nożownika na prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, natrafiłem na wpis internetowego dziennikarza sympatyzującego z prawicą. Obwieścił, że bardzo mu przykro z powodu tego, co się stało, ale winna jest lewica, bo to ona propaguje nienawiść. Więc to ona ma krew na rękach. Z kolei pierwszy komentarz pod jego wpisem niósł przesłanie jeszcze mniej skomplikowane: „Należało mu się”. Czytaj więcej…

 


Polska Agencja Prasowa produkuje fejki na rękę władzy

newsweek.pl, 18 stycznia 2019 r. Dawno, dawno temu, w odległej galaktyce, gdy dziennikarz sięgał po informacje z Polskiej Agencji Prasowej, miał pewność, że nikt go nie wpuszcza w maliny. Rzetelna agencja, solidne dziennikarstwo, informacja musiała być sprawdzona. Dobra zmiana odcisnęła piętno i na tej instytucji. Miejsce doświadczonych dziennikarzy zajmują ludzie, którzy nie mają moralnego problemu z pracą w rządowej agencji. Czytaj więcej…

 


Gdy aparat partyjny będzie traktować państwo jak folwark, poparcia nie będzie

wszystkoconajwazniejsze.pl, 19 stycznia 2019 r. Rok 2019 zapowiada się niezwykle ciekawie i ekscytująco. Jakie będą uwarunkowania ekonomiczne i polityczne tego roku? Rozważania wymagają szerszego ujęcia problemów, a nie tylko przewidywania wydarzeń tegorocznych. Dziś brakuje ogólnej, podstawowej wizji, którą można wyprowadzić z duchowej sytuacji czasu, choć panuje powszechne przekonanie, że żyjemy w okresie przełomu, a nawet kryzysu. Czytaj więcej…

 


Zabronić nienawiści – dyskretny urok cenzury

dorzeczy.pl, 20 stycznia 2019 r. Nie oszukujmy się, zwalczanie „mowy nienawiści” za pomocą rozwiązań systemowych, czego domaga się tyle osób, stanie się nową pałką polityczną. W rzeczywistości będzie to mechanizm do cenzurowania prawicy. Bo tak się dziwnie składa, że jak „hejt” pada z prawej strony, to wtedy jest to „mowa nienawiści”, ale gdy posługuje się nim lewica, to nagle okazuje się, że to jedynie korzystanie z „wolności słowa”. Czytaj więcej…

 


Szef KRRiT: Na nasze biurka trafiły skargi na materiały “Wiadomości”. Mój sprzeciw budzi hejt i szczucie we wszystkich mediach

wpolityce.pl, 18 stycznia 2019 r. „Mój sprzeciw budzi hejt i szczucie we wszystkich mediach, nie tylko publicznych. (…) Na nasze biurka trafiły skargi i będziemy się zajmować tymi materiałami „Wiadomości”. Więc zażądamy wyjaśnień” – powiedział w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT, odnosząc się do wydania „Wiadomości” z dnia śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Szef KRRiT przedstawił, co jego zdaniem jest największym błędem TVP. Zaznaczył przy tym, że także komercyjne stacje telewizyjne stały się stronami sporu politycznego. Czytaj więcej…

 


“Hejt”: Wszystko zaczyna się od języka

prawo.gazetaprawna.pl, 20 stycznia 2019 r. Od kilkunastu lat, internet jest zalewany treściami, które wykraczają poza ogólnie przyjęte normy debaty publicznej. Mowa nienawiści, “hejt” czy przypadki bezpośredniego wzywania do stosowania przemocy stały się stałym krajobrazem wielu sporów światopoglądowych (i nie tylko) oraz przyczyną ludzkich tragedii. Jak można walczyć z mową nienawiści w internecie? Czytaj więcej…

 


Facebook zlikwidował rosyjską kampanię dezinformacyjną obserwowaną przez 790 000 kont

download.cnet.com, 18 stycznia 2019 r. Facebook posiada ponad dwa miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie. Musi więc prowadzić ciągłe działania mające na celu eliminowanie botów ze swojej sieci społecznościowej. W związku ze skandalem z Cambridge Analytica na Facebooku, firma nadal stara się wnikać coraz głębiej w fałszywe sieci informacyjne, które zostały zbudowane przez podmioty wspierane przez Kreml. W tym tygodniu Facebook ogłosił, że zidentyfikował i zlikwidował kolejną rosyjską kampanię dezinformacyjną, choć woli definiować problem jako „skoordynowane nieautentyczne zachowanie”. Czytaj więcej…

 


Dlaczego ludzie dają się nabrać na fałszywe wiadomości?

nytimes.com, 19 stycznia 2019 r. Co sprawia, że ludzie są podatni na fałszywe wiadomości i inne formy strategicznej dezinformacji? Czy oślepiają ich polityczne pasje? A może są po prostu intelektualnie leniwi? A co, jeśli nic nie można z tym zrobić? Dobra wiadomość jest taka, że psychologowie i inni socjologowie ciężko pracują, aby zrozumieć, co powstrzymuje ludzi od dostrzegania prawdy. Zła wiadomość jest taka, że nie ma jeszcze zgody co do odpowiedzi. Czytaj więcej…